Investiční gramotnost dětí – Kapesné
Začal nový školní rok a možná někteří z Vás řeší otázku zda prvňáčkovi nezačít dávat nějaké to kapesné. Pokud ano kdy a kolik asi by to mělo být. Řekl sem si tedy, že by možná nebylo špatné napsat něco o tom jak jsem takovou věc řešil sám. Třeba to bude někoho inspirovat. Z toho co jsem vyčetl na internetu v době kdy jsem to řešil jsem byl krapet nešťastný. Dočetl jsem se totiž jen samé obecné věci. Navíc, jak už to tak bývá tisíc lidí tisíc názorů. Doporučení a rady na jednotlivých webech se dosti rozcházely.
K čemu slouží?
Kapesné má mít v první řadě výchovný efekt, alespoň tak to beru já. U nás neslouží k tomu, aby si dítě našetřilo na panenku za tisíc korun. To, že má každá bankovka jinou hodnotu a vše kolem nás stojí určitý obnos peněz, pochopí dítě pokud s ním komunikujete a doprovází Vás na každodenních nákupech. Děti nejsou hloupé a vědí, že fajnové kozačky za 1200 Kč jsou dražší než houska za 5 Kč. Takže kapesné není až tak potřeba k tomu aby děti poznaly hodnotu peněz. Jelikož se nacházíte na stránkách o investiční gramotnosti můžete tušit, že jsme to s kapesným měli krapet jinak vykoumané. Dle mého názoru jde o to naučit dítě, že utratit vše není to pravé ořechové. Peníze mohou generovat další peníze a utrácet víc než kolik vydělám není dobré což mimochodem nevědí ani někteří dospělí.
Příprava
Teď abychom se tedy dostali k onomu kapesnému. V první řadě je třeba si stanovit kolik peněz můžeme z toho našeho omezeného rodinného rozpočtu vyčlenit. Každý si můžeme hold dovolit něco jiného a tak je potřeba to dobře zvážit hlavně i z toho důvodu aby to mělo v budoucnu kam stoupat a nezruinovalo nás to. Taky si uvědomme, že se jedná o kapesné a ne o spoření pro lepší vstup do života. Kdybych měl být konkrétní u nás to dělalo 20 Kč týdně vyplácených každou neděli.
Což při 52. týdnech máme 1040 Kč ročně. Aby to ale nebyla taková nuda a opravdu kapesné splňovalo to co jsem popsal, je třeba založit pokladničku s názvem „INVESTICE“. Do této pokladničky dítě může ( ale nemusí ) své ušetřené kapesné ukládat s tím, že na konci každého měsíce mu podle výše ušetřených peněz přípíšeme „úrok“. Jednoduše se tak dítě naučí šetřit a zároveň pochopí, že peníze mohou sloužit k tomu aby vydělávaly další peníze.
Jak na to?
Nedělali jsme v tom žádnou vědu ono totiž dcera byla velice spořivá a v kasičce na investice nakonec končilo celé kapesné, takže nebylo potřeba nic složitě počítat a každý měsíc jsme přihodili 10 Kč jako úrok. Pokud však dítě něco utratí úrok nám samozřejmě klesá a tak když náhodou uspořila jen polovinu kapesného za daný měsíc do kasičky putovala pětikačka. Pro ty odvážnější z vás je možné nastavit pevné úročení každý měsíc celého obnosu kasičky, ale pozor na složené úročení.
Vezměme jednoduchý příklad: Každý měsíčně bude v kasičce přibývat 100 Kč a vy budete každý měsíc připisovat 5 % toho co v kasičce je. Za rok tedy dítě naspoří 1200 Kč a vy k tomu přidáte podle mých výpočtů dalších 391 Kč. Už ovšem záleží na Vás jak moc si s tím chcete hrát jen nezapomeňte, že důležitá je pravidelnost. Vám by se také nelíbilo kdyby zaměstnavatel neposílal výplatu včas a banka nepřipisovala úroky jak bylo původně domluveno.
Je mi jasné, že ne všichni se mnou budete souhlasit a někteří mě budou považovat za blázna, ale já jsem s výsledkem zatím spokojen. Doufám tedy, že jsem to napsal dostatečně srozumitelně a někoho z Vás to inspirovalo k tomu aby doma také zavedl pokladničku s názvem „INVESTICE“.
Podotýkám, že článek jsem napsal sám a obsahuje tedy pouze můj osobní názor. Samozřejmě mě zajímají i ty Vaše názory a proto se neboj vyjádřit v komentářích pod článkem.
Odmítnutí odpovědnosti
Tento článek jsem napsal samostatně a vyjadřuje mé vlastní názory.Nezískávám za něj žádnou náhradu. Nemám obchodní vztahy s žádnou společností. Neslouží jako investiční doporučení. Veškeré Vaše kroky konzultujte s odborníkem. Za případné ztráty neneseme žádnou odpovědnost.