Dividendový král: Sysco – poslední výsledky a výhled
Sysco (SYY) [Systems and Services Company] je společnost zabývající se marketingem a distribucí potravin. Není příliš u nás známá a navíc si ji investoři velmi často pletou s technologickou společností Cisco (CSCO) – téměř stejná výslovnost jmen, ale diametrálně rozdílné společnosti i záběr podnikání!
Přehled
Firma vyrábí kuchyňské vybavení, nádobí a potraviny pro restaurace, zdravotnických, vzdělávacích zařízení, hotelů, ale i pro velkoobchodní zákazníky s potravinami.
Sysco má velký počet značek, které dělí dle velikosti tržeb, které ročně vygenerují:
- více jako 1 miliardu dolarů
- 500 milionů dolarů až 1 miliardu dolarů
- do 500 milionů dolarů
Společnost také své portfólio dělí do geografických segmentů:
- International Foodservice
- U.S Foodservice
- SYGMA
- ostatní
Sysco nabízí zmrazené a čerstvé potraviny, konzervy, suché potraviny, čerstvé maso, mořské plody, mléčné výrobky, nápoje. A to jak z dovozu tak z lokální produkce.
Firma dodává také papírové (jednorázové) výrobky, nádobí, restaurační a kuchyňské vybavení, ale i čistící prostředky.
Dále je společnost dodavatelem mnoha distribučních služeb. Firma distribuuje jak značkové zboží, tak i velké spektrum soukromých značek.
Společnost má nejen dostatečnou kapacitu, ale hlavně odborné znalosti, aby mohla vyrábět potraviny na zakázku, dle specifikací svých zákazníků.
Prodeje (sales)
Cena akcií s příchodem koronaviru dost propadla, což je pochopitelné, protože firma dodává do mnoha restaurací a hotelů, které nyní musely zavřít. Takže výsledky za její Q3 2020 budou s velkou pravděpodobností velmi slabé. Pokud pandemie brzy neskončí, tak i výsledky za Q4 2020 na tom nebudou nejlépe.
Je však nutné říci, že žádný ze segmentů nepřináší více jak 10% celkových prodejů a tedy pokles prodejů v restauracích a hotelech by měl znamenat maximálně 20% pokles prodejů.
Je nutné zmínit, že firma obhospodařuje celých 16% trhu s potravinami v USA a to je odvětví o velikosti 300 miliard dolarů!
Ale, jak jsem již zmínil výše, tak firma nepůsobí pouze v USA, ale má i velké zastoupení na mezinárodním trhu, kde patří mezi největší distributory potravinářských a nepotravinářských výrobků.
Na obrázku níže je přehled mezinárodního zastoupení firmy:
Společnost teď pouze nedistribuuje potraviny a s nimi souvisejícími produkty, ale také dodává hotové potraviny a polotovary. Její prodeje jsou tak závislé na zdravé ekonomice, protože bez ní restaurace a hotely nevydělávají, když je dnes omezen cestovní ruch. Na druhou stranu zdravotnictví a školství by příliš ovlivněny být neměly.
Poslední výsledky
Příští výsledky samozřejmě budou velmi ovlivněny dopadem koronaviru, tak dnes můžeme firmy hodnotit pouze na základě posledních výsledků.
A výsledky za Q2 2020 byly velmi dobré. Firma vykázala růst tržeb, EPS i marží.
Na mezinárodní segment měl dopad silný dolar a v US měla firma vyšší výdaje, ale v celkové sumě to byly výsledky velmi dobré.
Firma vykázala problém s pohledávkami a zásobami, což ovlivnilo celkové peněžní toky (FCF) – 50% meziroční pokles.
Vedení společnosti připravilo tří-letý pro-růstový plán, ovšem dnes je otázka zda se ho kvůli pandemii koronaviru podaří naplnit.
Výsledky za Q2 2020:
- nárůst prodejů v hlavních kategoriích
- výborné výsledky v Jižní Americe, především na Kostarice
- ziskovost SYGMA v segmentu se opět zvýšila
- vyšší náklady v segmentu masa a mléka se firmě nepodařilo přenést na spotřebitele = nižší marže
- na mezinárodním poli vykázala firma pokles ziskovosti ve Francii
Vedení firmy se i nadále zaměřuje na snižování nákladů, zvyšování ziskovosti a úpravě cen. Snaží se více přizpůsobovat své výrobky pro jednotlivé odběratele a tak využít vysoce fragmentovaný trh pro sebe. Postupem času by se tak firmě mohlo podařit tuto fragmentaci snížit a zabrat ho pro sebe.
Vedení se dále snaží rozšířit své výrobky do maloobchodů v městských částech (metro lokace), kde má zatím jen velmi malé zastoupení.
Shrnuto, výhled do budoucnosti, před příchodem koronavirové pandemie, byl velmi dobrý. Na Q3 2020 výsledky si budeme muset počkat do května.
