Dividendový Král: Procter&Gamble a jeho propad o 16%
Akcie společnosti Procter&Gamble (PG) propadly o 16%. PG v posledních letech nedosahuje ani výsledků indexu S&P 500. Když to porovnáme, tak v posledních 5ti letech: 2% vs. 79%!, za poslední 2 roky: -5% vs. 36% a za posledních 12 měsíců: -14% vs. 15 %. A to i přesto, že P&G má jednu z nejdelších řad navyšování dividend z celého akciového trhu. PG je Dividendový Král, což je skupina pouhých 25 akcií, které svou dividendu zvýšily 50+ let po sobě. Zde je celý seznam všech 25 dividendových králů.
Přehled podnikání
Procter&Gamble prodává své výrobky již přes 180 let, ve více jak 180 zemích světa, 55% výrobků prodává mimo Severní Ameriku, přičemž 35% prodejů pochází z rozvíjejících se regionů.
Výkonnost PG za téměř dvě století je opravdu obdivuhodná. Přesto za poslední desetiletí čelí problémům, které srazily růst firmy. Největším problémem je růst konkurence v maloobchodním sektoru podnikání PG. Vzhledem k tomu, že se spotřebitelé stále více orientují na ceny, tak že privátní značky (private-labels) získávají na oblibě a ukusují z tržního podíl PG, navíc konkurence vyvíjí tlak na ceny.
Navíc velcí maloobchodníci, jako je Walmart (WMT), či Target (TGT), začali cenovou válku – což vytváří velký tlak na dodavatelské ceny. V důsledku toho hrubá (50%) a provozní marže (20%) PG v posledním desetiletí neroste, ale ani neklesá . Společnost navíc nedokázala zvýšit své příjmy již 6 po sobě jdoucích let. Část poklesu tržeb lze přičíst obrovskému odprodeji značek v posledních několika letech, ale i tak jádrové tržby za posledních šest let nerostly. Navíc PG nedokázal za posledních 10 let ani zvyšovat svůj zisk na akcii (earnings per share).
Perspektivy růstu
Výše uvedené nám osvětlilo stagnaci firmy, jenže je zde ještě další problém: vlastní velikost firmy. Vzhledem k tržní kapitalizaci ve výši asi 200 miliard dolarů a rozšířeni téměř ve všech zemích planety, je jasné, že je stále těžší růst.
Jako plus lze firmě přičíst, že se snaží o obrození svých výrobků. Přesněji řečeno, snaží se co nejvíce zefektivnit balení výrobků a současně lépe cílit své reklamy. Navíc v posledních letech firma prodala velký počet značek, které měly nízké marže a malý růst, a tím snížila firemní portfólio o téměř dvě třetiny, ze 170 na 65 značek.
Vedení se nyní bude moci zaměřit na nejvýnosnější značky s nejvyšším potenciálem růstu. Organické prodeje v roce 2017 byly pozitivní.
Jak ukazují výsledky prvního pololetí tohoto fiskálního roku, zdá se, že je firma na dobré cestě, aby v letošním roce dosáhla růstu jádrového zisku na akcii (core earnings-per-share) až o 7%. Takže se zdá, že po letech stagnace, transformace přináší své ovoce. I když je PG téměř v každé zemi světa, tak má v některých rozvíjejících se zemích i prostor pro další růst, tedy za předpokladu, že zlepší svůj výkon. Díky pokračující transformaci se však již nějaké povzbudivé náznaky objevují.
Například v Číně, Japonsku, či Mexiku, upravené prodeje (adjusted sales) v první polovině tohoto fiskálního roku rostly o 7%, 8% a 9%. Čína a Indie jsou velmi slibné trhy, díky téměř jedné miliardě obyvatel a jejich střední třída stále roste impozantním tempem. Spotřebitelský sektor tak má dostatek prostoru k růstu, než dosáhne svého nasycení.
Je však nutné poznamenat, že PG byl v loňském roce též negativně postižen silným dolarem. I když FED nadále zvyšuje úrokové sazby, tak dolar neposiluje, jak se zdá, tak toto agresivní zvyšování úrokové sazby již trh do svého ocenění zahrnul.
Na druhou stranu, jakmile americká ekonomika vykáže sebemenší známku slabosti, tak dolar začne klesat. Celkově dolar již za rok oslabil asi o 20% a pravděpodobně i nadále v dohledné době zůstane slabý. Což je na druhou stranu pro PG dobrá zpráva, protože 55% zisků generuje v zahraničí.
