Kellogg: dividendový výnos 3%+ a stabilita v recesi
Kellogg Company (K) má jednu z nejdelších historií vyplácení dividendy na současném trhu. Historie dividendových výplat firmy Kellogg má počátek již v roce 1925. S dividendovým výnosem nad 3% a více jak 100 lety v podnikání, se tak Kellogg řadí na seznam „blue-chip“ dividendových akcií. Zde je celý seznam blue chip akcií.
Společnost též patří do skupiny Dividendových Achieverů, protože svou dividendu pravidelně zvyšuje již deset let v řadě. Celý seznam 261 Dividendových Achieverů je zde.
Kellogg měl v minulosti problém s růstem, ale s přiměřeným oceněním, dobrým růstem a velkým dividendovým výnosem, by mohl být dobrým kandidátem pro DGI investory.
Přehled podnikání
WK Kellogg založil svou společnost již v roce 1906 a v té době se primárně zaměřoval na snídaně. Od té doby se firma Kellogg rozrostla na globální společnost, která má stále pokrmy z obilovin jako hlavní firemní výrobky, ale rozšířila se i do dalších částí spotřebitelského dne, jakožto i do jiných jídel, které nejsou z obilnin. Kellogg se v poslední době rozrostl především v sektoru lehkého občerstvení, takže již není tolik závislý pouze na snídaňových pokrmech, jak tomu bylo dříve.
Tržní kapitalizace firmy Kellogg dnes překračuje 22 miliard dolarů a vyplácí dividendu ve výši 3,2%. Dividendu vyplácí již téměř sto let a to se jen tak nevidí. To vše dělá z Kelloggu akcii vhodnou pro DGI investory.
Sortiment výrobků společnosti Kellogg je různorodý a rozmanitý. Pokrývá širokou paletu zákaznických chutí. Výrobky Kelloggu jsou skutečně pro všechny, každý si něco najde co mu chutná. K dispozici je sortiment slaných svačinových značek, mezi něž patří Cheez-It a Pringles, nesčetné množství snídaňových jídel, včetně Special K, Eggo a Pop-Tarts, stejně jako značky zaměřené na zdravé stravování, jako Kashi, Morning Star a RXBAR, což je relativně nové výrobky v portfólu Kelloggu. Několik značek Kelloggu přináší roční příjmy v hodnotě jedné miliardy dolarů, což málo která společnosti dokáže. Myšlenkou skrývající se za tak širokým sortimentem výrobků je, aby jídla od Kelloggu byla součástí každého denního jídla, s tím že jádro jsou stále snídaně. Společnost se za posledních několik desetiletí posunula od snídaní ke svačinám (lekhým jídlům) a to z Kelloggu udělalo to, čím je dnes.
Obrázek výše ukazuje posun prodejů (sales) společnosti od roku 2000, kdy zhruba 70% celkových příjmů pocházelo z obilovin – a celkové ročních příjmy byly přibližně 7 miliard dolarů, tak se postupně prodeje občerstvení navyšovaly a dnes tvoří více jak polovinou prodejů – a roční přímy jsou ve výši 13 miliard dolarů. Na rozdíl od toho co si stále mnozí lidé myslí, ač je nepochybně Kellogg spojen se snídaní, tak dnes je to skutečně diverzifikovaná společnost, která se specializuje na občerstvení a snídaně a v uplynulých několika desetiletích vykazovala velmi slušný růst.
Navíc Kellogg postupem času omezil svou závislost na severní Americe a vybudoval slušný růst v Evropě a na rozvíjejících se trzích. Kellogg postupně rozvíjí své podnikání v Asii, v Latinské Americe a v Evropě, i když je stále velmi závislý na severoamerickém trhu. Posun společnosti na tyto nové trhy byl v posledních letech klíčový, jelikož Severní Amerika stagnovala – obzvláště v sektoru obilovin – a tato geografická diverzifikace firmě pomohla vyrovnat tuto stagnaci.
Perspektivy růstu
Poslední výsledková zpráva Q2 2018 ukázala pokračování pomalého zlepšování, po několika špatných čtvrtletích. Celkové tržby vzrostly při konstatní měně v Q2 2018 vzrostly o 6,3%. To je podstatné zlepšení oproti roku 2017, kdy to bylo -0,7%. Takže je vidět, že Kellogg úspěšně pokračuje v obratu k lepšímu.
Při konstatní měně byly srovnatelné tržby v Q1 2017 -4,4% a postupně se vylepšují a to především díky značkám jako jsou Pringles a Special K, ale jsou zde i další katalyzátory. Provozní marže se též od roku 2017 výrazně zlepšily. Provozní marže od roku 2017 díky těmto katalyzátorům vzrostly o 150 bázických bodů a růst marží je hlavním hnacím motorem růstu.
