Miliardové značky: Coca-Cola
Akcie Coca-Cola (KO) je již dlouho oblíbenou dividendovou investicí díky své impozantní historii růstu dividend. Coca-Cola zvýšila svoji dividendu 58 let v řadě. Má jedno z nejdelších období ročního zvyšování dividend v celém indexu S&P 500.
Díky této historii je Coca Cola na seznamu dividendových aristokratů, exkluzivní skupiny akcií v indexu S&P 500 s více než 25 lety po sobě jdoucího zvyšování dividend. Navíc je také na exkluzivním seznamu Dividendových Králů, akcií zvyšujících dividendu více než 50 let v řadě.
Výhled budoucího růstu společnosti je pozitivní a společnost má trvalé konkurenční výhody. Kombinace dividendového výnosu a její historie dělá akcie Coca Coly velice atraktivními zejména pro dividendové investory.
Když se řekne Coca-Cola, často si lidé představí všudypřítomné sodovky společnosti. Coca-Cola je však mnohem víc než jen sodovky.
Tento článek se zabývá 20 značkami, které vlastní Coca-Cola a které každoročně generují tržby ve výši 1 miliardy dolarů. Dopad miliardových značek Coca-Cola spolu s nově se rozvíjejícími značkami bude analyzován s cílem zjistit budoucí růstový potenciál Coca-Coly.
Minute Maid
Značka Minute Maid byla prvním nesyceným nápojem společnosti Coca-Cola. Coca-Cola získala Minute Maid v roce 1960. Coca-Cola je v oboru džusů přibližně 60 let.
Společnost Minute Maid byla založena v roce 1945. Společnost začala získáním vládní smlouvy na poskytování práškové pomerančové šťávy armádě Spojených států. Naštěstí pro svět, ale bohužel pro Minute Maid, válka skončila a smlouva byla zrušena.
Minuta Maid se nevzdala. Společnost propagovala koncentrát zmrazené pomerančové šťávy a rychle rostla. Minute Maid vydala svou první lahvovou šťávu (na rozdíl od zmrazené) v roce 1973, aby konkurovala Tropicaně (nyní ve vlastnictví PepsiCo).
Od té doby značka Minute Maid nadále roste. V roce 1997 generovala Minute Maid roční obrat přes 2 miliardy dolarů. Poslední odhad prodejů společnosti byl v roce 1997, ale značka od té doby celosvětově roste.
Minute Maid Pulpy
Značka Minuta Maid Pulpy byla uvedena na trh v Číně v roce 2005. V roce 2010 dosáhla statusu miliardové značky, po pouhých pěti letech.
Minute Maid Pulpy je první značkou Coca-Cola, která byla uvedena na trh výhradně na rozvíjejícím se trhu a dosahuje ročních tržeb ve výši 1 miliardy dolarů ročně. Stejně jako američtí spotřebitelé i čínští spotřebitelé pomalu směřují ke zdravějším alternativám.
Značka Minute Maid Pulpy oslovuje spotřebitele, který více dbá na zdraví. Džusy prostě nemají stejné stigma jako sodovky. Tento trend velmi pravděpodobně povede k budoucímu růstu značky Minute Maid Pulpy v Číně, Singapuru, Thajsku a dalších asijských zemích.
Simply
Simply je značka džusu prodávaného ve Spojených státech a Kanadě. Značka byla uvedena na trh v roce 2001 a v roce 2009 dosáhla statusu miliardové značky. Simply je nejprodávanější pomerančový džus. Jedná se o 100% džus nikoliv koncentrát.
I přes název „Simply“ není proces výroby lisovaného pomerančového džusu přímo do láhve jednoduchý.
Nejprve se pěstují, sklízejí a odšťavňují různé druhy pomerančů. Pomerančová šťáva se rychle pasterizuje a ze šťávy se odstraní kyslík, aby se zabránilo zkažení. Šťáva je poté roztříděna a oddělena na základě více než 600 příchutí. Šťáva se kombinuje v přesném složení a přidá se přírodní koncentrovaná pomerančová příchuť.
