Inflace, akcie, komodity a o všem ostatním dnešní doby
Jak se zdá, tak zpráva o inflaci z 10. června vypustila medvědy ze řetězu. Co bylo na tomto reportu výjimečné, že pokles byl ve všech kategoriích bez výjimky – největší pokles vykázaly sektory Energie, Potravinářství a Bydlení.
Růstu cen se začínají přizpůsobovat spotřebitelé a omezují své výdaje na nezbytné věci. To má samozřejmě dopad i na dopravu. Jak ukázala zpráva Freight Waves ze začátku června, tak import do USA od května 2022 prudce klesá.
Stejně tak se začaly přizpůsobovat firmy a upravují své odhady pro letošní rok směrem dolů. Nejvýrazněji to bylo vidět u společnosti Target (TGT) a Microsoft (MSFT). Někteří analytici již malují černé scénáře, zda firmy v letošním roce vůbec nějaký růst vygenerují.
Tištění peněz (QE)
Ač mnozí ekonomové dlouho varovali, že nezřízené tištění nových a nových ničím nekrytých měn povede k růstu inflace, tak jim nikdo nenaslouchal. A jak se začíná pomalu ukazovat, tak tyto nové „papírky“ k všeobecnému blahu světové ekonomiky opravdu nepovedou.
Dlouhodobé držení úrokových sazeb blízko nule a QE (tištění peněz), kdykoliv se objevil náznak zpomalení nebo recese, se tak dnes začíná jevit jako špatné řešení.
Historicky ekonomiky světa vždy cyklovaly, jen v posledních 20-30 letech se centrální banky rozhodly, tomu zabránit … za jakoukoliv cenu. Přitom krize a recese měly vždy na ekonomiky očistný efekt, kdy nefektivní a špatně hospodařící firmy zkrachovaly, aby uvolnili místo těm prosperujícím.
Z centrálních bank ČNB jako první začala zvedat základní úrokovou sazbu. A vysloužila si za to opravdu hutnou kritiku, protože ČR je vysoce závislá na dovozu, takže podstatná část, ne-li téměř úplně, je inflace tzv. dovezená. Takže zvedat úroky je nesmysl, protože když ceny rostou z důvodu růstu ceny zahraničních komodit, tak zvýšením úroků pouze omezíte přístup k financování českých firem … zatím co zahraniční firmy si na svůj provoz půjčují za nula procent, tak česká firmy až za 10 %, což je opravdu problém. Ale tuto debatu nechme raději ekonomům, ti na to mají školy.
ECB stále ještě přemítá zda inflace je přechodná nebo trvalá, ale zdá se, že i této bance začíná docházet, že vysoká inflace tu s námi nějaký čas bude.
FED již od začátku roku základní úrokovou sazbu zvedl a nyní se čeká o kolik bude zvedat tento měsíc. Avízováno jest … zvýšení o 50 bps, tedy k rozmezí 1,25 až 1,5 %. Pokles hlavních indexů, ale zdá se indikuje, že trh tomu příliš nevěří a FOMC zvedne o víc. Důležité tedy bude zda navýšení překročí 75 bpc nebo ne.
Následným dopadem na trhu také bude stahování se FEDu z trhu (QT), tedy snižování své obrovské rozvahy, která se za poslední roky nafoukla do obřích veličin. To bude mít druhotný dopad na trhy.
Akcie
Od dot.com bubliny (rok 2000) trh zažil dva 50 % poklesy. Pokud k takovému poklesu došlo dnes, tak by to znamenalo pokes Indexu S&P 500 k hodnotě až kolem 2400. Pak by byl trh opět, jako v minulosti, silně podhodnocený, ale doufejme, že až tak špatné to nebude.
V tomto týdnu jsem se dostali cca 20 % pod all times hight Indexu S&P 500. Bohužel jsem nyní cca v polovině Q2 2022, takže jak moc špatné nebo dobré to je, budeme vědět až v průběhu července a srpna v momentě, když firmy budou reportovat výsledky za Q2 2022.
Do té doby … držte si klobouky … může to být ještě slušná jízda.
Komodity
To, že roste cena pohonných hmot a plynu snad nemusím zmiňovat. Není dne, aby o tom nebylo něco v TV nebo novinách.