Růst Kelloggu byl investory ostře sledován. Kellogg podniká ve spotřebitelském sektoru (consumer staple), takže nelze očekávat prudký růst, ale s akvizicemi a troškou organického růstu, by Kellogg mohl v budoucnosti přinést slušné celkové zisky pro své akcionáře.
Kellogg tak má celou řadu možností pro růst a je třeba podotknou, že to nemohlo přijít v lepší čas; severoamerický trh s jídlem z obilovi již mnoho let klesá a společnost to hodně zasáhlo. Takže Kellogg se dnes snaží o několik věcí, které se mu zdá se daří.
Snaží se ze svých jádrových značek udělat „továrnu na peníze“ (dojné krávy). To znamená spoustu věcí, ale to hlavní je, že se snaží změnit to, jak spotřebitelé jeho výrobky používají a vnímají každou ze značek, tedy i poupravit vnímaní značek Kelloggu, než jak tomu bylo dříve.
Další z věcí co Kellogg dělá je, že odstraňuje z jídel to co zákazníci nechtějí a přidává tam to co chtějí. Tedy odstraňuje umělé příchutě a přídává více přírodních složek. Takže zákazníci nyní výrobky vnímají jako přírodnější a zdravější, cože je trend všude na světě a všichni výrobci potravit se na této vlně snaží svézt.
Navíc ve svých výrobcích, jako např. Crunchy Nut, navýšel množství ořechů a do Special K přidává více bobulovin. Dále navýšil procento čokolády v Frosted Flakes a přidal více polevy na Pop-Tarts. Přeci jen, chuť je to hlavní, dle čeho se spotřebitelé rozhodují a Kellogg se snaží zajistit, že jeho produkty budou v každém nákupním košíku, který pojede k pokladně.
Další růstovým katalyzátorem Kelloggu jsou balení jeho výrobků. Všichni jste si určitě všimli, že větší balení koupíte, tím nižším ja výsledná cena za jedno jídlo v balení, než když koupíte pouze jeden kus. Jinak řečeno, firmy takto mohou prodávat stejné množství produktu za více peněz, když jsou zabaleny do balíčku nebo jsou menší velikosti. Kellogg tuto metodu používá – velmi podobně to dělá též Coca-Cola (KO) – aby si zajistil vyšší marže. Kellogg produkuje pouhých 7% svého objemu v jedno-balení, takže zde je dobrý prostor k růstu, navíc to firmu přesuně firmu pryč od tradičního myšlení zákazníků o Kelloggu: velké, objemné, levné produkty.
Kellogg též využívá akvizice k nákupu dalších značek, které mu pomohou s růstem, protože při své masivní výrobě a distribuční síti, je pak může rozšířit na celý trh. Např. značka RXBAR vykázala v roce 2017 obrovský růst a mnoho dalších též. Jedná se o klíčovou část růstové strategie Kelloggu, která bude v budoucnosti jistě pokračovat, protože hezčí balení, rozšiřování produktových řad a podobné změny v portfóliu výrobků má své limity. To znamená, Kellogg bude nadále investovat do fúzí a akvizic, protože jak vidíme, tak se tato strategie jednoznačně osvědčila.
Kellogg investuje do růstu na rozvíjejících se trhů, což je již desetiletí. Na těchto trzích se naží nejen více prosazovat své svačinkové značky, růst pomocí akvizic, ale též novým zavádění svých značek, jako např. Pringles, které na těchto trzích ještě nemá. Díky obrovskému portfoliu značek a zaměření vedení na fúze a akvizice, tak má Kellogge velký prostor k růstu na těchto rozvíjející se trzích.
Konkurenční výhody a výkonnost během finanční krize
Hlavní konkurenční výhodou společnosti Kellogg je jeho obrovský sortiment značek, zavedené/vedoucí postavení v kategoriích snídaní, svačin a její schopností koupit drobné značky a ty následně rozšířit po celém světě. Existuje mnoho společností, které vyrábějí snídaně a občerstvení, ale Kellogg má velmi dobrou sadu značek, které jsou nejen úspěšné, ale rozšířil je i do zahraničí. Globální distribuční síť dává Kelloggu možnost rychle měnit dodávky svých výrobků a nabídnout své značky novým zákazníkům kdekoli na světě.
Vedení Kelloggu je ochotno koupit jiné firmy a značky, aby zajistilo růst, což je velká výhoda, protože Kellogg v posledních letech na svých hlavní trzích stagnuje. To na druhou stranu též znamená, že že Kellogg je extrémně odolný vůči recesím.
