Miliardové značky: PepsiCo
Společnost PepsiCo (PEP) dnes generuje větší zisk ze svých potravinových značek než ze svých nápojových značek! V roce 2022 představovaly potravinářské výrobky 58 % celkových příjmů společnosti PepsiCo. Největším důvodem pro potravinové portfolio společnosti PepsiCo byla akvizice společnosti Frito-Lay v roce 1965.
Od té doby si značky Frito-Lay předvedly obrovský růst. Strategie společnosti PepsiCo při budování nápojových a potravinových značek se akcionářům rozhodně vyplatila.
PepsiCo zvýšila svou dividendu již 50 po sobě jdoucích let. Díky tomu je firma PepsiCo jednou ze 68 Dividendových aristokratů – což jsou firmy z indexu S&P 500, které každoročně zvyšují svou dividendu již 25 let a více let v řadě. A nově i Dividendových Králů.
Akcie mají v současné době dividendový výnos kolem 2,7 %. PepsiCo rostou jak příjmy, tak i zisk na akcii již několi desetiletí, což firmě umožňuje každoročně zvyšovat dividendu.
Portfolio značek je samozřejmě tím hlavním důvodem dloubého růstu. Společnost má nyní 23 samostatných značek, z nichž každá generuje roční obrat 1 miliardu dolarů nebo více.
Značky s ročním příjmem 1 miliarda dolarů a více
Z největších značek nápojů PepsiCo je 10 sycených (tzv. perlivé) a 6 nesycených (tzv. neperlivé).
Pozn.: Lipton a Starbucks RTD Beverages jsou partnerské značky se společnostmi Unilever (UL) a Starbucks (SBUX). Pepper/Snapple (DPS) zas vlastní práva na značku 7 Up ve Spojených státech a PepsiCo vlastní práva na 7 Up mimo Severní Ameriku.
I když je jméno PepsiCo spojené se sycenými nápoji, tak prodává mnohem víc než jen to. Pouze 10 miliardových značek je sycených. PepsiCo už dávno více roste v neperlivých nápojích, než v sycených. A to i přesto, že v kategorii sycených nápojů firma PepsiCo v roce 2015 koupila firmu SodaStream v hodnotě 3,2 miliardy dolarů.
Portfolio občerstvení je na špičkové úrovni. Společnost dominuje kategorii občerstvení – zejména ve Spojených státech. Kromě svých 7 ikonických značek chipsů vlastní PepsiCo také potravinářskou značku Quaker.
Všechny největší značky jsou podrobně rozebrány níže. Nejdříve neperlivé značky, následují sycené značky a na konec potravinářské značky společnosti.
Gatorade
Nápoj Gatorade byl původně vytvořen v roce 1965 týmem vědců vedeným Robertem Cadem na Floridské univerzitě. Když v roce 1967 University of Florida vyhrála Orange Bowl, tak se Gatorade dostal do povědomí široké veřejnosti. Krátce po Orange Bowl uzavřel Cade smlouvu s firmou Stokley-Van Camp na výrobu a prodej nápoje Gatorade.
Firma Quaker Oats koupila firmu Stokley-Van v roce 1983 a v roce 2001 firma PepsiCo koupila Quaker Oats za 13,4 miliardy dolarů. Gatorade je v sektoru sportovních nápojů číslem jedna. Značka má ve Spojených státech tržní podíl přes 72%. Nejbližší konkurent – Coca-Cola’s Powerade – má ve Spojených státech pouhých 16%.
Značka Gatorade se stala úspěšnou díky reklamám s velkými profesionálními sportovními asociacemi a hráči. Gatorade je dokonce jediný nápoj, tedy kromě vody, který sportovci mohou pít na lavičce při NBA. PepsiCo je také oficiálním partnerem NBA v oblasti potravin a nápojů.
