Dnešních 7 NEJ firem v sektoru Spotřebního zboží (Consumer Staples)
Ze všech segmentů má Spotřební Zboží (Consumer staples) největší počet v Dividendových Aristokratech, což je vybraná skupina 53 akcií z indexu S&P 500, s 25+ po sobě jdoucích let navýšení dividendy. Z 53 Dividendových Aristokratů je 13 z odvětví Spotřebního Zboží (Consumer staples). Spotřební zboží jsou všechny základní věci pro domácnosti – produkty, bez kterých se lidé nemohou denně obejít, a to bez ohledu na to, zda se ekonomice daří dobře nebo je recese. Mezi tyto produkty samozřejmě patří potraviny, nápoje, kuřivo (tabák) a mnoho dalších výrobků pro domácnost. Jde tedy většinou o velmi stabilní podniky, které prodávají výrobky, které lidé denně potřebují, což těmto firmám dává sílu určovat si ceny a též možnost odolávat recesím. V sektoru Spotřebního Zboží (Consumer staples) existuje celkem 350 dividendových akcií.
Firmy v tomto článku jsou seřazeny dle očekávané celkové návratnosti. V článku si proklepneme 7 nejlepších firem ze sektoru Spotřebního Zboží (Consumer staples), z nichž každá očekává roční výnos minimálně 10% ročně.
Číslo 7: J.M. Smucker (SJM) – očekávaný roční výnos: 11%
J.M. Smucker je potravinářský a nápojový gigant. Jeho nejznámější značky jsou: Folgers, Jif, Crisco, Pillsbury, Hungry Jack, Café Bustelo a Bick’s. Má též výrobky pro domácí zvířata, jako např.: Meow Mix, Milk-Bone, Kibbles ‘n Bits a 9Lives. Firma má čtyři značky, které jsou čísly 1 na trhu:
Smucker v loňském roce byl pod tlakem, ve fiskálním roce 2017 celkové tržby klesly o 5%, zatímco zředěný zisk na akcii (diluted earnings-per-share) klesl dokonce o 11%. Hlavním důvodem poklesu byl prodej kávy a krmiva pro domácí zvířata v USA, které v loňském roce vykázaly pokles provozního zisku o 14% a 15%. Navýšení nákladů na marketing a především růst cen surovin měly též podstatný vliv ziskovost firmy v roce 2017.
Naštěstí se podmínky začínají zlepšovat a fiskální rok 2018 by měl být podstatně lepší. Výsledky za fiskální Q3, reportované 16.2.2018, předčily očekávání analytiků a to jak v tržbách, tak i zisku na akcii (earnings-per-share). Čisté tržby v Q3 vzrostly o 1%, zatímco upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) vzrostl o 25%, a to hlavně díky daňové reformě.
Navzdory současným těžkým podmínkám, však z dlouhodobého hlediska zůstává růstový potenciál firmy Smucker, díky silným značkám, velmi pravděpodobný. Firma má též velké zastoupení v růstových kategoriích, jako je např. krmivo pro domácí zvířata.
Smucker oznámil, že sektor domácích krmiv roste ročně o 4%. Smucker tak má skvělou pozici k tomu, aby na tomto růstu se svými špičkovými značkami pro domácí zvířata vydělal. Společnost nadále nabídku krmiva pro domácí zvířata rozšiřuje – např. nedávnou akvizicí společnosti Ainsworth Pet Nutrition za 1,7 miliardy dolarů. Přibližně dvě třetiny ročních prodejů společnosti Ainsworth jsou z její značky Rachael Ray Nutrish, která firmě Smucker zajistí vstup do kategorie prémiových krmiv.
Pro fiskální rok 2018 Smucker očekává, že prodeje zůstanou plus mínus stejné jako v roce 2017, ale upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) vzroste o 6 -8% a to díky snižování nákladů a též zpětnému nákupu akcií. Dlouhodobý odhad růstu zisků společnosti Smucker by tak měl být v rozmezí 5-6%. Pokračující růst zisků, tak umožní nadále zvyšovat dividendu. Smucker svou dividendu zvýšil již 16 let v řadě a akcie má (v době psaní článku) dividendový výnos těsně nad 3%.
