Imperial Brands PLC a jeho 10% výnos
Sice mi to chvíli trvalo, ale dnes navážeme na Ondrův článek o Nejlepších tabákových firmách … a můj článek z 20.ledna.
UPOZORNĚNÍ: Ne každému je příjemné vydělávat na neřestech jiných, proto pokud Vám není toto téma příjemné nebo vydělávání peněz na závislosti(-tech) jiných lidí, tak prosím tento článek ani nečtěte, děkuji za pochopení.
Úvod
Společnost Imperial Brands PLC (OTCQX:IMBBY) generuje většinu svých prodejů v Evropě. Dnes nesou akcie společnosti nadprůměrný dividendový výnos přes 10%, ale to je především z důvodu poklesu ceny z vrcholu v roce 2016, od kdy cena klesla o 60%. Na druhou stranu, ale dividenda mezi roky 2009 až 2018 vzrostla trojnásobně! To je neuvěřitelný růst a svědčí o nadprůměrné ziskovosti firmy, ale na druhou stranu pokles ceny též znamená, že tu není úplně vše v pořádku … a tak se dnes na tuto firmu společně podíváme.
Společnost Imperial Brands byla založena již v roce 1901 jako Imperial Tobacco Company. Toto konsorcium bylo založeny britskými výrobci tabáku, aby se mohli bránit násilnému převzetí firmy British tobacco firmou American Tobacco Company, kterou tehdy vedl James Buchanan. Až do roku 1968 byl tabák hlavním výrobkem společnosti, který generoval celých 90% tržeb. Následně společnost diverzifikovala a slovo „tabák“ bylo z názvu společnosti vynecháno v roce 1973. Společnost byla zaregistrována jako akciová společnost v roce 1981 a pojmenovala se Imperial Group.
Mezi roky 1986 až 1996 byla společnost Imperial Group dceřinou společností diverzifikovaného výrobce Hanson Trust PLC. Následně v roce 1996 byla společnosti rozdělena a byla pojmnenována jako Imperial Tobacco Group PLC.
V roce 2007 vstoupila firma Imperial Tobacco Group PLC na americký trh akvizicí společnosti Commonwealth Brands, Inc., což byla jedna z největších tabákových společností v USA.
Tato akvizice byla na delší dobu poslední, ale pak přišel rok 2015 a s ním 7,1 miliardová akvizice firmy Reynolds American Inc.. Tato firma vlastnila několik velmi populáních cigaretových značek Kool, Salem a Winston, ale především e-cigarety „blu“ (přední e-cigarety v USA. Akvizice však byla podstatně komplexnější – zahrnovala totiž ještě nákup firmy Lorillard společností Reynolds American. Touto dvoj-akvizicí se tak Imperial stal třetím největším tabákovýcm výrobcem ve Spojených státech. Největší výhodou však bylo získání většího zastoupení na rozvíjejícím se trhu s elektronických cigaret. A následně se firma v roce 2016 přejmenovala na Imperial Brands PLC.
Známé problémy
Nejdříve si shrneme známé problémy.
- vedení společnosti na posledním konferečním hovoru oznámilo, že investoři již nemohou očekávat 10% růst dividendy
- bod 1) vyvolal mezi některými investory obavy ohledně udržitelnosti dividendy popř. o jejím možném snížení
- výplatní poměr mezi roky 2009 až 2019 vyskočil z původních 55% na dnešních více jak 70%
- téměř všechny tabákové firmy v posledních letech „vsadili“ (investovaly) mnoho miliard dolarů do vapingu, který v posledním roce stíhá jeden problém za druhým
- spotřeba klasických cigaret rok od roku klesá … a to již mnoho let
Vývoj ceny
Na obrázku níže vidíte dvouletý vývoj ceny. Horní (světlemodrá) křivka je index S&P 500 (NYSE:SPY) a hluboko pod ní jsou cenové křivky společností Altria Group (NYSE:MO)., Imperial Brands (OTCQX:IMBBY), Philip Morris (NYSE:PM), Japan Tobacco (OTCPK:JAPAY) a British American Tobacco (NYSE:BTI) = největší celosvětová pětka tabákových firem. Jak je vidět, tak pokles cen tabákových firem započal již v roce 2017.