Tropciana
Značku Tropicana založil v roce 1947 Anthony Rossi. Rossi byl italský imigrant do Spojených států. V roce 1954 byl nápoj Tropciana jedním z prvních nápojů využívající rychlé pasterizace, která společnosti umožnila prodávat pomerančovou šťávu bez koncentrace.
Firma Tropicana vstoupila na NYSE burzu v roce 1969. Firma Beatrice Foods koupla Tropicanu v roce 1978. V roce 1988 firma Seagram Company koupila značku Tropicana od Beatrice Foods za 1,2 miliardy dolarů. Firma Seagram značku Tropicana rozšířil na mezinárodní úroveň. Firma PepsiCo koupila značku Tropicanu v roce 1998 za 3,3 miliardy dolarů.
Firma PepsiCo zveřejnila prodeje značky Tropicana v roce 2011. A již v té době Tropicana generovala asi 6 miliard dolarů ročně a byla to 5tá největší značka firmy PepsiCo, za Gatorade, Mountain Dew, Lay´s a Pepsi.
Dnes je Tropicana lídrem na trhu pomerančové šťávy ve Spojených státech. Značka však dnes ztrácí oproti značce Simply Orange od firmy Coca-Coly, která je sama o sobě miliardovou značkou.
Aquafina
Jak Tropicana, tak i Gatorade firma PepsiCo koupila. Aquafina však byla vyvinuta firmou PepsiCo. Firma představila vodu Aquafina v roce 1994, aby vstoupila na trh balené vody. Firma PepsiCo, tak měla 5tiletý náskok před konkurenční značkou Coca-Cola Dasani, která byla uvedena na trh až v roce 1999.
Voda Aquafina je lokální voda, která je filtrována a čištěna pomocí reverzní osmózy, ultrafialového záření a ozonu. PepsiCo má na balené vodě obzvláště vysoké marže, protože má velmi nízké vstupní náklady.
V roce 2014 byla Aquafina třetí největší značkou balené vody ve Spojených státech, po Dasani a privátních značkách. Ale Aquafina se neprodává pouze ve Spojených státech – je to mezinárodní značka s celosvětovým zastoupením.
Lipton
PepsiCo znaku Lipton přímo nevlastní. Společnost pouze distribuuje a prodává nápoje Lipton ve spolupráci se společností Unilever. PepsiCo uzavřela v roce 1991 smlouvu s firmou Unilever na prodej produktů Lipton ve Spojených státech.
Obě společnosti uzavřely v letech 2003, 2007 a 2014 ještě další dohody o prodeji nápojů Lipton na mnoha mezinárodních trzích.
Do roku 2011 měly nápoje Lipton roční obraty přes 2 miliardy dolarů. Dnes se nápoje Lipton prodávají na více než 100 trzích po celém světě.
Brisk
Stejně jako nápoje Lipton, tak i nápojove skupiny Brisk jsou výsledkem partnerství firem PepsiCo a Unilever. Brisk je značka čaje zaměřená na mladší spotřebitele.
V roce 2012 značka dosáhla ročního obratu přes 1 miliardu dolarů. Značka Brisk zvětšila velikost plechovek a snížila cenu na 0,99 dolarů, aby lépe konkurovala čaji Arizona Tea.
PepsiCo má 2 značky čajů, které generují 1 miliardu dolarů a více ročních tržeb každá. Sektor čajových nápojů generuju solidní růst, protože spotřebitelé pomalu přecházejí od sodovek na čaje. Sektor čajů ve Spojených státech vzrostl z 2 miliard dolarů v roce 1990 na 10 miliard dolarů v roce 2014 – čtyřnásobný nárůst za necelých 25 let při složené roční míře růstu 7%.
Starbucks RTD Beverages
PepsiCo má 6 miliardových značek neperlivých (still) nápojů. Z těchto značek jednu vyvinuta firma sama (Aquafina), dva koupila (Tropicana a Gatorade) a třetí jsou výsledkem partnerství s dalšími společnostmi (Lipton, Brisk a Starbucks RTD Beverages).