Proč Coca-Cola prochází tímto intenzivním procesem? Chce poskytnout zákazníkům standardizovaný zážitek. Tímto způsobem bude jednoduše pomerančová šťáva vždy chutnat stejně, a to i přes změny počasí, které by jinak změnilo chuť pomerančové šťávy. Pokročilý proces, který společnost Coca-Cola používá, mu dává výhodu v segmentu džusů.
Del Valle
Společnost Coca-Cola získala společnost Del Valle v roce 2007 za celkem 470 milionů dolarů (380 milionů dolarů v hotovosti a 90 milionů dolarů v předpokládaném dluhu). V době akvizice měla společnost Del Valle roční tržby kolem necelých 500 milionů dolarů ročně. Do roku 2010 značka Del Valle rostla a dosáhla prodeje ve výši 1 miliardy dolarů ročně.
Značka Del Valle se prodává ve Spojených státech a Latinské Americe. Dva největší trhy této značky jsou Mexiko a Brazílie. Del Valle prodává různé ovocné šťávy.
Vedení Coca-Coly dokázalo rychle zvýšit tržby značky Del Valle standardizací balení a sjednocením značky. Standardizovaný obal společnosti pomáhá spotřebitelům rychle identifikovat značku Del Valle, a to i přes několik různých příchutí šťávy. Kromě toho partneři společnosti Coca-Cola pro plnění lahví, silná distribuce a odborné znalosti v oblasti reklamy hráli důležitou roli v úspěchu společnosti Del Valle od akvizice v roce 2007.
Powerade
Značka Powerade byla představena v roce 1988 jako konkurent značky Gatorade společnosti PepsiCo. Od té doby dosáhla společnost Powerade tržního podílu přibližně 16% trhu se sportovními nápoji. Gatorade společnosti PepsiCo má stále významný tržní podíl nad 70%.
Powerade rostla sponzorstvím různých sportovních akcí. Powerade v současné době sponzoruje nebo dříve sponzorovala následující sportovní akce: Australská ragbyová liga, Rugby Union Teams v Austrálii, Irsku a na Novém Zélandu, NASCAR, PGA Tour, NCAA, několik fotbalových ligových týmů FIFA a americký olympijský tým (kromě basketbalu a fotbalu), mimo jiné sportovní akce a týmy. Powerade je globální značka prodávaná po celém světě.
Glaceau Vitamin Water
Značku Glaceau Vitamin Water získala společnost Coca-Cola v roce 2007 za 4,1 miliardy dolarů. Spolu s vitamínovou vodou prodává Glaceau také vítamínovou vodu bez cukru. Tato dohoda byla v té době největší akvizicí společnosti Coca-Cola.
V době akvizice měla společnost Glaceau roční tržby 350 milionů dolarů. Coca-Cola získala společnost za poměr ceny k prodeji 11,7, což je více než desetinásobek poměru cena k prodeji, který společnost zaplatila za akvizici společnosti Del Valle ve stejném roce.
Coca-Cola rychle vytvořila z vitamínové vody miliardovou značku. Přesto společnost zaplatila příliš mnoho a bylo by lepší, kdyby se dohoda neuskutečnila.
Pro společnost Coca-Cola by bylo mnohem lepší, kdyby jednoduše odkoupilo vlastní akcie, než že zaplatilo 4,1 miliardy dolarů za značku s ročním obratem 350 milionů dolarů.
Aquarius
Aquarius je přední sportovní nápoj v Japonsku. Coca-Cola také prodává vodu pod značkou Aquarius v různých zemích. Společnost Coca-Cola vydala Aquarius v roce 1983.
Model růstu značky je podobný modelu růstu společnosti Powerade. Coca-Cola sponzoruje mezinárodní sportovní akce na propagaci značky Aquarius. Značka je nejoblíbenější v Asii, zejména v Japonsku.
Ayataka
Ayataka je značka zeleného čaje bez kalorií prodávaná v Japonsku a Singapuru. Značka Ayataka napodobuje zážitek z pití tradičně vařeného japonského zeleného čaje.
Coca-Cola představila Ayataka v roce 2007. Do roku 2012 dosáhla značka obratu 1 miliardy dolarů ročně. Úspěch značky Ayataka vychází z její jedinečné formulace a marketingu.