Pokud se však podíváme na 10ti-letý graf, tak uvidíme trošku jiný obrázek. Zdůrazňuji, že ani jeden z výše uvedených grafů nezahrnuje dividendy, které vlastníci těchto akcií v průběhu času od těchto společností obdrželi … což je obrovská výhoda těchto firem, protože index S&P 500 dnes dnese dividendový výnos hluboko pod 2%.
Nejzajímavější na obrázku výše je rozhodně prudků růst a následný pokles ceny akcií firmy Altria Group. Za posledních 10 let tak index S&P 500 dalece překonávala, aby se na začátku roku 2020 opět navrátila „k základům“. Opět zdůrazňuji, nejsou zahrnuty dividendy!
Cena akcií společnost Philip Morris se plus mínu držela s indexem S&P 500, i když konec roku 2019 a začátek roku 2020 ceny propadla pod index S&P 500. Ale všechny ostatní akcie společností za posledních 10 let zdaleka nedosáhly ani výkonnosti indexu S&P 500.
Jak jsem již uvedl v úvodu, tak část výše uvedeného výprodeje akcií firmy Imperial Brands byla způsobena oznámením vedení, že dividenda již nebude navyšována o 10% ročně. Na druhou stranu vedení uvedlo, že navyšuje zpětné odkupy akcií, snižuje zadlužení firmy a navyšuje investice do konopí a vapingu. Bohužel ani jedné z těchto velmi důležitých informací, investoři nevěnovali příliš pozornosti a cena dále klesla.
Na jednu stranu tedy investoři budou dostávat zpět menší částky (v podobě dividend, i když stále krásných 10%+), ale na druhou stranu společnost tuto dividendu udrží velmi bezpečnou (peněžní toky zůstatnou dostatečně vysoké) – řekl bych, že je to příliš krátkozraký náhled na vývoj a budoucnost firmy.
Poslední výsledky
Celkové výsledky za rok 2019, v meziročním srovnáním s rokem 2018, též invstory příliš nepotěšily. EPS zůstalo v podstatě stejné a tržby klesly o 2%.
Na obrázku níže si všimněte především prostředního sloupce, který ukazuje meziroční růst/pokles – jak je vidět, tak pokles prodejních objemů klasických cigaret prudce zrychlil, z cca 3,5% v předchozích letech na téměř 7% (6,9%).
Co je, ale na výše uvedeném obrázku pozitivní je to, že došlo k 3,8% meziročnímu nárůstu čistých tržeb z Produktů Příští Generace (Next Generation Products = NGP), jejichž tržby rostlo o bombastických 245% (viz. následující obrázek).
Budoucnost
Ať se dnes podívám na jakoukoliv akcii tabákové společnosti, tak mi příjde podhodnocená. Ano jistě, je zde jasně daný tred klesajících prodejních objemů klasických cigaret, který jen taknejspíš nezmizí, ale na druhé straně všechny tabákové firmy ve velkém investují do nových kuřáckých „zážitků“. Ač by si to všichni politici (a lékaři) světa přáli, tak jak jde o jakoukoliv neřes, lidi se jí prostě nevzdají … lidi pili, kouřili, brali drogy vždy v minulosti a budou i v budoucnosti … a nenapadá mě vůbec žádný důvod, proč by tomu mělo být jinak. Navíc jak si vyzkoušeli v USA, tak prohibice nikam nevedla … tedy vedla, k nárůstu vlivu mafie, násilí a rozvoji černého trhu.
Navíc kouření, dost podobně jako jídlo a pití, má velmi nepružnou poptávku, protože když si lidi jednou oblíbí jednu konkrétní „značku“, tak se jí velmi neradi vzdávají.
