Je čas koupit McDonald’s?
Akcie McDonald’s (MCD) klesly asi o 1% poté, co firma zveřejnila výsledky za Q4 2017 a též za celý rok 2017. V tomto článku se na tyto výsledky detailně podíváme a pokusíme se je analyzovat. Nejprve si ale dáme aktuální výsledky do kontextu. Společnost McDonald’s je známá svým navyšováním dividendy o velké procento. McDonald’s zvyšuje svou dividendu každý rok již od roku 1976! To znamená 42 let po sobě jdoucích zvýšení.
Historie navyšování dividendy je velmi známá a řadí McDonald’s do seznamu Dividendových Aristokratů. Aby byla firma do tohoto prominentního klubu zařazena, tak musí splňovat následující:
- 25+ let po sobě jdoucích zvýšení dividendy
- být členem S&P 500 indexu
- splňovat požadavky na velikost a likviditu
Tyto podmínky splňuje pouze 53 společností, celý seznam zde.
Jak už jsem uvedl, tak McDonald’s zvýšil dividendu již víc jak čtyři desetiletí. Společnost však zaznamenala výrazný pokles zisku mezi roky 2013 a 2015:
- 2013 zisk na akcii ve výši 5,55 dolarů
- 2014 zisk na akcii ve výši 4,82 dolarů
- 2015 zisk na akcii ve výši 4,97 dolarů
Ale v roce 2016 McDonald’s vykázal nevyšší zisk na akcii (earnings-per-share) ve své historii, a to 5,41 dolarů. A i v roce 2017 společnost vykázala silný růst. Upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) vzrostl na 6,66 dolaru v roce 2017, což představuje nárůst o 16,6%. Růst 16,6% je naprosto vynikající, na takové podnikání. Velkou část zásluh na obratu společnosti, z poklesu v letech 2013-2015, lze připsat generálnímu řediteli Steve Easterbrookovi. Easterbrook byl jmenován generálním ředitelem v roce 2015. Jeho nástup do funkce se shoduje s počátkem růstu McDonald’s. Easterbrook zaměřil McDonald’s na jeho hlavní výhody: levné, pohodlné, chutné rychlé občerstvení.
Kromě toho, společnost zdvojnásobila svůj franšízový obchodní model. Společnost se snaží o snížení podílu vlastních obchodů oproti franšízovým obchodům. Franchising totiž vytváří vyšší marže a přispívá k dlouhodobějšímu růstu společnosti.
Easterbrook o výkonu společnosti v roce 2017 řekl:
Rok 2017 byl pro McDonald’s silným rokem, neboť zákazníci reagovali na mnoho našich novinek, jakými zpříjemňujeme jejich zážitek v našich restauracích.
Obsloužili jsme více zákazníků a častěji, dosáhli jsme nejlepších výkonů za šest let, získali jsme podíl na trzích po celém světě a uskutečnili jsme obrovský pokrok v růstových platformách, jako je dodávka, objednávky a platby mobilem.
McDonald’s zveřejnil ve Q4 2017 solidní výsledky, ačkoli trh na ně nereagoval příliš příznivě, cena akcií šla dolů, i když trh v den zveřejnění výsledků rostl.
Výsledky Q4 2017
V obchodním segmentu restaurací se porovnávají vykázané prodeje srovnatelných prodejen (comparable-store sales), což určuje celkový stav podniku. Jsou-li srovnatelné prodejny rostoucí, restaurace více prodávají. Prodej srovnatelného obchodu (comparable-store sales) však neobsahují nově otevřené restaurace, protože pak bychom porovnávali „jablka a hrušky“.
McDonald’s zveřejnil celosvětově srovnatelný růst prodejů o 5,5% ve Q4 2017, oproti stejnému čtvrtletí roku 2016. Růst v jednotlivých segmentech byl následující:
- 4,5% srovnatelný růst prodejů v prodejnách ve Spojených státech
- 6,0% srovnatelný růst prodejen v mezinárodním segmentu
- 4,0% srovnatelný růst prodejů v rychle rostoucím (High Growth) segmentu
- 8,0% srovnatelný růst prodejů v segmentu Foundational Markets
Segment Spojených států snad nepotřebuje žádné vysvětlování. Mezinárodní segment se skládá z rozvíjejících zemí, kde má firma silné zastoupení. Kanada a Británie jsou jasnými příklady. Rychle rostoucí segment se skládá z 8mi klíčových trhů. McDonald’s předpokládá, že tento rychle rostoucí segment roste, protože ještě není dostatečně nasycen, patří sem: Čína, Korea, Rusko, Polsko, Itálie, Španělsko, Nizozemí a Švýcarsko. A segment Foundational Markets je prostě a jednoduše zbytek světa.
