Miliardové značky: Anheuser-Busch InBev
Anheuser-Busch InBev (BUD) je největší pivní společností na světě a to ne náhodou. Společnost se rozrostla do obra, kterým je dnes, z velké části díky svému portfoliu kvalitních značek a jedniček na trhu.
Společnost si v průběhu času pomalu budovala své portfolio značek a to prostřednictvím investic do svých vlastních značek i akvizicí. Některé z nejlepších značek společnosti byly skutečně získány prostřednictvím fúzí a akvizic. Konečným výsledkem je, že Anheuser-Busch InBev je nyní nezpochybnitelným gigantem s tržní kapitalizací téměř 100 miliard dolarů.
Anheuser-Busch InBev má diverzifikované portfolio skládající se z více než 500 značek, včetně 8 z 10 nejvýznamnějších světových značek piva.
Anheuser-Busch InBev má nyní ve svém portfoliu 17 značek, z nichž každá generuje roční obrat 1 miliardu dolarů nebo více. Společnost měla dříve 18 miliardových značek, ale jednu ztratila poté, co odprodala společnost Carlton & United Breweries společnosti Asahi Group Holding, Ltd. za přibližně 11 miliard dolarů koncem loňského roku.
Tento článek bude podrobněji rozebírat miliardové značky společnosti, jakož i budoucí vyhlídky společnosti AB-InBev a ocenění akcií.
Budweiser
Budweiser nepotřebuje představovat. Stal se hlavním produktem v celé historii společnosti. Podle společnosti jsou buňky kvasnice používané k přípravě každé láhve tohoto amerického ležáku přímo z původní kultury použité zakladatelem Adolphusem Buschem.
Budweiser byl uveden na trh jako „King of Beers“ a jeho historie sahá až do roku 1876. Historie Anheuser-Busch je nesmírně působivá a růst společnosti v posledních několika desetiletích je z velké části způsoben Budweiserem.
Adolphus Busch cestoval do Ameriky z Německa v roce 1857. Přistál v St. Louis, přitáhl tam kvůli velké německé populaci a dostal práci u pivovarnické společnosti. Mezi jeho klienty patřil Eberhard Anheuser, který vlastnil E. Anheuser & Company. Adolphus se oženil s Eberhardovou dcerou v roce 1861.
Poté, co během občanské války bojoval za unii, Adolphus šel pracovat pro svého tchána, rychle se vypracoval do vyšších řad kvůli jeho ostrému obchodnímu stylu a inovativním novým myšlenkám. Jedním z příkladu je, že Adolphus Busch pasterizoval své pivo dříve, než Amerika pasterizovala mléko.
V 1875, byl jmenován sekretářem-pokladníkem společnosti a v roce 1879 bylo jméno společnosti oficiálně změněno k Anheuser-Busch pivovarské sdružení. Po smrti Eberharda v roce 1880 se Adolphus stal prezidentem.
Když investoři očekávají změnu na trhu, zpravidla uvažují o moderních technologických společnostech. Ale Adolphus Busch provedl změnu na svém trhu. Na konci devatenáctého století byla většina piva vyráběného v Americe těžkých a tmavých. Horká léta však znamenala, že pro rázné a lehčí ležáky existuje značná tržní příležitost – a zbytek je historie.
Bud Light
Více než 100 let po založení společnosti Budweiser představila společnost značku Bud Light, která byla původně známá jako Budweiser Light. Stejně jako většina lehkých piv má Bud Light méně uhlohydrátů, méně kalorií a nižší obsah alkoholu než Budweiser. Byla představena v reakci na měnící se preference spotřebitelů. Když si spotřebitelé začali více uvědomovali dopady na své zdraví, poptávka po lehkém pivu se jen zvýšila, což je trend, který zůstává dodnes.
Zatímco Budweiser je všeobecně považován za vlajkovou loď Anheuser-Busch InBev, Bud Light je ve skutečnosti nejprodávanějším světlým americkým ležákem. Podle průzkumu trhu od společnosti Beer Marketer’s Insights je Bud Light v Americe pivo č. 1, od roku 2018 se distribuuje více než 27 milionů barelů. Bud Light si v roce 2018 sám udržel více než 13% podíl na trhu, což byl neuvěřitelný úspěch vzhledem k extrémně vysokému počtu dostupných piv.