Když spotřebitelé víří láhev Ayataka, mohou vidět zakalení a částečky zeleného čaje. Jedná se o podobný zážitek jako u pravého zeleného čaje v Japonsku. Značka Ayataka je řešením pro japonské pijáky zeleného čaje na cestách.
Coca-Cola
Značka Coca-Cola je nejoblíbenějším ready-to-drink nápojem v historii. Coca-Colu vytvořil v Atlantě v Gruzii v roce 1886 John Pemberton.
Značka Coca-Cola se prodává ve více než 200 zemích světa. Coca-Cola je kultovní značka. Je okamžitě rozpoznatelná po celém světě.
Značka Coca-Cola nepotřebuje vysvětlení. Úžasný úspěch značky Coca-Cola vyústil v obrovský růst společnosti Coca-Cola za posledních 100 let.
Fanta
Fanta je druhou nejstarší značkou společnosti Coca-Cola. Fanta byla představena v roce 1940. Kvůli obchodnímu embargu nemohla Coca-Cola dovážet své výrobky do nacistického Německa. Vedoucí společnosti Coca-Cola Germany se v té době rozhodl vytvořit novou sodovku s ingrediencemi dostupnými pouze v Německu. Výsledkem byla Fanta.
Po druhé světové válce, Coca-Cola přestala vyrábět Fantu a začala produkovat ve svých německých zařízeních znovu Coca-Colu. Společnost znovu spustila výrobu Fanty v roce 1955 poté, co společnost PepsiCo uvedla na trh několik nových produktů. Fanta je hodně prodávána v Evropě, Asii, Africe a Jižní Americe.
Sprite
Sprite je jedním z nejpopulárnějších nealkoholických nápojů na světě. Citronovo-limetková soda byla představena společností Coca-Cola v roce 1961. Sprite se nyní prodává ve více než 200 zemích.
Sprite byl původně vyvinut v Německu v roce 1959 jako „čistě citrónová Fanta“. Vedení společnosti Coca-Cola se rozhodlo změnit název pro americký trh na Sprite. Coca-Cola představila Sprite, aby konkuroval 7-Up. Prodeje Spritu před desítkami let překonaly 7-Up.
Diet Coke
Diet Coke byl uveden na trh v roce 1982. Od té doby se značka Diet Coke stala jednou z nejúspěšnějších sodových značek na světě. Dnes se Diet Coke prodává ve více než 185 zemích.
Diet Coke je 3. nejoblíbenější soda ve Spojených státech, která stojí za Coca-Colou a Pepsi. Diet Coke je ve Spojených státech téměř stejně populární jako Pepsi. Značky sodovek společnosti Coca-Cola jsou na základě podílu na trhu výrazně úspěšnější než značky Pepsi.
Coca-Cola Zero
Coca-Cola Zero je nejnovější značkou sody Coca-Cola, která dosáhla ročního obratu 1 miliardy dolarů. Prodej značky Coca-Cola Zero byla zahájen v roce 2005. Do roku 2007 dosáhla statusu miliardové značky.
Úspěch značky Coca-Cola Zero je výsledkem velké hodnoty značky Coca-Cola. Značka Coca-Cola Zero je zaměřena konkrétně na muže. Diet Coke je populárnější u žen, zatímco muži mají tendenci vyhýbat se sodě kvůli slovu „dieta“. Coca-Cola Zero je odpovědí společnosti Coca-Cola na nízkokalorickou sodu pro muže.
Georgia Coffee
Značka Georgia Coffee zahrnuje více než 100 kávových nápojů připravených k pití. Značka Georgia Coffee byla poprvé představena v Japonsku v roce 1975. Od té doby se značka rozšířila do Číny, Jižní Koreje, Singapuru a Indie.
Značka Georgia Coffee je zvláště úspěšná v Japonsku. Georgia Coffee je přední značka ready-to-drink kávy v Japonsku. Značka Georgia prodává v Japonsku více než dvojnásobek objemu co značka Coca-Cola.
Konzervovaná / lahvová káva je v Japonsku mnohem populárnější než ve Spojených státech. Přední podíl značky na japonském trhu s kávou připravené k pití je pro společnost Coca-Cola významným generátorem příjmů.