Firmy Starbucks a PepsiCo v roce 1994 podepsaly dohodu o distribuci hotových kávových nápojů v Severní Americe. V roce 2007 se společnosti dohodly i na mezinárodní distribuci, počínaje Čínou. Starbucks také prodává hotové nápoje v Jižní Koreji, Japonsku a na Tchaj-wanu, nikoli však prostřednictvím firmy PepsiCo.
Když se Starbucks a PepsiCo poprvé v roce 1994 spojily, obchod s kávovými nápoji vygeneroval ve Spojených státech pouhých 60 milionů dolarů. Ale časy se rychle změnily. Do roku 2012 gererovaly nápoje Starbucks RTD více než 1 miliardu dolarů ročních prodejů.
Pepsi
Značka Pepsi je hlavní značkou firmy PepsiCo a je také nejstarší značkou společnosti.
Nápoj Pepsi byl nejprve prodáván jako ‚značková soda‘ a to již od roku 1893. Tato „soda“ byla vyvinuta Calebem Bradhamem v městě New Bern v Severní Karolíně. Bradham sodu v roce 1898 přejmenoval na Pepsi Cola. Název Pepsi Cola vznikl spojením názvů dvou základních přísad v receptu: trávicího enzymu pepsin a kola ořechu.
Značka Pepsi Cola rostla, dokud firma nezačala spekulovat s cenou cukru. Tyto spekulace přivedly společnost v roce 1931 k bankrotu.
Značku a aktiva společnosti koupil Roy Megargel. Tomu se však značku Pepsi oživit nepodařilo. A tak ji prodal Charlesovi Guthovi, to byl šéf cukrovinek Loft, Inc. Guth koupil značku Pepsi, aby ji prodával ve svých obchodech místo Coca Coly, protože firma Coca Cola mu nedala slevu na sirup.
Guthovi se sice podařilo dostat značku Pepsi znovu na nohy, ale firmy Loft, Inc. se nevedlo dobře. Guth totiž vlastnil značku Pepsi sám, ale na její rozvoj používal prostředky společnosti Loft, Inc. A když na to vedení firmy Loft, Inc. přišlo, tak Gutha zažalovalo a po soudních tahanicích značku Pepsi vyhrálo.
Kolem roku 1940 firma Loft, Inc. změnila název na Pepsi-Cola company. Od té doby společnost PepsiCo i značka Pepsi vykazují obrovský růst. Pepsi je dnes nejcennější značkou společnosti PepsiCo. Pepsi se prodává ve více než 200 zemích a dosahuje ročního obratu více než 20 miliard dolarů.
Navzdory svému úspěchu je však Pepsi až třetí nejoblíbenější šumivý nápoj, po nápojích Coca-Cola a Diet Coke.
Dieta Pepsi
Dieta Pepsi byla první dietní cola distribuovaná v celých Spojených státech. Dieta Pepsi byla poprvé vydána v roce 1964. Pozn. Coca-Cola nepředstavila Diet Coke až do roku 1982, tedy až o 18 let později.
Do roku 2011 značka Diet Pepsi generovala roční obrat přes 5 miliard dolarů ročně. Značka Diet Pepsi je dle příjmů šestou největší značkou světa.
Dnes má Diet Pepsi sedmý nejvyšší tržní podíl sody ve Spojených státech.
Pepsi Max
Pepsi Max je dietní cola pro muže. Tradičním zákaznímekm dietních nápojů je žena. Jenže slovo „dietní“ se mužským spotřebitelům zas tolik nelíbí – tak jako ženám. A tak firma představila Pepsi Max jako nealkoholický dietní nápoj, jehož prodeje cílí na mužské spotřebitele.
Pepsi Max se začal prodávat v roce 1993 ve Velké Británii a Itálii. A značka se rychle rozšířila do zahraničí. Na rozdíl od tradičních značek firmy PepsiCo, tak byl Pepsi Max představen nejdříve mimo USA.