Odhadovaná reálná hodnota ceny akcie společnosti Smucker je ve výši 135 dolarů, takže s cenou akcií kolem 102 dolarů, lze předpokládat, že růst ceny přidá k ročnímu výnosu další 3-4%. Kombinace růstu ceny, růst zisků a navyšování dividendy, by mohlo investorům přinést až 11% roční výnos.
Číslo 6: Church & Dwight (CHD) – očekávaný roční výnos: 12%
Společnost Church & Dwight vyrábí prostředky pro osobní péči a výrobky pro domácnost. Mezi její hlavní značky patří Arm & Hammer, Trojan, Xtra, First Response, Nair, Oxi-Clean a Orajel. Nejvýznamnějších 11 značek společnosti Church & Dwight představuje více jak 80% celkových prodejů. Klíčem k růstu Church & Dwight byly akvizice – společnost díky nim získala 10 z 11 hlavních značek.
3. května 2018 Church & Dwight vykázala silné zisky, kdy v prvním čtvrtletí 2018 vykázala tržby ve výši 1,01 miliardy dolarů, což je meziroční růst o 15%, čímž firma překonala očekávání o 31,5 milionu dolarů. Zisk na akcii (Earnings-per-share) též překonal očekávání o 0,02 dolarů na akcii. Organický prodej vzrostl ve čtvrtletí o 3,8%.
Church & Dwight má dva hlavní růstové katalyzátory: internetový prodej a mezinárodní růstu. V USA Church & Dwight značně investuje do posílení svého internetového prodeje, aby se svezla na růstu tohoto odvětví. V roce 2015 online prodej představoval pouhé 1% celkových prodejů, ale v roce 2017 to již bylo 5% a růst pokračuje.
Mezinárodní prodeje firmy Church & Dwight rostou též vysokým tempem. V roce 2017 mezinárodní prodej vzrostl o 7,8% a pro rok 2018 firma očekává růst o 6%.
Vedení firmy očekává v roce 2018 organický růst tržeb o 3%+, s růstem upraveného zisku na akcii (adjusted earnings-per-share) o 16%.
Church & Dwight má dividendový výnos těsně pod 2%, což je v celku nízký výnos, který je pro DGI investory dost špatný, ale co akcii chybí na dividendovém výnosu, to dohání růstem dividendy. Church & Dwight zvýšil dividendu již 22 let v řadě, poslední zvýšení dividendy bylo 13.1.2018 a to o 14,5%. V posledních 5ti letech bylo průměrné zvýšení dividendy o 9% ročně.
Odhadovaná reálná hodnota akcií Church & Dwight je kolem 49 dolarů, cena v době psaní článku je těsně nad 48 dolarů. To znamená, že růst ceny akcie nebude hlavním tahounem budoucích výnosů pro investory. Co lze ale velmi pravděpodobně očekávat je, že společnost bude i nadále zvyšovat své zisky o 10% ročně. S 2% dividendovým výnosem by tak celkové výnosy mohly dosáhnout 12% ročně.
Číslo 5: Vector Group (VGR) – očekávaný roční výnos: 13%
Vektor má v současnosti dividendový výnos přes 8%, což z něj dělá nejvýnosnější akcii na tomto seznamu. Vektor je jednou z 421 vysoce výnosných akcií s dividendovým výnosem přes 5%.
Vektor je unikátní společnost. V podstatě jsou to dva různé podniky pod jednou střechou, reality a tabák, které mají málo společného. Vektor vlastní Liggett Group, Vector Tobacco a New Valley. Celkové příjmy společnosti jsou rozděleny na 60% z tabáku a 40% z realit.
Firma Liggett byla založen již v roce 1873:
V sektoru tabáku se firma zaměřuje na levné cigarety. Mezi hlavní značky patří: Eve, Grand Prix, Pyramid, Liggett Select a Eagle 20’s. Dohromady tyto značky zajišťují Vectoru 13% tržní podíl segmentu levných cigaret.