Z velké části si za to může EU sama, díky totálně idiotské zelené politice. Německý „zelený úděl“ se stále víc ukazuje jako obrovská hloupostopradu hodně slušně řečeno, jenže ideologií vymyté zelené mozky to nechtějí vidět a zcela úmyslně bez jakýchkoli skrupulí tlačí celou EU do ekologicko-ekonomické sebevraždy.
Navíc „zeleným údělem“ hraje Německo neskutečně Putinovi do karet, otázka pouze je, zda je to schválně nebo jsou představitelé EU opravdu tak slepí.
Největším problémem je samozřejmě ropa, jejíž cena za poslední měsíce vyletěla raketově vzhůru. Nedostatečné investice (ropovody, plynovody a přečerpávací stanice) a k tomu ještě geopolitický chaos, to je realita dnešní dnů. Bezhlavé tlačení elektrických aut, naprostá ignorace výrobních a těžebních emisí, zato zaslepené protlačování „nulové emise při provozu“, jen přidává další tlaky ve společnosti.
Americké firmy by zajisté rády těžily více, jenže demokraté si to nemohou politicky dovolit, takovou sebevraždu si před svými voliči nemohou a nechtějí dovolit. Takže těžba břidlicové ropy a plynu, popř. rozšíření těžby je neprosto mimo jakoukoliv diskusi.
Obávám se, že jediný způsob jak snížit ceny ropy a plynu nebo alespoň omezení růstu cen, je pouze snížení celosvětové poptávky. To by snad zavádění eAut mohlo přinést, jenže to je ještě hudba daleké budoucnosti, kdežto svět potřebuje řešení dnes.
Pokud se politikové rozumně nedomluví, tak to může také dopadnout jako v 70. letech … chystejte si svíčky a svetry.
Zlato
Zajímavé je také to, že stále dokola omílané zlato dnes neplní svou zajišťovací funkci = pevný přístav v rozbouřeném ekonomickém moři.
Investoři, kteří utíkají z akcií dnes nepřesouvají své peníze do zlata, ale buď si ponechávají hotovost, což je v době vysoké inflace opravdu zajímavé sledovat a/nebo nakupují krátkodobé dluhopisy nebo „pouze“ pokladniční poukázky.
Bydlení a hypotéky
Po komoditách je bydlení a hypotéky (na/pro něj) zřejmě letos odvětví, na které inflace dopadla nejmarkantněji. Růst úroků je více jak 100 %. Pamatuje si, že loni byly sazby kolem 2 %? Tak dnes jsme již na téměř 6 %!
Bude velmi zajímavé sledovat tento prudký růst udělá s trhem bydlení. V ČR to zřejmě až zas takový vliv mít nebude, protože nemovitostí je málo a staví se naprosté minimum nových. I když v za poslední rok se výstavba prudce zvýšila, tak než tyto byty budou dostavěny a developeři je dají na trh, bude to ještě minimálně 2 až 3 roky trvat. Do té doby velmi pravděpodobně nelze čekat pokles cen. A co bude potom, bude záležet na tom, kolik nových bytů schváleno k výstavbě a výstavba skutečně zahájena. Protože růst cen komodit a práce může mnoho projektů zastavit nebo oddálit.
V USA je to velmi podobné. Tam navíc demokraté schválili navýšení daně z nemovitostí a také prudce rostou poplatky a pojištění. Navíc mnoho lidí se v Americe v posledních letech, kdy centrální banka (FED) každý rok snižovala úroky, hypotéky s variabilní sazbou. Ta je navázána právě na základní úrokovou sazbu, takže když nyní začíná FED úroky zvedat, tak se budou zvedat i úroky těchto hypoték.
Kryptoměny
V posledních letech velmi oblíbené téma na internetu byly různé krypto a jejich „stabilita“ oproti fiat měnám. Jak se, ale ukazuje, tak pokles je zasáhl úplně stejně, ne-li ještě hůře v některých případech.
Jedním z důvodu propadu kryptoměn poslední doby je kauza kryptoburzy Celsius, která svým investorům slibovala dvouciferné výnosy, vybrala miliardy dolarů a nyní se zdá, že jejich business model byl „o trošku“ rizikovější než svým investorům a vkladatelům kryptoburza říkala a žádné peníze již nemá.
Oblíbený Bitcoin (BTC) odepsal za jediný den téměř 16 % a druhé nejobchodovanější kryptoměna Ethereum (ETH) 17 %.
Závěr
Zdá se, že škarohlídi měli/mají o příchodu stagflace pravdu a celosvětová životní úroveň a zisky firem by mohly začít klesat a to díky rostoucím cenám komodit, energií a růstu cen potravin.