Z pohledu ceny je zde tzv. tržní kyvadlo = cena akcií kolísá dle oblíbenosti (cena vysoká), k neoblíbenosti (cena nízká). Nejvíce je toto pozorovatelné u cyklický akcií, ale platí to i pro necyklické. A jak se zdá, tak momentálně jsme se přesunuly do druhé kategorie = neoblíbenosti (po poklesu cca 60%), což znamená, že je před námi opět možnost růstu … tedy poté, co se Pan Trh uvědomí, že opět přestřelil a cenu srazil příliš nízko a cena začne znovu růst. Na nás, DGI investorech, je tohoto přílišného poklesu využít, nakoupit ve výprodeji a následně v klidu pobírat dividendy a čekat.
Vedení společnosti Imperial Brands má dlouhou historii akvizic nových značek, ale nebojí se ani nevýkonou značku zrušit, či odprodat. Vedení pro letošní rok očekává růst čistého zisku z NGP až o 50%. I když na druhou stranu varuje, že toho růstu nebude dosaženo v USA, kde po posledních případech úmrtí (z důvodu nelegálních vapovacích náplní), roste tlak na vyšší regulace a omezování vapingu.
Společnosti se též daří snižovat zadlužení, což je další pozitivní signál pro lepší budounost = růst ceny. Ale o tom více v samostatné části níže.
Jak je vidět, tak se vedení zaměřuje na ty operace, které fungují a na druhou stranu se zbavují těch, které v problémech již jsou nebo by se problémovými stát mohly. Z důvodu postupného poklesu v sektoru klasických cigaret si nejsem úplně jistý, zda se vedení podaří naplnit odhad růstu o 4% až 8%, protože by to vlastně znamenalo navýšení ceny o 5% až 10%. Pokud se tento cíl podaří splnit, tak to jistě povede k růstu ceny akcií.
V tabuce výše vidíte, že ač firma vykázala 6,9% pokles v sektoru klasických cigaret, tak ve výsledu vykázala růst upraveného zisku na akcii (Adjusted earnings per share) o 1,1%. A tedy potenciál růstu firma stále má.
Firmě se velmi daří právě v sektoru NGP produktů, získané akvizicemi, kolem kterých firma nashromáždila širokou škálu aktiv a daří se jí též inovačně. Díky tomu bychom se měli v příštích měsících a letech, dočkat mnoha nových NGP produktů. To ovšem též znamená, že nikdo dnes ještě nedokáže říci kdy budou uvedeny na trh a především jak budou populární u kuřáků. A to především ve světle nových regulací a navyšování věku pro používání elektronických cigaret (vapingu). Např. zákon o navýšení věku na 21 let nedávno podpořily velké tabákové společnosti. Je však důležité zmínit, že velké tabákové firmy historicky VŽDY z nových státních regulací tabákové firmy těžily! Ač se to může zdát nelogické či úsměvné. A to proto, že díky lobingu tyto dokázaly legislativní proces ovlivnit ve svůj prospěch … i když původní záměr zákonodárců byl velmi pravděpodobně zcela opačný … i když za to občas i tyto velké tabákovky musely „něco zaplatit“.
Na závěr této části ještě musím zmínit fakt, že první verze e-cigarety „blu“ byly velmi špatně hodnoceny uživateli a internet se hemžil negativními recenzemi. Časté hodnocení bylo ve znění: to nejlevnější co si můžete koupit. Např. zde z roku 2018. To se, ale postupně lepší a na nové verze (Vaping360 a INTENSE s příchutí Vapor Vanity) jsou již velmi pozitivní. Takže se zdá, že prvotní problémy s výrobou byly vyřešeny.
Konopí (Cannabis)
Konopí je další velmi dynamicky se rozvíjející se pod-sektor tabáku. Stejně jako mnoho dalších tabákových firem, se i Imperial do něj vrhl a investoval nemalé prostředky. Je však nutné zdůraznit, že toto se týká pouze a jenom Kanady, jelikož prozatím pouze tato země je ke konopí a jeho použití (nejen pro kouření) z hlediska regulací velmi otevřená.
