Ford: Slušný výnos, ale krize může být problém
Někteří investoři se zaměřují především na akcie s velmi vysokými dividendovými výnosy. Láká je samozřejmě mnohem vyšší příjem než nabízejí akcie s nižším výnosem. Úplný seznam akcií nabízejících alespoň 5% dividendový výnos.
Investoři musí být opatrní při výběru akcií s vyššími výnosy, protože to je někdy varovným signálem, že společnost čelí problémům, které by mohly vést ke snížení dividendy. Pokud je důvodem pro investování do konkrétní akcie příjem, může být pro investora snížení dividend značný problém.
U vysoce výnosných akcií může dojít k zpomalení nebo poklesu růstu zisku. Současně, vysoce výnosné akcie, které se snaží o růst zisku, jsou vystaveny riziku snížení své dividendy, pokud se zhorší základy podnikání. Investoři proto musí před přijetím investičního rozhodnutí prozkoumat obchodní model společnosti, aby určili, zda je dividenda udržitelná.
To je zvláště důležité, pokud ekonomiku zasáhne krize. Zvýšení dividendy během období růstu je jedna věc, ale schopnost udržet platby akcionářům během vážného ekonomického poklesu ukazuje, že podnikání společnosti je schopné odolat krizi.
Akcie Ford Motor (F) mají vysoký dividendový výnos 6,6%, což je pro dividendové investory velmi atraktivní. Ale i když se dividenda zdá být dnes udržitelná, mohly by nastat potíže, pokud by americká ekonomika vstoupila do hlubokého poklesu.
Přehled podnikání
Společnost Ford byla založena Henrym Fordem a dalšími 12 lidmi v roce 1903. Ford se velmi zajímal o to, jak stroje fungují již od útlého věku. Ve 12 letech začal pracovat v malém strojírenství v Michiganu. Následně postavil svůj první parní stroj. Koncem 90. let minulého století Ford dokončil v kuchyni svého domu první motor, jednoválcový benzínový model. Quadricycle, který používal novější verzi tohoto originálního motoru připoutaného ke čtyřem kolům kola, se stal prvním vozem společnosti Ford. K prvnímu prodeji vozů Ford došlo 15. července 1903.
Slavný model T společnosti byl uveden do výroby v roce 1908. Auto bylo velmi cenově dostupné a odolné. Protože v té době bylo v USA méně než 18 000 mil zpevněné silnice, společnost Ford používala pro důležité součásti lehké a silné slitiny oceli, aby auto vydrželo na primitivních silnicích. Hromadná výroba umožnila Fordu prodat auto masám a pomoci společnosti prodat více než 15 milionů kusů do roku 1927, kdy výroba modelu T skončila.
Dnes je společnost Ford jedním z největších světových výrobců automobilů a je druhým největším výrobcem automobilů v USA. Společnost provozuje výrobní divizi, která vyrábí populární auta jako Mustang, nákladní automobily jako F-150 a SUV, jako je Explorer, a finanční divizi. Společnost Ford se obchoduje s tržní kapitalizací ve výši 35 miliard dolarů a generuje roční tržby ve výši 148 miliard dolarů.
Vedení společnosti Ford vykázalo výsledky za druhé čtvrtletí 24. července 2019.
Tržby ve výši 38,9 miliardy dolarů byly meziročně stejné, avšak byly vyšší, než odhadovali analytici. Upravený zisk na akcii společnosti za čtvrtletí činil 0,28 dolarů. To bylo o 0,03 $ méně, než se očekávalo, ale o 3,7% více než v předchozím roce. Růst díky cenám a vyšším objemům prodeje byl vyvážen vývojem kurzu, což snížilo výsledky tržeb o více než 3%.
Zisk v automobilovém průmyslu před úroky a zdaněním, neboli EBIT, vzrostl o 19% na 1,4 miliardy dolarů, což značí druhé po sobě jdoucí čtvrtletí růstu. To znamená poprvé za tři roky, kdy EBIT vykázal růst v jednotlivých čtvrtletích. Marže EBIT ve výši 4,3% stagnovala.
Zlepšení v EBIT bylo způsobeno především díky Severní Americe. EBIT v tomto regionu činil 1,7 miliardy dolarů, což je mírný pokles oproti loňským výsledkům ve výši 1,8 miliardy dolarů. Velkoobchodní tržby byly nižší o 7%, ale kombinace vozidel a ceny byla silná. Tento region měl nižší objemy u nových modelů Ford Explorer a Police Interceptor, zatímco značky Lincoln během čtvrtletí dosahovaly velmi dobrých výsledků.