Obrovské státní stimuly v letech 2020 a 2021 přiměly celý svět si myslet, že tištěním obrovského množství nových a ničím nekrytých měn, zachrání globální ekonomiku před krizí. Nyní se zdá, že tento přístup příchod recese nejen nezrušil, ale naopak zajistil její příchod dříve.
Akcie byly v roce 2020 levné, ale růst byl až příliš horentní a korekce je na řadě.
Odhadovat, kam až může ocenění klesnou si nedovolím tipovat, můžeme se vrátit do poloviny roku 2021, ale také klidně i před koronavirovou pandemii v roce 2020. Někteří analytici již odhadují, že by se Index S&P 500 mohl dostat až k 3000 hodnotě, jiný zas jen k 3300.
V letošní roce tak bude více než kdy jindy ve firmách opět rezonovat zvyšování produktivity a zavádění nových technologií usnadňující práci. Jenže to se neprojeví hned, bude trvat minimálně dva až tři roky.
Jisté je pouze to, že hodnocení letošního roku bude možné fundovaně udělat až na konci prosince. Investoři by se měli připravit na podstatně více volatilní trh, kdy dny růstu budou následovány dny prudkých poklesů.
Zlato neplní svoji zajišťovací úlohu? Jediná třída aktiv v roce 2022 v plusu. 25% nad S&P 500, 59% nad Bitcoinem, 34% nad Nasdaq a 23% nad dluhopisovými ETF. A to šou teprve začíná. A zlato je v 5 letém výnosu nyní nad DOW a jen o chlup pod S&P 500. A i v roce 2020 zlato nejprve propadlo a pak vystřelilo nahoru. V dobách nejistoty vždy v americké historii zlato překonalo ostatní třídy aktiv. Bez výjimky.
Inflace v ČR je dosti dovezená, ale vláda jede 300 miliard deficity již třetí rok a platí lidi za sezení doma a kupuje si voliče vrtulníkovými penězi. 5 tisíc pro důchodce a nyní za každé dítě jsou vrtulníkové peníze. Do toho snížili daň z příjmu a nechali lidem více v peněženkách. To vše je vysoce inflační. Říkat, že je vše dovezené a ČNB by měla držet sazby nízko, tak se přestěhuj do Turecka, tam to funguje prý výborně. Navíc by to oslabilo korunu a inflace by vylítla na desítky procent.
A zase ten bullshit o zeleném údělu. Inflace je vždy a všude monetární fenomén, jak řekl Milton Friedman, držitel Nobelovy ceny za ekonomii a jeden z hlavních ekonomů minulého století. Žádný přechod na elektroauta na to nemá vliv. EU má dnes 40% elektřiny z obnovitelných zdrojů. Bez toho by dnes cena elektřiny byla násobně více. Cena elektřiny z nových jaderných elektráren je násobně vyšší, než z obnovitelných zdrojů. Stačí si porovnat plánovanou cenu elektřiny z nově plánované jaderné elektrárny v ČR a porovnat to s jinými zdroji.
Veškerá dnešní inflace má původ v nárůstu peněžní zásoby od roku 2020. 40% všech Dolarů bylo vytištěno po roce 2020. To je devalvace skoro o polovinu. Filipíny EV nemají, přesto tam cena benzínu skoro zdvojnásobila. I slovo inflace pochází z anglického inflate – nafukovat. Inflace je nafukování peněžní zásoby, což tlačí ceny nahoru. Pandemické peníze vytvořili extrémní poptávku a ta vytvořila vysokou inflaci.
A zase, pokud se ti nelíbí zelená politika EU, pak máš plnou svobodu se odstěhovat do Asie či jinam, kde žádné limity vlastně nemají. Třeba ty Filipíny. A pěkně si tam ty smrady z aut čuchej. A zabal si roušku, protože tu tam lidi nosili kvůli výfukovým plynům i před pandemií. Lidi mají plnou hubu EU, ale nevidí si na špičku nosu. Díky EU máme na silnicích čistá auta a třeba McDonald dává v EU do jídla desetinu soli a tuku, než v Indii, kde žádnou ochranu spotřebitelů nemají a mají tam nyní pandemii obezity.