Dividenda
Sysco je „skoro“ dividendový král, firma pravidelně každý rok svou dividendu navyšuje již 49 let v řadě. A pokud letos v listopadu opět zvýší, o čemž prozatím není pochyb, tak se na seznam dividendových králů zařadí.
Jak je vidět na grafu níže, tak dividendový výnos (spodní čára) dnes dosahuje výnosu po finanční krizi. Ale za tuto dobu se dividenda více než zdvojnásobila (0,8 dolarů na akcii v roce 2011 > 1,8 dolarů na akcii dnes).
I přesto je výplatní poměr pouhých 52% a tříletý růst dividendy (3Y CAGR) je ve výši cca 8% a pětiletý růst dividendy (5Y CAGR) je ve výši cca 6%.
Rizika
První riziko je nasnadě – koronavirus. Zavřené restaurace a hotely nepotřebují jídlo, protože nemají koho hostit. To bude mít opravdu velký dopad na Q3 2020 výsledky. Dodatečnou otázkou je, jak dlouho budou zavřené? Na to dnes zatím nedokáže nikdo odpovědět a vzhledem k vývoji ve všech státech světa si to prozatím ani nikdo netroufne odhadovat.
S tím jsou (budou) spojeny další náklady, protože firma si nemůže dovolit některé provozy zavřít: krávy/prasata/slepice potřebují žrát, krávy kvůli koronaviru nepřestane být potřeba dojit a slepice nepřestanou snášet vejce. Všechny tyto potraviny bude třeba skladovat, popřípadě zpracovat jinak, aby se nezkazily.
Druhým rizikem je, že některé restaurace, či hotely, se po ukončení pandemie již nemusí znovu otevřít. To bude znamenat pokles prodejů, který nelze dnes nijak odhadnou.
Oboje dohromady to pro firmu dnes znamená pokles objednávek a možný pokles odběratelů. Jak velký bude mít koronavirus na firmu dopad si budeme muset počkat do května, ale již dnes je jasné, že dopad mít bude.
Vedení bude muset pokles objednávek řešit buď hledáním nových odběratelů nebo snížením cen. Jakou cestu zvolí uvidíme cca za 2 měsíce.
Ocenění
Dle FASTgraphs.com je dnes firma velmi podhodnocená, jenže toto vychází z historických dat = dopad koronaviru ještě není započítán.
I tak si však firma zatím drží rating BBB+ od S&P a poměr čistého dluhu k EBITDA je pouhých 2,46 s úrokovým krytím cca 8.
Na konci roku 2019 se akcie společnosti obchodovaly za cenu kolem 85 dolarů a s dividendovým výnosem cca 2,11%. V březnu cena propadla k 27 dolarům za akcii a dividendový výnos vyskočil přes 5%. To znamená pokles z P/E poměru ve výši přes 22 k P/E poměru pod 10 a to za necelé tři měsíce – něco naprosto nevídaného u dividendového krále. Něco takového jste nemohli vidět ani v době finanční krize 2007-2009.
Opravdu si myslíte, že koronavirus bude mít na Sysco takový dopad, aby to ospravedlnilo tak prudký pokles ocenění? Já si myslím, že rozhodně ne! A když se dnes podíváte na cenu akcií, která se během 10ti dnů vrátila nad 50 dolarů, tak i Pan Trh uznal, že to s tím poklesem přehnal. Pokud by se cena v příštích třech letech vrátila ke svému férovému ocenění, tak to bude představovat 25% navýšení ocenění.
I kdyby firma utrpěla 50% pokles tržeb, což je nepravděpodobné, tak stále má dostatek prostoru pro budoucí růst. A to bez započítání dividendy. Navíc jak bude pandemie opadávat, tak se firma postupně vrátí do standardního chodu a tržby zas začnou růst.
Závěr
Dividendový král s 5% dividendový výnosem, pokud jste stihli nakoupit 18. března za cenu kolem 27 dolarů, je něco, co jsme nemohli vidět již téměř 10 let.
Dopad koronaviru na Sysco jistě bude, ale firma má stále dostatek síly, aby pandemii přežila bez větší úhony a znovu se vrátila k růstu, jakmile pandemie skončí.
Vedení velmi pravděpodobně bude muset v květnu představit upravené odhady pro rok 2020 a 2021, ale dost pochybuji, že vedení bude chtít přijít o status dividendového krále a 50ti letou dividendově růstovou historii.
Jakmile se restaurace znovu otevřou, tak lidé se opět vrátí a firmě se vrátí i prodeje. Navíc můžeme to vidět i u nás, že některé restaurace nezavřely a prodávají dále „z okénka“.
S čím je třeba počítat je, že než budou známy výsledky za Q3 2020, tak cena bude jistě velmi kolísat. Což na druhou stranu přinese příležitost koupit tohoto dividendového krále ve slevě – pokud jste to 18. března nestihli.
Cena pod 40 dolarů za akcii je velmi dobrá a cena pod 30 dolarů by byla vynikající … tak snad se ještě dočkáme.