Pick-up řady F byl nejprodávanějším nákladním automobilem na svém trhu. Společnost Ford těží z nižších motivačních výdajů, což pomáhá zvýšit tržby v této skupině produktů. Celkový prodej pickupů byl nejlepší, jaký byl od roku 2004. Nové SUV, zejména Expedition, EcoSport a Edge, vzrostly o 14%.
Evropa vykázala v loňském druhém čtvrtletí záporný EBIT, v tomto čtvrtletí však vydělala 53 milionů dolarů. Jednalo se o první zlepšení ziskovosti za dva roky. Transitový model společnosti dosáhl čtvrtletního rekordního zisku a od 2. čtvrtletí 2018 vzrostl o 2,7%. Vedení společnosti Ford plánuje koncem tohoto roku uvést na trh model Transit Hybrid a v roce 2021 bude spuštěn plně elektrický Transit.
Ztráta EBIT v Číně se zlepšila z loňské ztráty 328 milionů dolarů na ztrátu 155 milionů dolarů. Konsolidované tržby se zlepšily o 48% v důsledku vyšší poptávky po značce Lincoln. Maloobchodní tržby vzrostly o 13% od prvního čtvrtletí roku 2019. Zásoby prodejců byly na velmi nízké úrovni. Nové teritoriální SUV společnosti je letos nejprodávanějším SUV společnosti Ford v Číně.
Perspektivy růstu
Navzdory mnoha potenciálním problémům, včetně zpomalení globální ekonomiky a tlaků na marže, vidí vedení společnosti Ford letos potenciál růstu napříč několika klíčovými metrikami. Očekává, že rok 2019 bude dalším vysoce výnosným rokem.
Odhady vedení společnosti Ford pro rok 2019 jsou následující:
Očekává se, že upravený EBIT bude stagnovat na 7%, zatímco peněžní toky by se měly zlepšit. Střed odhadu pro upravený zisk na akcii je 0,02 dolaru pod loňským výsledkem.
Společnost Ford je v procesu restrukturalizace svého podnikání v určitých regionech, zejména v Evropě.
Za účelem řízení nákladů Ford uzavírá nebo prodává šest z 24 závodů společnosti v Evropě. Společnost také ruší nepopulární značky C-MAX, Grand C-MAX a KA +. Tím se sníží počet zaměstnanců Fordu o 12 000 lidí v celém regionu. Cílem této restrukturalizace je, že se Ford po několika letech obtíží vrátí k růstu v Evropě.
Zatímco čtvrtletní výsledky byly slušné a vedení zaznamenalo některá zlepšení v regionech, kde dříve bojovali, ne všechno bylo pro společnost dobré.
Tržní podíl společnosti na celém světě činil 6,2%, což je pokles o 50 bps oproti stejnému období před rokem. Tento meziroční pokles byl způsoben poklesem velkoobchodních jednotek o 9%. Téměř ve všech regionech, které společnost Ford provozuje, došlo k poklesu tržního podílu, přičemž tržby v Severní Americe klesly o 20 bps.
Podíl na Čínském trhu klesl na 2,3% v důsledku 32% poklesu velkoobchodních objemů. V Evropě podíl společnosti klesl o 20 bazických bodů na 6,7%, a to i přes 3% nárůst velkoobchodních objemů. Růst prodejů v Evropě byl kompenzován poklesem tržeb v regionu o 1%. Jediným regionem, který zvýšil podíl na trhu, byl Střední východ / Afrika, který se zvýšil o 50 bazických bodů na 3,1%, ačkoli tržby byly během čtvrtletí nižší o 26%.
Vzdání se podílu na trhu je něco, na co by se investoři měli zaměřit, protože je docela možné, že se to během krize zhorší. Když k tomu dojde, může být dividenda Fordu ohrožena.
Analýza dividendy
Navzdory téměř 7% dividendovému výnosu si dividendová historie žádá pozornost. V důsledku poslední finanční krize vedení společnosti Ford snížilo dividendu o 38% z 0,40 dolaru v roce 2005 na 0,25 dolaru v roce 2006. Hned příští rok vedení eliminovalo dividendu, protože automobilka utrpěla výrazný pokles tržeb i zisku na akcii.
Níže jsou uvedeny výsledky společnosti Ford před, během a po poslední krizi.