Jinak na Youtube je hodinu a půl dlouhá přednáška o inflaci od Miltona Friedmana – Milton Friedman Speaks: Money and Inflation. Doporučuji shlédnout a dovzdělat se. Hlavně pro všechny, co si myslí, že za inflaci může nějaký zelený úděl. Ne zelený úděl v Německu vážně nemovitosti v ČR nezdražil za dva roky o 40% ani jídlo o 40%.
Shrnutí toho nejdůležitějšího:
-Inflace je vždy a všude monetární fenomén. Inflace vždy a všude v historii měla jen jediný důvod a tím je expanze (inflace) peněžní zásoby v oběhu. Nikdy v historii nebyla inflace bez tištění peněz a naopak nikdy v historii se po tištění peněz to neobešlo bez inflace.
-Historicky přicházela vysoká inflace v průměru za 2 roky po velkém nárůstu peněžní zásoby. Tedy 2020 masivní devalvace měn a 2022 první silný dopad inflace není náhoda a není důsledek elektromobilů ani Putina. Což potvrdil i Powell tento týden. Sám řekl, že Putin není původem inflace. Ta řádila už před ním, jen jí to uspíšilo o několik měsíců.
-za pohyblivých kurzů měn jako máme dnes není inflace dovezená. Inflace může být dovezená pouze v případě pevných kurzů neboli PEG. Jako měl svět před rokem 1971. Inflace při pohyblivých tržních měnových kurzech je vždy výsledkem monetární politiky jednotlivých vlád. Chcete důkaz? Japonsko nemá skoro žádné suroviny a vše tak dováží, přesto inflaci 16% jako ČR nemá. Dokonce ani naši sousedi jako Slovensko 16% inflaci nemají.
-inflace ve všech zemích sleduje dokonale růst peněžní zásoby dané země, jak dokazuje Friedman grafy.
-řešení inflace je extrémně jednoduché. Stačí zastavit expanzi peněžní zásoby v oběhu.
Já k tomu dodám. Za rok 2019 byl deficit 60 miliard. Za 2020 500 miliard za 2021 420 miliard a letos 300 miliard odhad. Snad mám čísla dobře, ale to už nehraje roli. Pokud to sečtu za roky 2020-22 tak je to celkem 1220 miliard deficit. Když odečtu 60 miliard ročně jako normální před pandemický stav, tak je to 1040 miliard navíc. Pokud těch 1040 miliard vydělím 60 miliardami, tak mi vychází, že politici přidali od roku 2020 ekvivalent 17 ročních deficitů. Jinými slovy, politici natiskli ekvivalent 17 let deficitů a nalili to do ekonomiky jako vrtulníkové peníze. 1040 mld. dluhu by politici dosáhli až roku 2036 za normálních okolností. Tedy tvrdit, že inflace je celá dovezená je jaksi mimo realitu a názor, že banka má držet sazby dole a ignorovat inflaci 16% je velice nebezpečný. Vede k hyperinflaci a kolapsu země. Viz. Turecko. Inflace vyskočila z 20% na 73% a je na pokraji kolapsu. Mimo jiné proto, že si tamní podniky půjčovali „za levno“ v Dolarech a posílením Dolaru game over.
Ještě dodám k EV, že podle odhadů zemřelo na znečištění vzduchu jen v Číně za posledních dvacet let 30 milionů lidí. Tedy tři České Republiky. Proto chce Čína elektromobily a co chce Čína se stane. A jakožto největší automobilový trh světa se musí ostatní automobilky buď přizpůsobit nebo zaniknout. Pokud Německo nepřejde na EV, tak jejich automobilový trh zanikne a nahradí ho konkurence ze zahraničí. Nikdo si totiž za 20 let nebude kupovat dražší, méně spolehlivý a smradlavý spalovací motor. Až na pár milovníků dotování servisů, kde neustále se něco sype do motoru, převodovky, výměny náplní, rezavých výfuků, generálek motoru, turba apod. Jen 8% energie v palivu jde do pohonu auta či lodě. Zbylých 92% jde do generování hluku, vibrací a tepla. Elektrický motor je mnohonásobně efektivní a proto třeba i naftové lokomotivy jsou poháněny ve skutečnosti elektromotory a naftové motory (generátory) jen pro ně vyrábí elektřinu. Ale to už jsem ti vše vysvětloval a stále jsi to nepochopil. Jak někdo vtipně poznamenal, mobilní telefon na spalovací motor by jste také vážně nechtěli.
Každá pravda má tři fáze: All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as self-evident. EV jsou ve fázi violently opposed ale budou brzo self-evident jakmile technologie postoupí a cena klesne.