Kelloggovy výdělky za akcie během a po Velké recesi jsou níže:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 2,76 dolarů (růst o 10%)
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 2,99 dolarů (růst o 8%)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 3,16 dolarů (růst o 6%)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 3,30 dolarů (růst o 4%)
Kellogg neuvěřitelně navyšoval své EPS (earnings-per-share = zisk na akcii) každý rok finanční krize. I když růst zisků není nijěk závratný – rozmezí 4% až 10% – ale uvědomte s, co se během této doby ve světě dělo. Byl to nejhorší hospodářský útlum od doby velké hospodářské krize v roce 1929 a tisíce společností v v té době hodně utrpěly, či zkrachovaly. Kelloggu, se na druhou stranu, podařilo navyšovat zisky každý rok a zvyšovat své EPS o jednotky procent ročně. To je přímo ukázkovaá definice odolnosti vůdči recesi. A samo o sobě představuje obrovskou konkurenční výhodu.
Ocenění a očekávané výnosy
Analitici očekávájí, že Kellogg v roce 2018 vykáže zisk na akcii ve výši 4,5 dolarů, to znamená poměr PE ve výši cca 15. To je pod jeho 10tiletým průměrem PE, který je ve výši 16,8, takže akcie Kelloggu se zdá podhodnocená.
Vzhledem k očekávanému růstu EPS v rozmezí 6% až 8% a na základě odhadů zisků vedení, se tak poměr PE ve výši 15 zdá být tak akorát. Jinak řečeno, ocenění akcií by mohlo mírně růst a přinést akcionářům slušný výnos v budoucnosti. Společně, růst zisků, růst ocenění a dividendou, pak budou tvořit celkové rostou cí výnosy akcionářů.
Jak vidíme na obrázku výše, tak dividenda je velkým plusem pro investory. Jak již bylo uvedeno výše, Kellogg vyplácí dividendu již od roku 1925 a ji zvyšuje posledních 50 let, což je něco mimořádného. Je třeba říci, že ji nezvýšil každý rok, takže proto Kellogg není součástí exkluzivního klubu Dividendových Aristokratů a tedy ani Dividendových Králů. Je ale třeba říci, že dividendová historie je velmi působivá a současný dividendový výnos přesahuje 3%.
Z pohledu celkové návratnosti nám vedení poskytlo svůj odhad pro nadcházející roky na následujícím obrázku:
Čisté prodeje by měly růst o 1% až 3%, upravené EPS by mělo růst 6% až 8%, ale dividenda by měla být pouze 2% až 3%. Dle výše uvedeného lze říci, že Kellogg těchto čísel může snadno dosáhnout, právě díky řadě výše uvedených růstových iniciativ, podporou prodeje, růstem marží.
Zpětné odkupy akcií pomalu snižují počet akcií a to též pomáhá dalšímu růstu EPS. Takže odhady vedení jsou přiměřené současné situaci, takže celkové výnosy akcionářů by mohlý být v rozmezí 8% až 11% ročně a to je velmi atraktivní, vzhledem k bezpečnosti Kelloggu v době recese.
Závěr
Kellogg se postupně přetvořil na slušně dividendově výnosný podnik, navíc velmi bezpečný a nezávislý na ekonomickém cyklu. U firmy ze spotřebitelského sektoru (customers stapes) nelze očekávat velký organický růst, ale na druhou stranu lze očekávat stabilitu v době recese. Kellogg je vhodná volba do jádra každého DGI investora a to z důvodu vysokého současného výnosu a vyhlídkou na budoucí růst. Management dál intenzivně pracuje na možných dalších akvizicích nových značek, snižování nákladů a růstu marží. Pokud jde o výhled na příští roky, tak lze velmi pravděpodobně očekávat, že celkové zisky akcionářů budou v rozmezí 8% do 11%.
P/B skoro 9 a P/E téměř 15, na můj vkus je K drahý. Jde o hodnotový necyklický titul s velmi malým růstem a ne růstový, aby tato čísla byla pro mě osobně ospravedlnitelná. Sice nemá velké dluhy a výplatní poměr je pod 50, ale hrubá divi cca 3% mně nestačí. Vzhledem k rostoucí inflaci, stále „dražším“ penězům a blížícímu se vrcholu ekonomického cyklu, po kterém je hodně nejisté, co přijde, tak 3% jsou pro mě málo. Při minulé krizi akcie spadly o cca 40%, takže se při budoucí recesi na K mrknu a uvidíme, na jak zajímavou výprodejovou cenu se dostaneme, aby už byl titul zajímavější. Díky za článek.
Ano souhlas. V době psaní článku byla cena pod 70USD, teď s cenou skoro 72 už to bohužel tak výhodné není…
Tak snad nám krize nadělí K-čko za lepší cenu …
Nooo koukam, ze K dnes tahne cely defenzivni sektor dolu… juhuuu cas nakupu se blizi… takze kumulovat prachy a drzet ručičky daleko od klavesnice !!!
Ještě je na nákupy hodně brzo, bude to trvat. Osobně kumuluji kapitál (dividendy) a akciové portfolio nerozšiřuji, ani nenavyšuji.