Mountain Dew
Mountain Dew je druhou nejoblíbenější značkou nápojů firmy PepsiCo, po Pepsi. Firma vydala samostatné výsledky značky naposledy v roce 2011 a Mountain Dew dosáhla obratu kolem 7 miliard dolarů. Dnes má Mountain Dew 4tý nejvyšší tržní podíl na trhu ve Spojených státech, po Coca-Cola, Pepsi a Diet Coke.
Nápoj Mountain Dew byl vytvořena v Tennessee v roce 1940 pány Barney a Ally Hartmanovými. Nápoj Mountain Dew se dnes prodává v mnoha zemích celého světa. Nutno podotknout, že v různých verzích. V některých státech nemá Mountain Dew žádný kofein, ale v jiných zemích má vysokou hladinu kofeinu. Např. ve Spojených státech má Mountain Dew 55 mg kofeinu, když Pepsi má 38 mg kofeinu.
Diet Mountain Dew
Diet Mountain Dew byla poprvé představena v roce 1986 jako „Sugar Free Mountain Dew“ (Mountain Dew bez cukru). V roce 1988 byla značka přejmenována na Diet Mountain Dew. Diet Mountain Dew dosáhla v roce 2011 ročního obratu 1 miliardy dolarů.
7 Up
Pepsi vlastní mezinárodní práva na 7 Up, ale nikoli ve Spojených státech. Nápoj 7 Up byl vynalezen pánem C.L. Grigg již v roce 1929. Grigg pracoval ve firmě Howdy Corporation, která vyráběla nápoj Howdy Orange. Zajímavé je, že 7 Up obsahoval stabilizátor nálady Lithium Citrate až do roku 1950.
Značka 7 Up změnila mnohokrát majitele, než je nakonec získala firmy PepsiCo. Jen dvě zajímavosti, např. Westinghouse koupil značku 7 Up v roce 1969. Značka v roce 1978 koupil cigaretový gigant Philip Morris.
A o 8 let později prodala firma Philip Morris mezinárodní práva na 7 Up firmě PepsiCo za 246 milionů dolarů. Dnes však již firma Philip Morris značku 7 Up nevlastní, protože práva pro Spojené státy následně prodal investiční skupině. V současné době práva na prodej ve Spojených státech a Kanadě vlastní firma Dr. Pepper/Snapple.
V roce 2011 společnost Pepsi vykázala roční obrat značky 7 Up ve výši 7 miliard dolarů. PepsiCo využívá svých vynikající mezinárodní distribučních a marketingových schopností/možností k prodeji 7 Up po celém světě.
Sierra Mist
Sierra Mist je odpovědí firmy PepsiCo na konkureční značku Sprite. Sierra Mist je citronová limonáda. Od roku 2010 společnost PepsiCo prodává Sierra Mist bez umělých sladidel. Nápoj je slazen cukrem a stevií.
Jméno Sierra Mist je podobné názvu Mountain Dew – mist (mlha) a dew (rosa) a bojí mají blízko k pohoří Sierra v Nevadě.
Značka Sierra Mist byla představena společností PepsiCo v roce 1999. Značka Sierra Mist je jednou z „menších“ miliardových značek společnosti, která ročně dosahuje obratu něco málo přes 1 miliardu dolarů.
Mirinda
Mirinda je jednou z nejstarších nápojových značek firmy PepsiCo. Značka Mirinda byla vytvořena ve Španělsku v roce 1959. PepsiCo koupila Mirindu v roce 1970.
Nápoj Mirinida je k dispozici v široké škále ovocných příchutí. Nejoblíbenější příchutí s velkým náskokem je pomerančová příchuť. Mirinda generuje většinu prodejů na mezinárodních trzích. Značka je nejoblíbenější v Evropě a na Středním východě.