Těch 8% účinnosti jsi teda fakt hodně podstřelil, ale chápu, že je třeba strašil lidi, aby se ty EV prosadili, protože kdyby to nebylo tlačený EU a brutálně dotovaný z daní, tak by se to evolučně prosadilo možná tak za 50 let.
Každopádně za mých mladých let se říkalo, že účinnost spalovacího motoru je 30-50%, na wiki je 25% (https://cs.wikipedia.org/wiki/Spalovac%C3%AD_motor).
Nedávno jsem viděl na YT video VUT profesora, který účinnost EV spočítal na 30-40%, protože v rámci tlačení těch super čistých EV se taktně zamlčuje (čti LŽE), že jsou tam hromady tepelných a dalších ztrát při mnohonásobné konverzi po cestě, z a do baterky a všech možných dalších částech.
Taktéž není příliš pravda, že EV jsou jednodušší a snazší na výrobu a údržbu. Např. Toyota už do svých EV montuje převodovku, což byl jeden z hlavních argumentů zastánců EV, jenže automobilky už jak si zjišťují, že zákony dynamika prostě fungují i pro EV a vysoké otáčky prostě nedokáže ani ten super-hyper EV motor snést.
A další „zelená“ věc, která je „to velké plus“ pro EV je údajné snižování CO2. Ale opět se totálně zamlčuje, že ty hnusný emise nejsou jen o CO2, ale že daleko horší je metan, který je v těch „super čistých“ plynových elektrárnách vypouštěn do ovzduší v násobně vyšších dávkách.
Takže samozřejmě, super čistý zelený úděl v Německu bude zásobován uhelnými elektrárnami v ČR. Protože i kdyby nakrásně 100% elektriky bylo vyráběno fotovoltaikou, tak stále bude vyráběno jen cca 50% čas, po který tu elektriku bude Evropě potřebovat, protože v noci prostě slunce nesvítí a fotovoltaika je naprosto k ničemu. V našich zeměpisných šířkách je dostatek slunce tak květen až září, po zbytek roku je účinnosti fotovoltaiky cca 20%. Tímhle opravdu ty EV nenakrmíš.
https://autobible.euro.cz/paradox-dnesni-doby-volkswagen-bude-dale-vyuzivat-elektrinu-vyrobenou-z-uhli-aby-mohl-produkovat-ekologicky-setrne-vozy/
Pokud Evropa má být tak zelená, jak si zelení ekoteroristi představují, tak je to pouze a jenom omezováním počtu aut. Což už můžeme všude kolem sebe vidět. Boom různých sdílených aut není nic jiného, než vtlouct lidem do hlav, že auto nepotřebují. A přiznejme si, že velkých městech to může být pravda. Na druhé straně mé dvě osobní zkušenosti s pražskou IZS (sanitka u Vás bude až tak za 30-40 minut, raději si zavolejte taxíka) znamenají, že dokud to půjde, tak auto mít budu, i když bude 5 dnů stát na parkovišti.
A druhý nátlak budou ceny, kdy auto bude luxusní zboží, které si nebude moci průměrný Evropan dovolit. Je to hezky vidět na cenách, kdy ceny spalovacích aut rostou, aby se přiblížili EV cenám, nikoliv obráceně. Automobilky prostě musí nějak ty vyhozený peníze za vývoj EV nějak dostat.
A za poslední (asi), všichni mlčí o ekologických katastrofách, když EV začne hořet. A argumentovat tím, že EV za poslední roky shořelo 10 méně, než se spalovacími, je jen další ukázka sprostých lží protlačovatelů EV. Protože, když EV je 100x méně, tak to vlastně znamená, že EV hoří 10x více – v průměru myšleno. Nehledě na to, že se EV nedá skoro uhasit a hasiči EV prostě nechají shořet, což uvolní do atmosféry 1000x škodlivin, ale o tom se samozřejmě taky nesmí mluvit.
Já nic nepodstřelil. To říkal CEO firmy na výrobu člunů v interview pro CNBC ve videu Proč GM investuje do elektrických člunů. Jak sám říká, ty lodní motory mají nižší účinnost než auta a jen 8% energie v palivu tlačí loď dopředu a zbytek dělá ty vibrace, hluk a teplo. https://youtu.be/bpAwIOO8DSY
Bohužel ta hlavní oběť lží a mýtů jsi ty. Viz třeba ty požáry. Už jsem ti vysvětlil, že nová generace baterií Solid state nehoří a i dnešní generace hoří naprosto minimálně. Také nový design původní generace li-on baterií od BYD spoluvlastněné Buffettem nehoří a nevybuchuje.