Schweppes
Coca-Cola vlastní značku Schweppes mimo tyto země: USA, Kanada, Mexiko a většina Evropské unie. Pepper / Snapple (DPS) vlastní značky Schweppes ve výše zmíněných zemích.
Proces sycení nápojů vynalezl v roce 1770 Joseph Priestley. Jacob Schweppe rafinoval a patentoval svůj vlastní proces vytváření minerální vody v roce 1783 a vytvořil značku Schweppe. Značka Schweppe je nejstarší značkou Coca-Cola – mnohem starší než značka Coca-Cola, která byla vytvořena v roce 1892.
I LOHAS
I LOHAS se letos stala miliardovou značkou. I LOHAS byl uveden na trh v Japonsku v roce 2009. Od té doby se rychle stal přední značkou minerální vody v Japonsku.
Značka I LOHAS je uváděna na trh jako produkt šetrný k Zemi. Po vypití nápoje I LOHAS mohou spotřebitelé lahvičku jednoduše otočit, aby ji zhutnili, čímž se zmenší její velikost pro efektivnější likvidaci. Na následujícím obrázku je myšlenka „kroucení“ láhve.
Likvidace odpadu je v Japonsku dlouho diskutovaným tématem. Velká populace Japonska a malá velikost země způsobují, že odpadky začínají býti problémem. Efektivnější skládkový prostor láhve I LOHAS je v Japonsku zvláště přitažlivý.
Dasani
Dasani byla vydána společností Coca-Cola v roce 1999. Společnost Coca-Cola vytvořila značku Dasani, aby soutěžila s populární značkou Aquafina od PepsiCo (PEP). Od té doby se Dasani stala lídrem na trhu ve vysoce roztříštěném odvětví balené vody ve Spojených státech.
Coca-Cola se pokusila v roce 2012 zahájit prodej „Dasani Twist“. Dasani Twist používá stejné „twistingové obaly“, které u I LOHAS v Japonsku byly úspěšné. Dasani Twist však ve Spojených státech neměl takový úspěch, jako tomu bylo v Japonsku.
Dasani je nejoblíbenější ve Spojených státech a Kanadě. Coca-Cola vydala produkt na trh ve Velké Británii v roce 2004. Reklamní oddělení společnosti Coca-Cola použilo k popisu Dasani frázi „bottled spunk“.
Pokud to nebylo dost špatné, byl v Dasani ve Velké Británii nalezen bromát – známý karcinogen. Coca-Cola stáhla Dasani z britského trhu a s distribucí Dasani do kontinentální Evropy nezačala.
Bon Aqua
Značka Dasani nebyla mezinárodně distribuována. Značka Bon Aqua je tedy mezinárodní odpovědí na balenou vodu.
Bon Aqua se v roce 2013 stala miliardovou značkou. Nejoblíbenějšími trhy značky Bon Aqua jsou Rusko, Hongkong, Jihoafrická republika a Německo.
Gold Peak
Čaj Gold Peak se začal prodávat ve Spojených státech v roce 2006. Do roku 2014 dosáhl statusu miliardové značky. Čaj Gold Peak se vyrábí se skutečným cukrem, čajovými lístky a vodou. Značka neobsahuje žádné konzervační látky.
Čaj Gold Peak od svého vydání rychle rostl. Průmysl ready-to-drink čajů rychle roste, protože zákazníci hledají zdravější než kofeinové nápoje. Coca-Cola má díky čajům před sebou dlouhou růstovou budoucnost.
Fuze Tea
Fuze Tea je první značka čaje Coca-Cola na světě. Coca-Cola začala s prodejem Fuze Tea v roce 2012 ve 14 zemích. Jen o 2 roky později se Fuze Tea stala miliardovou značkou. Přechod z nulového prodeje na 1 miliardu dolarů ročně za 2 roky je fenomenální.
Od svého vydání se Fuze Tea rychle rozšířil do přibližně 40 zemí. Globální úspěch Fuze Tea je výsledkem vynikající globální distribuční platformy Coca-Cola. Fuze Tea bude pravděpodobně dále růst spolu s kategorií čajů připravených k pití.