- Upravený zisk na akcii za rok 2004: $2,13
- Upravený zisk na akcii za rok 2005: $1,25
- Upravený zisk na akcii za rok 2006: $1,50
- Upravený zisk na akcii za rok 2007: $0,19
- Upravený zisk na akcii za rok 2008: $3,13
- Upravený zisk na akcii za rok 2009: $0,00
- Upravený zisk na akcii za rok 2010: $1,91
- Upravený zisk na akcii za rok 2011: $1,95
- –
Upravený zisk na akcii za rok 2018: $1,30
Jak vidíte, upravený zisk na akcii se v roce 2009 snížil na 0,00 dolarů. Za posledních 15 let společnost Ford střídala vcelku pravidelně růst a pokles zisku. Společnost ještě nedosáhla svého předkrizového maxima. S takovými výsledky není překvapující, že společnost před poslední krizí snížila dividendu.
Ford ve druhém čtvrtletí roku 2019 vyplatil čtvrtletní dividendu ve výši 0,15 dolaru na akcii. Při použití upraveného zisku na akcii ve výši 0,28 dolarů to odpovídá výplatnímu poměru ve výši 54%.
Při pohledu z dlouhodobějšího horizontu vytvořil Ford za poslední čtyři čtvrtletí upravený zisk na akcii ve výši 1,31 dolarů, zatímco během stejného časového období vyplácel dividendy ve výši 0,60 dolarů. Výsledkem je výplatní poměr 46% za poslední rok.
Tyto výplatní poměry jsou nad průměrným výplatním poměrem ve výši 34% od roku 2012, kdy společnost začala znovu vyplácet dividendy.
Podívejme se na volný peněžní tok, protože to je často preferovaný způsob měření bezpečnosti dividend. Společnost Ford vytvořila ve druhém čtvrtletí volný peněžní tok 4,5 miliardy dolarů a rozdělila dividendy ve výši 599 milionů dolarů, výplatní poměr je tak pouhých 13%.
Za poslední čtyři čtvrtletí vygenerovala společnost volný peněžní tok 8,9 miliard dolarů. Akcionářům vyplatila 2,4 miliardy dolarů ve formě dividend, čímž se dostáváme k výplatnímu poměru volných peněžních toků ve výši 27%.
Společnost byla náchylná k výkyvům volného peněžního toku. Například v prvním čtvrtletí roku 2019 činil volný peněžní tok 1,9 miliardy dolarů, což je méně než polovina celkových nákladů za poslední čtvrtletí. Volný peněžní tok se ve čtvrtém čtvrtletí roku 2018 prudce snížil po částce téměř 3,2 miliardy dolarů v předchozím čtvrtletí. Společnost není důsledným producentem volných peněžních toků.
Tyto ukazatele výplaty peněžních toků jsou velmi nízké, ale rozdíly ve výsledcích prozrazují, proč společnost od roku 2015 nezvýšila dividendu. Vzhledem ke změnám v peněžních tocích z čtvrtletí na čtvrtletí společnost pravděpodobně podniká obezřetný krok při zachování dividendy na aktuální úrovni.
Rozvaha společnosti je rovněž důležitá z hlediska bezpečnosti dividend. Na konci druhého čtvrtletí měla společnost Ford v hotovosti a cenných papírech 38 miliard dolarů a celková oběžná aktiva ve výši 118 miliard dolarů oproti krátkodobým pasivům ve výši 98 miliard dolarů a celkovým pasivům 226 miliard dolarů.
Úroky z dluhu klesly na 230 miliónů dolarů z 287 miliónů v posledním čtvrtletí a na 461 miliónů dolarů z 562 miliónů dolarů za první polovinu roku, celkový dluh společnosti je však obrovský a mohl by vést ke snížení dividendy, pokud by podnikání utrpělo dlouhodobým propadem, například v krizi.
Závěr
Dividendový výnos ve výši 6,6% je na první pohled velmi atraktivní. I bez jakéhokoli růstu dividend by tento výnos mohl investorům nabídnout značné množství příjmů.
Bližší pohled na společnost však říká, že dividenda Fordu by mohla být v příští krizi ohrožena. Vedení společnosti muselo snížit dividendu před poslední krizí dvakrát, včetně toho, že ji v roce 2007 úplně zrušilo. Společnost také nedosáhla svého maximálního upraveného zisku na akcii jakého dosáhla před krizí.
I když výplatní poměr k zisku na akcii a volnému peněžnímu toku je nyní dobrý, zisky a peněžní toky společnosti Ford jsou velmi nekonzistentní. Obáváme se, že dlouhodobý pokles světových ekonomik by mohl mít za následek opětovné snížení nebo zrušení dividendy.
Z tohoto důvodu se domníváme, že akcie by měli nakupovat pouze investoři, kteří pochopili, že riskují.