Nepřekvapivě jsou to právě spalovací auta, která sebou vozí desítky litrů vysoce hořlavého paliva, která hoří mnohem častěji. Stačí se podívat na oficiální statistiky v USA. Každý rok hoří v USA kolem 216 tisíc aut. Tedy denně hoří kolem 600 aut se spalovacím motorem. Ale běda, když hoří jedna Tesla, pak je to ve všech hlavních zprávách děsí se tím lidi.
Nebo nedávný report čísel Tesly. Cituji
„From 2012 – 2021, there has been approximately one Tesla vehicle fire for every 210 million miles traveled. By comparison, data from the National Fire Protection Association (NFPA) and U.S. Department of Transportation shows that in the United States there is a vehicle fire for every 19 million miles traveled.“
The difference between Tesla and the average is 11:1, which is a big win not only for Tesla, but in general, for electric cars.
The company notes that the media often reports on an EV fire, chasing clicks, while in reality, there are vastly fewer Tesla vehicle fires per distance unit.
BYD nový design baterie vs původní laboratorní test https://youtu.be/CSGESKhtZD0
Tedy zase děláš z komára velblouda. EV hoří naprosto zanedbatelně. Nová generace vůbec. Zato spalovací vozy hoří pravidelně. V práci nám vyhořela celá budova garáže, protože zkrat na stroji a 300 litrů nafty dokonalo dílo. Tedy zase odporuješ vědě a statistikám a to mají společné všichni odpůrci EV a odpůrci změny klimatu. Ignorují vědu.
K Toyotě. Jejich elektrické pohony např. v hybridních Lexuses jsou bezúdržbové se životností vyšší než celého auta. Počet pohyblivých částí u EV – A fully electric car has fewer moving parts, so they come with less ongoing maintenance costs. In fact, there are about 20 moving parts in an electric engine, compared to nearly 2,000 in an ICEV!
Elektrické motory i ty spalovací používám v práci, tak tu nevyprávěj pohádky, že EV nejsou jednodušší, spolehlivější a nemají méně částí. Kdyby jsi si uráčil pečlivě přečíst to o té převodovce u Toyoty, tak za prvé je to jen patent, nikde se nemontuje. Za druhé to není reálná převodovka. Je to jen simulace převodovky v běžných spalovacích autech a účelem bude zábava z jízdy a styl jízdy jako u manuálu u spalovacího motoru. Vůz stále bude mít jen jeden převod. Zkrátka se jen omezí výkon motoru pro simulaci pseudo převodovky. Ozubená pohyblivá kolečka tam vážně nebudou.
Mechanically, the EV will still have a single-speed transmission, but Toyota is adamant that this system will make the driving experience of an electric car identical to that of a petrol car by limiting the amount of power the electric motor can produce.
Tady to máš oficiálně od laboratoře spadající pod americké Ministerstvo energetiky. https://avt.inl.gov/sites/default/files/pdf/fsev/compare.pdf
Renewables cover 50% of German electricity consumption in first quarter 2022
In 2021 renewable energy sources produced more electricity than all fossil fuels (coal, gas, oil) together and now provide 41.1 percent of German electricity demand.
Tolik k té pohádce, že EV v Německu budou pohánět české uhelné elektrárny. Již dnes vyrábí dost obnovitelné elektřiny k pokrytí 100% všech aut. Nehledě na to, že ČEZ tyto uhelné elektrárny bude vypínat.
Globally, renewable electricity capacity is forecast to increase by over 60% between 2020 and 2026, reaching more than 4 800 GW. This is equivalent to the current global power capacity of fossil fuels and nuclear combined. Taky dodám, že Čína v roce 2030 už bude generovat více energie z obnovitelných zdrojů, než je celá spotřeba USA.
A solár není jediný obnovitelný zdroj. A dá se celkem dobře kombinovat s přečerpávacími elektrárnami pro uložení energie na noc. A Morava díky změně klimatu bude mít brzy klima a sluneční svit jako ve Středomoří. Tedy EV si tam jednoho dne budou zdarma nabíjet přímo ze solárních panelů umístěných do aut. První sériovky už začínají jít do prodejů.