Marathon Petroleum Corporation odprodej Speedway firmě 7-Eleven
Marathon Petroleum Corporation (MPC) a 7-Eleven nedávno oznámili několika miliardovou transakci převodu majetku. Jak jde o obrovskou akvizici/transakci, tak se vždy objeví hromada zpráv o tom, která firma na tom vydělá a která prodělá. A tak bychom se na to mohli společně podívat blíže.
Firma Marathon Petroleum Corporation sníží zastoupení v sektoru čerpacích stanic, protože již vedení nevidí v tomto sektoru růstový potenciál, ale hlavně potřebuje snížit firemní dluhy. A na straně druhé firma 7-Eleven, což je dceřinka firmy Seven & i Holdings Co. (OTCPK:SVNDY), v tomto sektoru vidí atraktivní prorůstové příležitosti.
Na první pohled se tak zdá, že 7-Eleven z transakce výjde jako vítěz, ale pojďme se na to podívat podrobněji.
Pohled Marathon Petroleum Corporation
Vedení firmy Marathon Petroleum Corporation na tom z důvodu nízké ceny a ropy není úplně nejlépe a tak se snaží snižovat náklady a dluhy. To je zřejmě tím hlavním důvodem pro odprodej Speedway. Tuto obchodní jednoku odkoupí firma 7-Eleven za 21 miliard dolarů a to v hotovosti. Nebude to vlastně celých 21 miliard, protože firma bude muset z výnosu zaplatit daně, takže ve výsledku firmě na účtu přistane slušných cca 16,5 miliardy dolarů.
Firma Marathon Petroleum Corporation měla na konci poslednícho čtvrtletí dluhy ve výši přesahující 31,5 miliardy dolarů a většina výnosu z odprodeje půjde právě na splátky těchto dluhů. Tím by se dluhy firmy měly snížit k cca 15 miliardám dolarů.
Tak velké oddlužení během krátké doby bude pro Marathon Petroleum Corporation čistě pozitivní. Na základě provozních příjmů ve výši 1,1 miliardy dolarů tak bude poměr před zdaněním ve výši 19,1 a s EBITDA ve výši 1,5 miliardy dolarů bude poměr před zdaněním ve výši 14. Po zdanění tyto poměry klesnou až k 15 a 11. Což je vzhledem k současným hodnotám velmi pozitivní zpráva.
Druhou výhodou pro firmu Marathon Petroleum Corporation je podpis smlouvy o dodávkách paliva pro 7-Eleven – do oprodaných stanic Speedway – a to ve výši 29,15 miliard litrů (7,7 miliard galonů) paliva ročně po dobu 15ti let. To je pro Marathon Petroleum Corporation příležitost k růstu, protože společnost bude schopna dodávat palivo jak současným, tak i odprodaným stanícím firmy 7-Eleven. Firma 7-Eleven má totiž dodávky paliva pro současné stanice nasmlouvané s jinými dodavateli, ale jak budou tyto smlouvy končit, tak je velmi pravděpodobné, že se bude vedení snažit o sjednocení a Marathon Petroleum Corporation může nabídnout slevy díky vyšším objemům. Čímž si firma Marathon Petroleum Corporation zajistila růst poptávky po jejich palivech v budoucnosti. Podmínky transakce nebyly zveřejněny,ale bezpečně se to takto dělá, protožeže je to finančně výhodné pro obě strany.
Pohled 7-Eleven
Výhody pro Marathon Petroleum Corporation – podstatné snížení dluhů a násobků – díky utržené hotovosti, jsou tedy jasné. Nyní se pojďme podívat co z nákupu Speedway stanic bude mít firma 7-Eleven.
Vidím zde dvě výhody pro firmu 7-Eleven:
- obchodní strategie
- finanční
Výhody z pohledu obchodní strategie
Než se podíváme na obchodní strategii 7-Eleven, tak si nejdříve musíme říci něco o Speedway. Obrázek níže ukazuje zastoupení jednotlivých firem z pohledu počtu obchodů se smíšeným zbožím v USA a jejich procentuální vyjádření.
Speedway má v současné době 3 900 prodejních míst, což je 2,6% tržní podíl = třetí místo. Na druhé straně 7-Eleven provozuje 9046 prodejních míst, což je 5,9% = první místo. Po spojení se tak 7-Eleven stane největším hráčem v sektoru s tržním podílem 8,5%.
Jak je vidět na obrázku výše, tak tento tržní sektor je velice roztříštěn a není zde žádný velký hráč. Deset nejlepších firem představuje pouze necelých 19% trhu. Firmy, která mají do 10ti obchodů představují více jak 65% trhu.