Světlá piva jsou pro spotřebitele často oblíbená pro jejich jednoduchost a Bud Light není výjimkou. Obsahuje pouze čtyři ingredience – ječmen, chmel, rýži a vodu.
Bud Light je k dispozici v mnoha příchutích, včetně limetky a jablka a existuje ještě novější řada nápojů s názvem Bud Light Seltzer, což je nájezd Anheuser-Busch InBev do vzkvétající kategorie alkoholické perlivé vody.
Corona
Corona je mexické pivo a do společnosti Anheuser-Busch InBev přišla v rámci akvizice společnosti Grupo Modelo v hodnotě 20,1 miliardy dolarů v roce 2012. Anheuser-Busch InBev nevlastní značku v USA; v rámci dohody Anheuser prodal 50% podíl Modelo ve společnosti Crown Imports, který distribuuje značky Corona a další značky Modelo ve Spojených státech, společnosti Constellation Brands (STZ).
Corona se vaří a plní do lahví v Mexiku od roku 1925. Přestože se jedná o hit po celém světě, je obzvláště populární ve Spojených státech. Od svého prvního zásahu do Spojených států v roce 1981 se Corona Extra stala nejrychleji rostoucím dováženým pivem v historii země. Corona Extra je nyní v USA importovaným pivem č. 1 a pivem č. 5 prodávajícím se celkově v USA.
Brahma
Brahma je brazilské pivo, původně vyráběné společností Companhia Cervejaria Brahma, která byla založena v roce 1888. V roce 1914 Brahma vyráběl Malzbier, který se poprvé vyráběl na domácím trhu, ale brzy byl rozšířen do mezinárodních regionů.
Braham může být pro spotřebitele v USA relativně neznámou značkou piva, ale je velmi populární po celém světě. V roce 2019 měla Brahma hodnotu značky 11,41 miliardy brazilských reals (přibližně 2,1 miliardy dolarů), z 10,27 miliard před čtyřmi roky. V roce 2019 byla Brahma čtvrtá nejcennější brazilská značka piva a 8 nejcennější značka piva na celém světě.
Skol
Skol je dnes brazilské pivo, ale jeho historie se odehrává po celém světě. Původně byl vytvořen pivovary Ind Coope ve Skotsku. V roce 1958 byl uveden na trh Graham Continental a brzy byl změněn název na Graham Skol, jako odkaz na skandinávskou kulturu, protože rostlina byla v té době skutečně dovážena ze Švédska. Jméno bylo později změněno jen na Skol.
V roce 1964 konsorcium pivovarů včetně Allied Breweries of U.K., Labatt of Canada, Pripps-Bryggerierna of Sweden a Unibra of Belgium vytvořily společnost známou jako Skol International. Cílem bylo přivést na trh novou globální značku – Skol – a vlastnictví této značky zůstává dodnes rozděleno. Vlastnictví společnosti Anheuser-Busch InBev ve společnosti Skol patří Jižní Americe. Carlsberg vlastní práva na produkci Skol po celém světě, s výjimkou Jižní Ameriky a Afriky.
V roce 2018 BrandZ označil Skol za nejcennější značku v Brazílii a to již 6. rok po sobě s hodnotou 8,2 miliardy dolarů.
Michelob Ultra
Michelob Ultra se prodává jinak než většina ostatních piv značky AB-InBev, protože se stará o jiný typ zákazníka. Konkrétně má Michelob Ultra méně kalorií a nižší obsah alkoholu, což je přitažlivější pro pijáka piva, který si stále více uvědomuje dopad na své zdraví.
Tímto způsobem je uváděn na trh těm, kteří žijí aktivnějším a sociálním životním stylem. Michelob Ultra obsahuje dokonce ještě méně kalorií a sacharidů než Bud Light. Je zřejmé, že to mělo požadovaný dopad na společnost, protože Michelob Ultra je nyní na seznamu miliardových značek AB-InBev.
Stella Artois
Stella Artois je jedinečné pivo mnoha způsoby. Má docela zajímavou historii, která sahá přes 600 let do pivovaru Den Hoorn v belgickém Leuvenu, který byl založen v roce 1366.
Původně se vařil jako vánoční dárek pro obyvatele belgického Leuvenu z pivovaru. Slovo Stella znamená v latině hvězdu, zatímco jméno Artois je poctou De Hoorn Brew Master Sebastian Artois.