Kromě srovnatelného růstu prodejů o 5,5%, McDonald’s vykázal růst prodejů celého podnikání, což zahrnuje prodej z frančíz, které vykázaly celkově dobrý obchodní růst, o 8% při konstantním měnovém kurzu. Rozdíl mezi srovnatelným růstem tržeb (comparable store sales) v prodejnách a celofiremními tržbami je objem prodejů z nově otevřených obchodů. Vyšší celosvětový růst tržeb, než růst srovnatelných prodejen ukazuje, že nové obchody společnosti významně přispívají k tržbám.
Provozní příjmy (operating income) McDonald’s oproti stejnému čtvrtletí roku 2016 vzrostly o 6% při konstantním měnovém kurzu. Provozní výnosy rostly o něco pomaleji než celopodnikové prodeje, což svědčí o mírném poklesu marží. Zatímco provozní příjmy (operating income) vzrostly „jen“ o 6%, tak ale McDonald’s vykázal výrazný růst upravených zisků na akcii (adjusted earnings-per-share). Společnost vykázala ve Q4 2017 růst měnově upraveného zisku na akcii (currency adjusted earnings-per-share) o 16%.
Na základě GAAP se zisk na akcii (earnings-per-share) snížil o 42% kvůli masivním daňovým nákladům spojených s novým zákonem o snížení daní a pracovních míst v roce 2017. Zatímco společnost ve svých odhadech neuvedla odhad příjmů pro rok 2018, tak se dá ale předpokládat, že tento daňový pokles je pouze jednorázovou položkou. Daňová sazba McDonald’s dosahuje v průměru za posledních 10 let značně nad 30% a pravděpodobně i nadále zůstane kolem 32%.
Plány McDonald’s pro rok 2018 a očekávané celkové výnosy
McDonald’s představil odvážný plán pro rok 2018. Za prvé společnost plánuje otevřít kolem tisíce nových obchodů po celém světě. To představuje růst počtu zhruba o 2,7% pro fiskální rok 2018. Celkově plánuje vynaložit až 2,4 miliardy dolarů na otevření obchodů v nových lokalitách a na obnovu stávajících restaurací. Přičemž většina těchto výdajů půjde na obnovu restaurací ve Spojených státech a firma též bude pokračovat v investicích do technologií, aby McDonald’s mohl zákazníky lépe obsluhovat.
Pro rok 2018 očekávám firma návratnost pro své akcionáře následovně:
- 2-3% z nově otevřených prodejen
- 3-6% srovnatelného růst prodejen (comparable store sales)
- 2% dividendy (současný výnos 2,3%)
- 0-3% z vylepšených marží
- 1-2% ze zpětných odkupů akcií
Firma očekává celkovou návratnost mezi 8-14% pro rok 2018. Z dlouhodobého hlediska lze ale očekávat výnos u nižší hranice. Dlouhodobá očekávání ocenění výnosů společnosti McDonald’s jsou v rozmezí 8-11% ročně. Což je však stále velmi solidní růst od jednoho z nejvíce recesi odolného aristokrata na akciovém trhu.
Bohužel je McDonald’s v tomto čase výrazně nadhodnocen, akcie firmy se obchodují při upraveném násobku ceny a zisku (price-to-earnings) 26,6. Historický průměr poměru ceny a zisku je ale kolem 17. Nedávný silný výkon společnosti způsobil prudký nárůst ceny akcií. Momentálně tak není čas pro nákup akcií tohoto vysoce kvalitního dividendové aristokrata. Aby bylo možné doporučit nákup akcií společnosti McDonald’s, musely by se obchodovat blíže ke svému dlouhodobému poměru ceny a zisku.