Nejbližší konkurentem je Fanta. Nápoj Fanta vlastnění společnost Coca-Cola a je také k dispozici v široké škále ovocných příchutí.
SodaStream
Nejnovějším přírůstkem společností PepsiCo do seznamu miliardových značek je SodaStream, který společnost koupila v roce 2015 za 3,2 miliardy dolarů. Firma PepsiCo se zaměřuje na nápojový trh doma vyráběných šumivých nápojů, což je nově se rozvíjející kategorie pro růst.
SodaStream také představuje pokus firmy PepsiCo o růst u spotřebitelů, kteří preferují výrobky šetrné k životnímu prostředí – těm co vadí vyhazování plastových lahví od vody. Podle společnosti je jedna láhev SodaStream ekvivalentem 3 070 lahví na jedno použití.
Podle výroční zprávy společnosti PepsiCo za rok 2019 vygenerovala společnost SodaStream 20% čistý růst prodejů.
Lay’s
Značka Lay´s je druhou nejcennější značkou společnosti PepsiCo, která stojí za značkou Pepsi cola. V roce 2017 společnost Lay’s dosáhla ročního obratu přibližně 1,7 miliardy dolarů, což představuje jen méně než 30% trhu s bramborovými lupínky. Širší segment Frito-Lay dosáhl v roce 2017 obratu přibližně 16 miliard dolarů.
Lay’s vytvořil v roce 1932 prodavač Herman Lay. Nejdříve Lay své čipsy prodával z kufru svého auta.
V následujících třiceti letech značka Lay´s rostla. V roce 1961 se Lay spojil s firmou Frito, čímž vznikl obr na čipsy, firma Frito-Lay. V roce 1965 se firmy PepsiCo a Frito-Lay spojily.
Walkers
Značka Walkers jsou čipsy Lay´s určené pro Irsko a Velké Británii. Do roku 2011 byla značka Walkers nejmenší značkou firmy PepsiCo, i když stále roční tržby činily více než 1 miliardu dolarů.
Doritos
Značka Doritos je druhou nejcennější značkou čipsů firmy PepsiCo, po Lay´s. Značka Doritos vznikla na zajímavém místě.
Čipsy Doritos byly vynalezen v Anaheimu, v Kalifornském Disneylandu. V roce 1964 si viceprezident pro marketing společnosti Frito-Lay všiml, jak populární byli Doritos v Disneylandu. A uzavřel dohodu s dodavatelem potravin do Disneylandu a tak se značka Doritos začala prodávat i mimo Disneyland.
Na začátku 90. let 20. století generovala značka Doritos roční obrat 1 miliardu dolarů. Za posledních 25 let rostly tržby značky kolem 7,5 % ročně.
Ruffles
Bramborové lupínky Ruffles byly poprvé představeny v roce 1958. Po mnoho let byl slogan „Ruffles have ridge“ (Ruffles mají hřebeny). „Hřebeny“ zajistily, že se lupínky v pytlících méně lámaly, jsou chutnější a naberou víc omáčky.
Značka Ruffles v roce 2011 vygenerovala tržby přibližně ve výši 2,5 miliardy dolarů. Značka Ruffles je výrazně menší než značka čipšů Lay´s.
Fritos
Fritos jsou smažené kukuřičné lupínky. Značka Fritos byla vytvořena v roce 1932 Charlesem Elmerem Doolinem. Doolin našel v San Antoniu prodejce, který prodával smažené kukuřičné občerstvení. Koupil recept a pomocí své matky jej zdokonalil.
Značka Frito v následujících několika desetiletích rychle rostla. V roce 1961 se Frito Corporation spojila s Lays a vytvořila Frito-Lay. V současnosti značka Frito generuje tržby přes 1 miliardu dolarů ročně.