V oblasti realit (REIT) vlastní Vector’s New Valley 70,59% společnosti Douglas Elliman Realty, což je diverzifikovaná společnost zabývající se realitami. 30. června společnost New Valley investovala přibližně 205 milionů dolarů do portfolia 23 nemovitostí. Douglas Elliman je čtvrtou největší makléřskou firmou v USA.
9. května 2018 Vector oznámila finanční výsledky za Q1 2018. Celkové tržby vzrostly meziročně o 3% a za Q1 2018 společnost vykázala celkový zisk ve výši 0,04 dolarů, v porovnání se ztrátou 0,04 dolarů ve stejném čtvrtletí loni.
Nejlepším aspektem investice do firmy Vector je návratnost peněz. Vektor vyplácí čtvrtletní dividendu nepřetržitě již od roku 1995! Společnost nejen platí velkou a pravidelnou dividendu, ale též vyplácí každoročně akciovou dividendu ve výši 5%. Výsledný celkový výnos akcionářů je tak nad 12%, což je pro DGI investory velmi atraktivní. Rostoucí tržby Vectoru budou i nadále pokrývat dividendový růst a to z firmy dělá akcii obzvláště atraktivní pro DGI investory.
Číslo 4: Mondelez International (MDLZ) – očekávaný roční výnos: 13%
Mondelez International vznikl, když Kraft Foods Inc. oddělil severoamerickou část s potravinami od svého mezinárodního obchodu. Severoamerický obchod s potravinami se následně spojil s firmou Heinz a společně vytvořily novou firmu s názvem Kraft-Heinz (KHC), zatímco severoamerický obchod s potravinami a mezinárodní obchod nadále zůstávají pod značkou Mondelez.
Dnes Mondelez generuje asi 26 miliard dolarů ročních příjmů, z nichž téměř 75% pochází ze zemí mimo Severní Ameriku. Prodává své výrobky v 165 zemích celého světa. Sortiment společnosti zahrnuje sušenky, čokoládu, žvýkačky, bonbóny a nápoje v prášku. Její hlavní značky jsou: Oreo, belVita, Cadbury, Ritz, Triscuit a Trident.
1.května 2018 Mondelez oznámil finanční výsledky za Q1 2018. Organické prodeje vzrostl meziročně o 2,4%, opět díky mezinárodním trhům. Organický prodej v Evropě vzrostl o 4,7%, v Asii, Středním východě a Africe o 3,6% a v Latinské Americe o 2,2%. Mezinárodní růst tak vyrovnal 1,8% pokles prodejů v Severní Americe.
Upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) vzrostl oproti stejnému čtvrtletí loňského roku o 9,6%. Pro rok 2018 vedení firmy Mondelez očekává růst organických prodejů o 1-2% a růst upravených zisků (adjusted earnings growth) o 10%+. Kromě růstu prodejů, budou zisky růst díky navyšování marží.
Mondelez nedávno oznámil akvizici společnosti Tate’s Bake Shop ve výši 500 milionů dolarů, která vyrábí sušenky a další pečivo. Mondelez vidí ve společnosti Tate velký potenciál, firma za posledních pět let ztrojnásobila své tržby. V roce 2018 se maloobchodní prodeje zvýšily o více jak 40%. Tato akvizice zvýší zastoupení Mondelezu v prémiové kategorii.
Mondelez má (v době psaní článků) dividendový výnos 2,2% a dne 27. září 2017 zvýšil dividendu o 16%, ale i tak má firma stále dostatek prostoru pro další zvyšování, protože zisky společnosti rostou vysokými procenty.
Odhad reálné ceny akcií firmy Mondelez je 47 dolarů, což při současné ceně akcií kolem 39 dolarů znamená, že akcie je momentálně podhodnocená a akcie Mondelezu by tak ročně mohly vrátit až 4% jen na růstu ceny. Navíc se lze domnívat, že firma bude i nadále ročně dividendu zvyšovat, což by mělo poskytnou dalších až 9% ročního výnosu. Díky tomu, lze očekávat, že celková roční návratnost by mohla dosáhnou až 13%.