Konkurenční výhody a výkonnost během recese
Nejdůležitější konkurenční výhodou PG jsou silné značky. PG se zaměřuje na inovativní a vysoce kvalitní výrobky a díky tomu jsou tyto značky spotřebiteli označovány za prémiové. Spotřebitelé si jsou vědomi, že když kupují produkty PG, tak musí zaplatit o něco navíc, než kolik platí za ostatní značky, ale na druhou stranu jsou si jisti, že nebudou mít žádný problém s kvalitou nebo funkčností. Výsledkem je, že PG je lídrem v 10ti kategoriích na trhu v nichž působí.
Naštěstí pro akcionáře společnost neusíná na vavřínech. V posledních šesti letech PT vynaložil na výzkum a vývoj přes 1,9 miliardy dolarů za účelem vývoje nových technologií a patentů. Tím si udržuje své vedoucí postavení na trhu.
PG navíc vynaložil více jak 7 miliard dolarů na reklamu každý rok v posledních šesti letech, aby nepřetržitě připomínal spotřebitelům, že jeho výrobky jsou jedinečné a že si zaslouží prémiové ohodnocení. Většina konkurence si nemůže dovolit dávat takové částky na výzkum a vývoj, či reklamu, schopnost vynakládat takové obrovské finanční prostředky dává PG významný náskok před konkurencí. Navíc, protože spotřebitelé tyto produkty denně používají/potřebují, tak firma vždy vykazovala skvělý výkon i během recese.
Konkurenční výhody umožňují firmě zůstat ziskovou i v období recese – zisky během byly následující:
- zisk na akcii v roce 2007 byl ve výši 3,04 dolarů
- zisk na akcii v roce 2008 byl ve výši 3,64 dolarů (20% nárůst)
- zisk na akcii v roce 2009 byl ve výši 3,58 dolarů (1,6% pokles)
- zisk na akcii v roce 2010 byl ve výši 3,53 dolarů (1,4%pokles)
PG vykázal silný růst zisku na akcii (earnings-per-share) v roce 2008 a v příštích dvou letech vykázal jen mírný pokles. Většina investorů zapomněla, jak těžké časy mohou během recese nastat nebo během „medvědího trhu“, tak dobrou výkonnost PG v těchto zlých časech by investoři neměli podceňovat.
Ocenění a očekávané výnosy
PG očekává ve fiskálním roce 2018 růst jádrového zisku na akcii (core earnings-per-share) ve výši 5% až 7%, vůči zisku na akcii (earnings-per-share) 3,92 dolarů v roce 2017. Když vezmeme nižších 6%, tak by zisk na akcii měl dosáhnou asi 4,15 dolarů, z toho se dá odvodit poměr ceny a zisku (price-to-earnings) ve výši kolem 19,0.
Jak je vidět z grafu, tak při takové hodnotě se akcie PG neobchodovaly již více jak čtyři roky. Takže investoři, kteří věří vedení, že probíhající transformace přinese firmě kýžené ovoce, by měli nákup akcií při současné úrovni zvážit. Navíc PG je Dividendednový Král, který dividendu již zvýšil 61 let v řadě a dividendu platí jíž 127 let – bez přerušení! Taková konzistence je jasným důkazem o síle firemních značek a jejich odolnosti proti špatným ekonomickým podmínkám.
Bohužel PG v posledních několika letech drasticky snížil procento růstu své dividendy. Zatímco ještě v roce 2014 zvýšil dividendu téměř o 10%, tak v posledních třech zvýšil dividendu jen o 3%, 1% a 3%. Růst dividendy bude velmi pravděpodobně i nadále růst pomalu, na druhou stranu je po velice dlouhé době příležitost, kdy si mohou investoři koupit akcie PG s výnosem téměř 4%!!!
I v případě, že cena akcií Procter&Gamble zůstane stejná, tak firma bude i nadále generovat pozitivní růst zisků a navyšování dividendy. Celkové výnosy by tak měly být následující:
- 5% až 7% růst zisků
- téměr 4% dividendový výnos
Díky tomu by akcie PG mohly vracet svým majitelům 8,5% až 10,5% ročně, což je velmi uspokojivá návratnost pro vysoce kvalitní „blue chip“, jako je Procter & Gamble.
Závěr
Firmě Procter & Gamble se poslední roky nedaří, nepřekonala ani výkonnost indexu S&P 500. Ale nutno uvést, že společnost právě prochází velkou transformací. Což na druhou stranu po letech přineslo investorům možnost nakoupit akcie PG s dividendovým výnosem téměř 4%. Taktéž akcie se za poslední čtyři roky neobchodovala s tak nízkým poměrem P/E. Proto by investoři, kteří věří v restrukturalizační plán společnosti, měli nákup akcií zvážit.