Cheetos
Fritos není jediná miliardová značka, kterou vytvořil Charles Elmer Doolin. V roce 1948 také vytvořil Cheetos. Doolinova společnost však neměla možnost pro uvedení Cheetos na celonárodní trh a tak se spojil s firmou Lay. Úspěch Cheetos v následujících letech je důvod, proč se firmy Frito a Lay spojily.
Cheetos se prodává po celém světě v mnoha různých příchutích. Firma PepsiCo přizpůsobuje chuť produktu místním chutím. V roce 2011 měla značka Cheetos obrat kolem 2,5 miliardy dolarů ročně.
Tostitos
Značka Tostitos byla představena společností PepsiCo v roce 1978. Značka Tostitos je zaměřena na mexický trh.
Značka Tostitos generuje tržby téměř 2 miliardy dolarů ročně. Tostitos Scoops jsou populární vedlejší produkt této značky. Tostitos Scoops jsou čipsy ve tvaru misky, kterými se lépe nabírá omáčka.
Quaker
Značka Quaker se liší od ostatních miliardových značek PepsiCo. Je to další miliardová potravinová značka, ale na druhou stranu Quaker je řada balených potravinářských výrobků.
Quaker Oats je druhou nejstarší značkou PepsiCo – po Pepsi. Quaker Oats vznikl v roce 1991 sloučením 4 ovesných mlýnů.
PepsiCo koupilo Quaker Oats v roce 2001 za 13,4 miliard dolarů. Společnost PepsiCo firmu kupovala, protože chtěla značku Gatorade, kterou firma Quaker Oats získala v roce 1983. Strategickým důvodem pro udržení značky Quaker je získání obrázku firmy zaměřující se na zdraví, tedy vyvažuje to „ne tak zdravé“ občerstvení Frito-Lay.
Ocenění
Na základě očekávaného upraveného EPS ve výši 7,27 dolarů na akcii pro rok 2023 se P/E poměr pohybuje nad 25.
To znamená, že dnes se akcie firmy PepsiCo obchoduji nad reálnou hodnotou, když desetiletý průměrný poměr P/E je asi 21. Jenže prémiové firmy jsou na akciovém trhu obvykle oceněny s prémií, vzhledem k portfoliu vysoce kvalitních značek a vyhlídkám na budoucí solidní růst.
PepsiCo generuje většinu příjmů ze svých potravinových značek. Přesto, že název firmy vychází z původní sodovky, tak dnes většina ocenění pochází z produktů části Frito-Lay, než z nápojových produktů.
Růst
Firma PepsiCo i nadále vykazuje velmi solidní výkon. Dne 15.4.2023 společnost PepsiCo vykázala výsledky výdělků za Q1 2023.
Tržby vzrostly o 10,2 % na 17,9 miliardy dolarů, čímž překonaly odhady analytiků o 580 milionů dolarů. Upravený zisk na akcii ve výši 1,50 dolarů ve srovnání s 1,29 dolarů v předchozím roce a byl o 0,11 dolarů lepší, než se očekávalo.
Vzhledem k organickému růstu společnosti analytici očekávají v příštích pěti letech až 5,5 % růst, který bude plynout z růstu tržeb a zpětných odkupů akcií.
Závěr
Akcie společnosti PepsiCo jsou favoritem mezi dividendově růstovými akciemi a to díky svému solidnímu dividendovému výnosu, dlouhé historii vyplácení a zvyšování dividend. Akcie firmy PepsiCo, tak lze považovat za jednu z nejlepších „blue chip“ akcií a to díky lepším než průměrným vyhlídkám pro budoucí růst, solidnímu dividendovému výnosu (cca 3%) a stabilitě.
Portfolio vysoce kvalitních značek firmy PepsiCo v pomalu se měnícím potravinářském a nápojovém sektoru činí společnost extrémně stabilní. Velikost a reklamní síla společnosti PepsiCo navíc velmi pravděpodobně bude znamenat, že společnost v budoucnu své portfólio rozšíří o další miliardové značky.