Rozvíjející se značky
Miliardové značky společnosti Coca-Cola jí poskytují bezkonkurenční portfolio vysoce kvalitních nápojů k dosažení zisku. Společnost musí neustále vytvářet nebo získávat nové značky, aby poháněla další růst a udržovala náskok před trendy v oboru.
Divize Venturing & Emerging Brands je zodpovědná za nalezení „další velké značky“. Aby bylo možné použít analogii baseballu, divize Venturing & Emerging Brands je systém skautů společnosti Coca-Cola. Jakmile značka vystoupí, zasáhne „velké ligy“ a začne využívat bezkonkurenční distribuční systém Coca-Cola.
Divize Venturing & Emerging Brands hledá nové nebo připravované značky nápojů s tržbami nejméně 10 milionů dolarů. Investuje do těchto značek a spolupracuje s nimi na dosažení ročního obratu nejméně 75 milionů dolarů. Jakmile je tohoto čísla dosaženo, značka je způsobilá pro přechod do korporátního Coca-Cola podnikání.
Divize Venturing & Emerging Brands byla vytvořena v reakci na akvizici Glaceau. Coca-Cola získala společnost Glaceau za 4,1 miliardy dolarů – což je vysoká cena pro firmu s ročními příjmy méně než 400 milionů dolarů. Divize Venturing & Emerging Brands může ušetřit miliardy tím, že identifikuje slibné značky a získá je dříve, než dosáhne velikosti Glaceau.
Značky Fuze, NOS a Honset Tea jsou dosud největšími úspěchy v divizi Venturing & Emerging Brands. Zejména společnost Fuze si vedla mimořádně dobře a v roce 2014 dosáhla statusu miliardové značky. Coca-Cola získala v roce 2007 nápoje Fuze za zhruba 250 milionů dolarů.
Coca-Cola koupila v roce 2008 40% Honest Tea za 43 milionů dolarů. Společnost koupila zbytek společnosti v roce 2011. Jelikož společnost Coca-Cola využila možnost odkoupit celou společnost uzavřenou v dohodě v roce 2008, společnost Coca-Cola pravděpodobně zaplatila za celý podnik méně než 150 milionů dolarů, ale přesné údaje nebyly zveřejněny.
Mezi novější investice do nově vznikajících značek Coca-Cola patří Health-Ade kombucha, Body Armor, Topo Chico, Zico, Hubertova limonáda a další.
Růstový potenciál
V roce 2007 měla Coca-Cola 10 miliardových značek. Jen o 8 let později dosáhla společnost 20 miliardových značek. Společnost prodává každý den 2 miliardy nápojů. Vedoucí postavení společnosti Coca-Cola v různých kategoriích nápojů je uvedeno na obrázku níže:
Coca-Cola je světovým lídrem ve více kategoriích nápojů, ale stále existuje dostatek prostoru pro budoucí růst, zejména na rozvíjejících se trzích. Například na rozvíjejících se trzích má Coca-Cola 10% podíl na trhu s chlazenými nápoji což ponechává spoustu růstového potenciálu.
Globální populace stále roste, stejně jako příjmy spotřebitelů. Jak růst populace, tak růst příjmů pomohou v růstu prodejů Coca-Coly. Společnost investuje a spolupracuje s africkými stáčírnami, aby získala lepší přístup na kontinent. Afrika má v současné době 1,2 miliardy obyvatel. Očekává se, že do roku 2100 bude mít kontinent více než 4 miliardy obyvatel.
Očekává se, že růst populace bude v rozvinutých regionech, jako je Evropa a Severní Amerika, mnohem pomalejší. Očekává se však, že populační růst bude v Asii a Africe nadále růst rychleji, což znamená, že je pravděpodobné, že rozvíjející se trhy budou v příštích několika desetiletích hlavními faktory růstu populace. Předvídání Coca-Coly na těchto kontinentech pravděpodobně přispěje k růstu.
Ve Spojených státech spotřeba sodovky klesá kvůli zdravotním problémům. Ale zvěsti o zániku sodovky jsou přehnané. Prodej šumivých nápojů celosvětově roste, i když ne tak rychle, jako prodej nápojů bez obsahu sycených oxidů uhličitého (nazývaných také nehybné nápoje).