Číslo 3: Kellogg Co. (K) – očekávaný roční výnos: 14%
Kellogg platí 3,3% dividendu a od roku 1925 vyplatil již 370 dividend. Kellogg se v současné době dost trápí se změnou preferencí svých spotřebitelů. Prodeje cereálií klesají, protože mladá generace těmto potravinám moc neholduje. To donutilo Kellogg, aby vstoupil do nových kategorií produktů.
Dobrou zprávou je, že iniciativy, která Kellogg zahájil, mají pozitivní odezvu u zákazníků. 3. května 2018 Kellogg reportoval zisky za Q1 2018. Zisk vzrostl meziročně o 4,6% a překonal očekávání o 100 milionů dolarů, zatímco zisk na akcii (earnings-per-share) byl ve výši 1,19 dolaru, což překonalo odhady o 0,11 dolaru na akcii. Organické prodeje vzrostly o 0,6%, díky růstů objemu prodejů o 2,9%.
Takže jak se zdá, tak Kellogg je dobře připraven reagovat na měnící se požadavky spotřebitelů. V uplynulých letech navíc uskutečnil několik akvizic, včetně akvizice společnosti Pringles v roce 2012 ve výši 2,7 miliardy dolarů, aby se rozšířil sortiment snacků. Kellogg tak má obrovské produktové portfolio i mimo cereálie, jako jsou: Keebler, Cheez-It a Pringles.
Vedení Kelloggu uvedlo, že segment snacků roste ročně o 4% a do roku 2020 předpokládá, že to bude 100 miliardový segment. Výrobky společnosti Kellogg, jako jsou Cheez-It a Rice Krispies Treats, se v uplynulém roce staly nejvýnosnějšími značkami společnosti. Kellogg má též velmi silnou pozici na rozvíjejících se trzích, kde snacky tvoří více jak 40% objemu prodejů.
V letech 2013-2017 se prodeje na rozvíjejících se trzích zvýšily téměř o 7%. Kellogg očekává v letošním roce růst tržeb o 3-4% a růst zisku o 9-11% a to díky pokračujícímu silnému růstu na rozvíjejících se trzích, jako je Latinská Amerika a Asie.
Akcie Kelloggu mají poměr ceny a zisků (price-to-earnings ratio) 13,2, což je výrazně pod jeho 10-letým průměrem, který činí 16,8. To ukazuje na to, že akcie jsou momentálně podhodnocené. Odhadujeme, že růst ceny by měl přinést roční výnos kolem 5%, když k tomu přidáme cca 3,4% dividendového výnosu, tak se lze domnívat, že celkový výnos by mohl dosáhnout kolem 14% ročně.
Číslo 2: Altria Group (MO) – očekávaný roční výnos: 15%
Skupina Altria byla založena společností Philip Morris již v roce 1847 a dnes je to tabákový gigant. Prodává značku cigaret značky Marlboro v USA, ale i řadu dalších značek, nekuřáckých značek, jako např. Skoal, Copenhagen a Ste. Michelle. Altria má též 10% podíl na pivovarském obru Anheuser Busch Inbev (BUD).
26. dubna 2018 Altria vydala report za Q1 2018. Čtvrtletní zisk byl ve výši 4,67 miliardy dolarů, růst 1,7% a zisk na akcii (earnings-per-share) ve výši 0,95 dolaru, meziroční růst o 30%! Tržby a zisk na akcii porazily očekávání analytiků o 40 milionů dolarů, resp. 0,03 dolaru na akcii. Zisky produktů, které je možné kouřit, však ve čtvrtletí klesly o 0,8%, ale zisk a objem prodejů vína a Ste. Michelle se zvýšily o 6,1%.
I v budoucnu tak bude růst podporován především navyšováním cen a zisků z nových produktů. Altria má silné značky napříč celým svým produktovým portfoliem, včetně značky č. 1 v cigaretovém segmentu = Marlboro. To dovoluje každý rok zvýšit cenu. Altria navíc též inovuje a přináší nové produkty, které tak pomáhají kompenzovat klesající prodeje klasických cigaret.