Dalším jedinečným aspektem Stella Artois je to, že má být podáváno v kalichu po náročných devíti krocích „Pouring Ritual“. Bez ohledu na to, jak se nalije, Stella Artois je velmi populární – je to světové belgické pivo č. 1. V roce 2019 dodala Stella Artois do USA 2,7 milionu barelů.
Busch
Busch ve své současné podobě vznikl v roce 1955. Značka začala jako Busch Bavarian Beer, ale v roce 1979 byla rebrandingována jako Busch. Busch je v USA desátým nejprodávanějším pivem, kterého v roce 2019 bylo distribuováno 3,9 milionu barelů.
Harbin
Harbin pivo bylo vytvořeno v roce 1900. Podle Anheuser-Busch, se jedná o nejmladší čínské pivo. Dnes je čínským čtvrtým největším pivovarem. Anheuser-Busch získala Harbin v roce 2004, což jí poskytlo cenný přístup do Číny, jednoho z předních rozvíjejících se trhů na světě.
Společnost se také pyšní komplexním procesem výroby piva Harbin, který zahrnuje více než 1 400 standardních postupů a 240 procesů zajištění kvality. Díky využití jedinečných schopností AB-InBev v oblasti globální distribuce se značka rozšířila do Evropy, i když její podíl na trhu zůstává poměrně nízký.
Victoria
Victoria byla poprvé vyrobena v roce 1865, čímž se stala nejstarší značkou piva v Mexiku. Je to jedna ze značek piva, která byla zakoupena v rámci akvizice Grupo Modelo.
Aguila
Aguila je pivo číslo 1 v Kolumbii. Je to ležák, který se vaří od roku 1913. Aguila není jen jednou z miliardových značek AB-InBev, ale také jednou z nejrychleji rostoucích, zejména v regionu Střední Ameriky.
V roce 2019 generovala Aguila dvouciferný růst objemu. AB-InBev také prodává značku Aguila s trochu jinou image.
V loňském roce značka zahájila kampaň „Live Responsibility“, která má motivovat spotřebitele k tomu, aby pili umírněně, aby mohli žít svůj život naplno.
Antarctica
Antarktida začala jako továrna na led v roce 1888 a o rok později začala vyrábět pivo. Dnes je přední značkou v Jižní Americe.
Poker
Poker je pivo vyráběné společností Bavorsko Brewery se sídlem v Columbii. Pivovar založil v roce 1889 německý imigrant Leo S. Kopp. Anheuser-Busch InBev jej získal v roce 2016 v důsledku převzetí společnosti SABMiller. Aquila je další populární značka pod záštitou tohoto Bavorského pivovaru.
Natural Light
Natural Light byl představen v roce 1977 jako první pivo Anheuser-Busch s nízkým obsahem kalorií. V roce 1995 společnost představila Natural Ice, který se brzy stal nejprodávanějším ledovým pivem. Natural se prodává jako ekonomická značka a prodává se za nižší cenu než mnoho jiných firemních značek.
Společnost Natural Ice zaznamenala v posledních letech pokles tržního podílu a nyní je ve Spojených státech jako ledové pivo č. 2. Přesto značka pokračuje ve své dominanci. V roce 2019 společnost dodala 6,9 milionu barelů Natural Light, což ji řadí mezi 8 nejprodávanějších amerických piv.
Carling Black Label
Carling Black Label je součástí vlastnictví AB-InBev v jihoafrických pivovarech, neboli SAB, která byla založena v roce 1895. Dnes je SAB špičkovým sládkem v Jihoafrické republice. Má rozsáhlou přítomnost v celé Jihoafrické republice, má 7 pivovarů a 40 skladů, které společně drží roční pivovarskou kapacitu 3,1 miliardy litrů.
Má velké a diverzifikované portfolio značek piva včetně Carling Black Label, stejně jako Hansa Pilsener, Castle Lager, Castle Lite a Castle Milk Stout. Carling Black Label se vaří více než 40 let.
Castle Lite
Castle Lite je vlajkovou lodí piva Castle Breweries. Stejně jako Carling Black Label je Castle Breweries pod záštitou jihoafrických pivovarů. Castle byl založen v roce 1894, což z něj činí jeden z nejstarších komerčních pivovarů v Jižní Africe.