Zvyšuje se prodej sycených i nesycených nápojů. Cílem společnosti Coca-Cola je dosáhnout růstu nad průměrem odvětví. Společnost je na to určitě připravená. Distribuční systém a marketingový rozpočet dává společnosti silné konkurenční výhody v nápojovém průmyslu.
Coca-Cola může rychle vytvářet miliardové značky, o čemž svědčí Fuze Tea, Coca-Cola Zero, Ayataka a Minute Maid Pulpy. Všechny 4 z těchto značek dosáhly statusu miliardové značky za 5 let nebo méně. Fuze Tea a Coca-Cola Zero dosáhly ročního obratu 1 miliardy dolarů za pouhé 2 roky.
Celkově se domníváme, že akcionáři Coca-Cola mohou očekávat upravený růst zisku na akcii o 6 až 8% ročně. Tento růst spojený s 3,5% dividendovým výnosem společnosti dává investorům očekávané celkové výnosy v řádu vyšších jednociferných číslic za předpokladu relativně stejného ocenění.
Bezpečnost investice
Celkové výnosy ve výši 8 až 10% ročně by se měly líbit investorům, kteří se snaží časem složit své bohatství. Akcie Coca-Cola mají díky své nízkorizikové povaze ještě větší přitažlivost. Coca-Cola je dividendovým králem; společnost zvyšuje dividendy více než 50 let v řadě.
Coca-Cola prodává značkové nápoje. Tím se snižuje riziko investování do společnosti. Je prakticky nemožné si představit svět, ve kterém lidé již nepijí nápoje. To znamená, že vždy bude poptávka po produktech Coca-Cola.
To je v ostrém kontrastu k rizikovějším technologickým společnostem. Eastman-Kodak byl členem „nifty fifty“ a věřil, že se jedná o vysoce kvalitní firmu vhodnou pro dlouhodobé investice. Konkurenční výhoda společnosti byla bohužel postavena v oboru, který se stal zastaralým. Eastman-Kodak požádal o bankrot v roce 2012. Je velmi obtížné si představit podobný osud u Coca-Coly.
Warren Buffett poprvé investoval do Coca-Coly v roce 1988. Společnost Coca-Cola je jednou z nejznámějších investic společnosti Warrena Buffetta. V portfóliu společnosti drží 400 000 000 akcií společnosti Coca-Cola s tržní hodnotou 17,7 miliard dolarů, dle poslední zprávy 13f společnosti Berkshire Hathaway, což představuje více než 10% portfolia legendárního investora.
Ocenění
Je mnohem lepší koupit skvělou společnost za spravedlivou cenu než spravedlivou společnost za skvělou cenu. “
Warren Buffett
Akcie Coca-Cola se v současné době obchodují s poměrem ceny k zisku za rok 2020 ve výši přibližně 25 (letos použijeme náš odhad 1,90 dolarů upraveného zisku na akcii). Poměr ceny a zisku společnosti je o něco vyšší než současný poměr ceny a zisku S&P 500 ve výši 21,8.
Rozhodně nejde o podhodnocené akcie. Společnost je mimořádně kvalitní podnik s dlouhou růstovou budoucností. Akcie Coca-Cola se v současné době pravděpodobně obchoduje mírně nad reálnou hodnotou.
Závěr
Coca-Cola generovala bohatství akcionářů po velmi dlouhou dobu. Nic nebrání budoucímu růstu. Společnost bude s velkou pravděpodobností nadále odměňovat akcionáře rostoucími dividendami a ziskem na akcii v důsledku silného portfolia značek.
Coca-Cola se pomalu přeměnila z podnikání postaveného na značce Coca-Cola na diverzifikovanou globální nápojovou společnost. Konkurenční výhoda společnosti Coca-Cola vyplývá z jejích velkých výdajů na reklamu a vynikajícího distribučního systému.
Společnost může buď získat nebo vytvořit nové slibné značky a rychle je uvést na celosvětové úrovni. Coca-Cola je světovým lídrem v oblasti džusu, hotové kávy a sycených nápojů. I když se zdá, že akcie jsou v současné době mírně nadhodnoceny, Coca-Cola je vynikající investicí pro dlouhodobé investory, kteří hledají rostoucí dividendový příjem.