Portfólio „nehořlavých“ (non-combustible) produktů zahrnuje e-vapor a e-cigarety. Společnost předpokládá, že regulační úřad Food and Drug Administration (FDA) brzy schválí novou řadu produktů, které přináší nižší rizika kuřákům, nazvanou IQOS. Nová produktová řada Altrie snižuje rizika oproti klasickému „spalovanému“ tabáku, protože IQOS tabák zahřívá ne spaluje. Altria věří, že to má méně škodlivé vedlejší účinky, než klasické cigarety.
Proto lze očekávat, že budoucí zisky Altrie budou zajištěny růstem zisků, očekávat lze rozmezí 6-8% ročně, což je v souladu s historickým růstem společnosti. Kromě toho Altria zvýšila dividendu již 52krát za posledních 49 let a akcie mají v současnosti dividendový výnos kolem 4,8%.
Akcie Altria se v době psaní článku obchodují za poměr cena zisk (price-to-earnings ratio) 13,8. 10tiletý průměr PE je 16,2. Díky tomu se akcie zdají být podhodnocené a růst ceny by tak mohl přinést roční výnosy kolem 3%. Kromě růstu zisků a růstu dividendy, tak Altria nabízí celkový návratový potenciál asi 15% ročně a to je velmi atraktivní míra návratnosti.
Číslo 1: Walgreens Boots Alliance (WBA) – očekávaný roční výnos: 20%+
Walgreens je největší maloobchodní lékárna jak ve Spojených státech, tak i v Evropě. Společnost provozuje asi 13 200 lékáren v 11 zemích světa. Rovněž provozuje jednu z největších globálních farmaceutických velkoobchodních a distribučních sítí s více jak 390 distribučními centry, které každoročně dodávají do více jak 230 000 lékáren, lékařských ordinací, zdravotnických středisek a nemocnic.
Maloobchod je v současné době obtížné odvětví, zejména když jde o farmaceutické výrobky. Klesající ceny přípravků snižují marže všem účastníkům trhu. Navíc existuje neustálá hrozba, že Amazon (AMZN) by též mohl vstoupit do sektoru prodeje léčiv. I přesto WBA nadále vykazuje silné provozní výsledky. 28. března 2018 Walgreens oznámil výsledky za 2. fiskální čtvrtletí.
V tomto čtvrtletí organické tržby vzrostly o 9,4%, zatímco upravený zisk na akcii (earnings-per-share) vzrostl o 26%. Walgreens v posledním čtvrtletí vykázal růst v segmentu lékárenského maloobchodního prodeje o 2,4%.
Srovnatelné maloobchodní tržby (comparable retail sales) však ve čtvrtletí klesly o 2,7%. Farmaceutická část firmy naštěstí šlape velmi dobře, porovnatelné prodeje (comparable sales) vzrostly o 5,1% a porovnatelné prodeje na předpis (comparable prescription) vzrostly o 4,0%.
Vedení Walgreens očekává v letošním roce upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) v rozmezí 5,85 až 6,05 dolarů a též předpokládá růst zisku o 17%. Díky tomu lze předpokládat, že růst zisku na akcii (earnings per share) o 8-10% bude i nadále pokračovat, navíc firma platí dividendu ve výši 2,5%.
Navíc na základě PE (price-to-earnings ratio) je WBA silně podhodnocený, což by mělo též přispět k budoucím výnosům akcionářů. Na základě odhadů vedení pro rok 2018 se akcie momentálně obchodují za poměr ceny a zisků (price-to-earnings ratio) pouhých 10,9. To je hluboce pod odhadovanou reálnou hodnotou, která je poměr ceny a zisků (price-to-earnings ratio) 16,7. Pokud by se ocenění vrátilo k historickému průměru posledních 5ti let, tak to přidá na ročních výnosech 9%. Kombinací navyšování dividendy a růstu zisku, by tak Walgreens mohl dosáhnout vynikajícího celkového výnosu přesahujícího 20% ročně!