Podle legendy založil Castle Breweries Charles Glass v Johannesburgu. Dnes je Castle Lite první prémiovou značkou piva v Jihoafrické republice.
Růstový potenciál
Společnost AB-InBev měla těžký začátek roku 2020. To je pochopitelné kvůli kronavírové krizi, která překvapila svět a měla devastující dopad na globální ekonomiku.
Investoři mohli pouze doufat, že doma zavření spotřebitelé podpoří prodeje AB-InBev. Rozsáhlé zavírání barů, restaurací, sportovních stadionů a dalších velkých akcí však více než vykompenzovalo výhodu plynoucí ze zvýšeného zásobování se spotřebitelů doma.
Společnost AB InBev oznámila své finanční výsledky za první čtvrtletí 7. května. Za celé čtvrtletí se tržby za celou společnost meziročně snížily o 5,8% na 11 miliard dolarů, oproti 12,2 miliardám dolarů ve stejném čtvrtletí loňského roku. Pokles byl způsoben poklesem objemu piva o 10,5%, poklesem nealko piva o 0,2% a poklesem u produktů třetích stran o 9,2%.
Všechny geografické regiony zaznamenaly nižší objemy, ale pokles byl obzvláště závažný v asijsko-tichomořském regionu (pokles o 42%), což nebylo překvapivé kvůli vypuknutí koronaviru. Dokonce i tři hlavní značky AB-InBev – Budweiser, Stella Artois a Corona – zaznamenaly globální pokles o 11%.
Zisk na akcii se vyšplhal na ztrátu 1,13 dolarů ve srovnání se ziskem 1,80 dolarů v předchozím roce. Zisk na akcii klesl na ztrátu 1,13 dolarů za srovnatelné období.
Slabé výsledky měly také negativní dopad na dividendu společnosti. AB-InBev snížila svou dividendu, aby zachovala hotovost a to jak kvůli klesajícím tržbám a výdělkům společnosti, tak také kvůli příliš vysoké úrovni zadlužení. Akvizice společností Grupo Modelo a SABMiller v posledních letech způsobily vzestup dluhu AB-InBev a společnost se musela pustit do bolestivého procesu snižování zadluženosti.
Přesto v normalizovaném ekonomickém prostředí očekáváme, že se AB-InBev vrátí k růstu. Společnost udržuje velké a rozmanité portfolio předních značek, které jí poskytuje bezkonkurenční celosvětové měřítko. Očekáváme 25% snížení zisku na akcii do roku 2020, po němž bude do roku 2025 následovat roční růst EPS o 3%.
Ocenění
Ačkoli neočekáváme vysoký růst od AB-InBev, akcie jsou hlavně přitažlivé pro hodnotové investory. Obtíže v posledních několika letech vedly k výrazně nižší ceně akcií, na druhou stranu to však z pohledu ocenění učinilo akci velmi přitažlivou.
Na základě očekávaného zisku na akcii ve výši 3,47 dolarů v roce 2020 se akcie AB-InBev obchodují za poměr ceny k zisku 14,2. Věříme, že současné ocenění je příliš nízké pro společnost s vedoucím postavením v oboru a s trvalými konkurenčními výhodami. Náš odhad reálné hodnoty je poměr P / E 18. Rozšiřující se násobek P / E k odhadu reálné hodnoty by během příštích pěti let zvýšil roční výnosy o 4,9% ročně.
Vzhledem k budoucímu potenciálu růstu společnosti a nízkému ocenění akcií zjistíme, že Anheuser-Busch InBev je dnes špičkovou pivní akcií.
Závěr
Anheuser-Busch InBev prošel mnoha zvraty a obraty v průběhu své mnoha desetiletí dlouhé existence. Společnost měla problémy kvůli zvýšené úrovni zadlužení a globálnímu hospodářskému útlumu v důsledku pandemie. Akcie si tak v posledních několika letech vedly špatně.
I když akcie v nedávné době akcionáře neodměnily, budoucnost společnosti AB-InBev vypadá jasně. Společnost si udržuje špičkové portfolio piva s několika nejprodávanějšími značkami a sedmnácti miliardovými značkami. Návrat k růstu je pravděpodobně dlouhodobá záležitost. Mezitím je však ocenění akcií AB-InBev vysoce atraktivní a akcie nadále vyplácejí akcionářům dividendu.