V roce 2018 společnost Imperial investovala do firmy Oxford Cannabinoid Technologies. Co a s jakým využitím z této investice vznikne není prozatím jasné. Vedení pouze uvedlo, že díky této investici se „chtějí dozvědět více o tomto odvětví“.
Loni na konferenci Consumer Deutsche Bank 2019, též vedení společnosti Imperial oznámilo dohodu s další kanadskou společností – Auxly Cannabis Group. Toto není tak úplně akvizice v pravém slova smyslu, protože transakce bude provedena převodem 75 milionů GBP dluhů společnosti Auxly na 20% vlastnictví pro Imperial. Imperial touto konverzí získá přístup k novým vapingovým technologiím a jedno místo v radě Auxly.
Prvními vlaštovkami v konopném sektoru tak jsou dnes dvě firmy: Altria a Imperial. Pro další se zdá tento sektor příliš riskatním … no uvidíme co budou říkat za rok dva.
Prozatím je zda příliš neznámých a neobjasněných faktů, takže dnes je těžko soudit, ale pokud se konopí ukáže jako ziskové, tak to zcela určitě bude nový růstový katalyzátor, který bude mít potenciál vyrovnat pokles sektoru klasických cigaret. Na to si však budeme muset ještě nějaký ten rok počkat.
Dluhy
A nyní již ke slíbeným dluhům společnosti, jejichž výši a splatnost vidíte na obrázku níže.
Jak je vidět, tak v příštích dvou letech bude muset firma splatit, či refinancovat, podstatnou část svých dluhů. Především v roce 2021 ční k nebesům tří miliardový bankovní dluh. Imperial však má stejný rating (hodnocení investičního stupně) jako většina jeho konkurentů, takže s refinancováním zřejmě mít firma problém nebude.
Rád bych zde zdůraznil především ten fakt, že společnosti, které dnes vyplácejí 10% a vyšší dividendu, tak velmi zřídka mají tak dobrý výplatní poměr kvalitu a úvěrový rating! Takový dividendový výnos najdete spíš v sektorech BDC a mREIT, které však nejsou zdaleka tak stabilní jako sektor tabákový.
Ale zpět k dluhům společnosti. Z historického hlediska měl Imperial nejvyšší zadlužení v roce 2016 = 16 miliard dolarů a od té doby postupně klesá … i když stále nedosahuje úrovně zadlužení konkurence, tak stále však není na nesplatitelné úrovni. Pokud se vedení firmy podaří udržet nastavený trend, tak by se v následujících letech hodnoty zadlužení měly přiblížit (překonat) hodnoty konkurence.
Závěr
I přes jasně dané problémy v tabákovém sektoru, zůstává Imperial silnou firmou, která navíc generuje velmi vysoký dividendový výnos svým investorům. Navíc vedení se již několik kvartálů zaměřuje na pro-růstové investice, které sic dnes pro firmu znamenají náklady, ale v budoucnosti by měly firmě přenést podstatně vyšší růst a především nahradit zisky z uvadajících sektoru klasických cigaret.
Když se podíváme na největší pětku tabákových firem, tak je dnes Imperial nejlevnější firmou v sektoru a prozatím velmi zaslouženě. Pokud se však vedení podaří využít potenciál realizovaných akvizice v letech 201 a 2019, tak potenciál růstu zisků je velmi pravděpodobný.
Drobnou vadou na kráse je oznámení vedení společnosti o konci navyšování dividendy o 10% ročně. Ale vedení na druhou straně neřeklo, že by již dividendu nikdy nezvýšilo! A i kdyby dividenda měla v příštích 5ti letech růst jen o 1% ročně, tak s počátečním 10% dividendovým výnosem je to stále vynikající návratnost.
Investice do NGP produktů, vylepšení stávajících e-cigaret a investice do konopí, tak jasně ukazují na pro-růstový trend, který však ještě vedení firmy nebylo schopno vykázat. Z těchto důvodů lze firmy doporučit jen odolnějším investorům, kterým nevadí vyšší volatilita ceny akcií. Ta však bude kompezována podstatně vyšším dividendovým výnosem, který jim tyto výkyvy ceny více než vynahradí.