Co je, ale společné pro 79,9% firem je to, že jejich obchody prodávají také palivo. Což dává smysl, když to jsou maloobchody, takže zákazníci tam jezdí pro každodenní nákupy a tak koupit také palivo je, tak nějak samo sebou.
Nám to tak asi samozřejmé nepříjde, protože model nákupu jídla a dalších domácích potřeb na benzinkách se v Evropě začal rozšiřovat teprve v posledních několika málo letech.
Výhody z pohledu financí
Jak ukazuje obrázek níže, tak obě firmy (Speedway a 7-Eleven) jsou z pohledu financí velmi rozdílné.
V roce 2019 společnost firma 7-Eleven vygenerovala 50,7% svých prodejů z pohonných hmot a 49,3% ze zboží (merchandise). Zatímco firma Speedway vygenerovala 76,5% svých prodejů z pohonných hmot a 23,5% ze zboží (merchandise).
20,4% hrubého zisku 7-Eleven je z pohonných hmot a 79,6% je ze zboží. Pro srovnání. Zatímco 48,9% hrubého zisku Speedway je z z pohoných hmot a 51,1% je ze zboží.
To znamená, že odkup Speedway přinese firmě 7-Eleven velké navýšení prodejů v části paliva, ale i slušný nárust v části zboží.
Obrázek níže ukazuje další velmi důležitou věc a tou je profitabilita.
Jak je vidět, tak 7-Eleven má v současné době podstatně výnosnější fungování v sektoru zboží než Speedway. Marže v sektoru zboží má 7-Eleven ve výši 35,5%, kdežto Speedway jen 29%.
7-Eleven si vede o dost lépe i v prodejích ne-tabákových výrobků.
Ale nejvyšší marže 7-Eleven generuje díky prodeji privátních značek, kde gereuje 1 miliardu dolarů ročně, zatímci Speedway jen 110 miliony dolarů.
Speedway se na tyto sektory v poslední době také zaměřuje, ale výsledky prozatím nebyly tak markatní. Spojením se 7-Eleven by tak mohlo růstu prodejů a marží výrazně pomoci.
Ačkoli 7-Eleven vyšší marže, tak EBITDA marže má Speedway vyšší.
Z prodejů ve výši 26,8 miliardy dolarů Speedway vygeneroval provozní příjmy ve výši 1,1 miliardy dolarů. Ale 7-Eleven z prodejů ve výši 36,1 miliard dolarů vygeneroval provozní příjmy také ve výši s 1,1 miliard dolarů.
Speedway má EBITDA ve výši 1,5 miliardy dolarů = EBITDA marže ve výši 5,6%. 7-Eleven má EBITDA ve výši 1,8 miliardy dolarů = EBITDA marže ve výši 5%.
Odkup Speedway tak v podstatě zdvojnásobí provozní příjmy i EBITDA – viz. následující obrázek.
Výsledné spojení
Důvod pro jakékoliv spojení dvou firem je vždy nasnadě a tím jsou synergie nákladů.
Celkové úspory by se měly pohybovat v rozmezí 475 miliony dolarů až 575 milionů dolarů v příštích třech letech. V této částce, ale nejsou započítány úrokové náklady. Jak jsem již uvedl výše, tak odkup bude financován čistě v penězích a 21 miliard dolarů 7-Eleven v hotovosti nemá. Firma si tak nejdříve vezme dočasnou půjču ve výši 13ti miliard dolarů, která následně splati klasickým dlouhodobým bankovním úvěrem. Takže dnes nelze úrokové náklady kvantifikovat.
Dohoda o odprodeji také zahrnuje zpětný leasing části aktiv, které si Marathon Petroleum Corporation od společnosti 7-pronajme. Z tohoto zpětného leasingu by měla firma 7-Eleven získat asi 5 miliard dolarů.
Druhou část, 8 miliard dolarů, rirma 7-Elevin získá od své mateřské společnosti Seven & i Holdings Co. formou kapitálová infuze, která je financovaná prostřednictvím emise dluhopisů a termínovaných půjček.
Závěr
Odprodej/odkup Speedway přichází pro obě firmy ve správný čas. Firma Marathon Petroleum Corporation zmenší firemní záběr, hlavně sníží velké dluhy a získá dlouhodobý odbyt pro svá paliva. Firma 7-Eleven investuje do budoucího růstu a navyšení tržního podílu. Celkově je to tedy transakce výhodná pro obě strany.
Jednoznačného vítěze tak osobně nevidím a z dlouhodobého pohledu odprodej/odkup Speedway přinese/přináší prorůstovou příležitost pro obě firmy.