Nike: Velký růst e-commerce, prudce rostoucí dividenda, ale příliš vysoká cena
S prodeji většími jak 35 miliard dolarů v posledním roce, je Nike (NKE) největším světovým prodejcem atletické obuvy, oblečení a sportovního vybavení. Společnost má přibližně 50% podílu na trhu v USA a téměř 20% podíl na trhu v Číně. Nike také zvýšilo vou dividendu již více jak 10 let po sobě, čímž se firma stala členem společnosti Dividendových Achieverů. Zde je celý seznam všech 261 Dividendových Achieverů.
Akcie společnosti též v minulém roce překonaly výkonnost indexu S&P 500.
V tomto článku se podíváme na výsledky společnosti, dividendovou historii a ocenění, abychom zjistili, zda je Nike při současné cenové úrovni ke koupi, či není.
Přehled výnosů
Firma Nike zveřejnila své fiskální výsledky za Q1 roku 2019 25.9.2018. A cena od té doby postupně padá.
Když NKE na začátku roku firma vykázala velký jednorázový daňový zisk, díky nové daňové reformě, tak zisk na akcii (earnings per share) klesl z 0,68 dolaru na 0,67 dolaru, tedy pokles o 2,5% oproti Q4 2018, ale zároveň +18% oproti Q1 2018. Nike překonává své odhady EPS jit více jak šestnáct čtvrtletí v řadě. Zisky vzrostly o 10% na téměř 9,9 miliardy dolarů, což je o 9% více jak loni, při konstatním kurzu. Hrubá marže vzrostla o 50 báziských bodů, na 44,2%. A efektivní daňová sazba byla 14%.
Od finanční krize, tak tržby v posledních letech stále rostou.
Prodeje ve čtvrtletí při konstantní měně vzrostly o 9% a tržby Converse vzrostly o 7%. Značka Nike tvoří téměř 95% celkových prodejů. Mezinárodní tržby vzrostly o dvojnásobek a online prodeje rostly v každé zeměpisné oblasti, kterou společnost provozuje. Asia Pacific a Latin Americaz vykázaly růst tržeb o 24%, zatímco region Evropa, Střední východ a Afrika meziročně rostly o 11%.
Čína byla hlavním tahounem prodejů společnosti, když v průběhu čtvrtletí tržby vzrostly při konstantní měně o 27%. Prodej obuvi je pro tento region skutečným katalyzátorem, tržby opět vzrostly a to o 24%. Otázka ale je, jak s tím zamíchá celní válka mezi Amerikou a Čínou?
Problémem posledních let pro Nike je Severní Amerika. Konkureční firmě Adidas (OTCQX: ADDYY) se v tomto regionu v posledních letech daří navyšovat jeho tržní podíl. Ale jak se zdá, tak poslední čtvrtletí se Nike konečně podařilo obrátit trend a sektor obuvi (Footwear) vykázal růst o 5%, sektor oblečení (Apparel) vzrostl o 8%. Takže jediným sektorem, který vykázal pokles, bylo vybavení (Equipment) – pokles o 4%.
Proti poklesu v minulých čtvrtletích firma Nike vydala spoustu peněz. Prodejní, všeobecné a administrativní náklady vzrostly o dalších 7%, na 3,1 miliardy dolarů. Vedení společnosti se tak konečně povedlo zvrátit klesající trend, kterého jsme byli svědky v Q3 a Q4 2018 v USA a zdá se, že od Q1 2019 se zde NKE vrací k růstu.
Hlavním důvodem poklesu prodejů v Severní Americe bylo, že stále více lidí nakupuje v elektronických obchodech. Jenže eshop společnosti Nike chyběl, proto společnost podnikla kroky ke zlepšení svého digitálního zastoupení. Od loňského roku společnost spolupracuje s Amazonem (AMZN) na online prodeji některých řad obuvi a oblečení. Takže místo toho, aby lidé chodili do obchodních center, tak mohou z domova nakupovat Nike zboří na Amazonu.
Společnost též konečně začíná vidět pozitivní přínos svého Nike+ klubu. Tento bezplatný členský klub umožňuje členům přístup k oblečení, které je dostupné pouze členům klubu a je navrženo přesně pro každého člena, jeho stylu a jeho zájmům. Členové klubu mají též bezplatnou dopravu nakoupeného zboží. Cílem této aktivit je nadále budovat zákaznikou loajalitu a prodávat produkty šité přímo pro konkréního spotřebitele. Ve srovnání s předchozím rokem se počet členů v posledním čtvrtletí zvýšil o 50%. Partnerství s Amazonem a vylepšování elektronického obchodu v posledním čtvrtletí přineslo růst prodejů o 18%. Lepší/Větší využívání e-commerce je zásadní snaha společnosti Nike vrátit se v roce 2019 k růstu v Severní Americe.
Na začátku roku též firma Nike oznámila nákup datově analytické společnosti Zodiac. Nike se bude snažit využít vědecké zpracování dat a nástrojů Zodiacu k lepšímu oslovení svých zákazníků. Firma Nike se též spojila se společností Snapchat (SNAP), což je první internetová firma, kde Nike začala prodávat své výrobky. Výrobky, které Nike přezentovala prostřednictvím Snapchatu, se vyprodaly během několika minut.
Přímý prodej zákazníkům je způsob, jakým Nike plánuje růst prodejů v Severní Americe. A zatímco investoři čekají, že prodeje v tomto velmi důležitém regionu porostou, tak se prozatím mohou uklidňovat tím, že Nike je společnost velmi přátelská ke svým akcionářům.
Kolik kapitálu Nike svým akcionářům vrací?
Firma Nike zvýšila dividendu již 16 po sobě jdoucích let. S 1% dividendovým výnostem asi nebude Nike příliš pro investory zajímavá, ale je třeba si uvědomit, že Nike zvýšila dividendu z 0,235 dolarů v roce 2008, na 0,80 dolaru v roce 2018.
Tedy za 10 let se dividenda společnosti Nike více než ztrojnásobila! Společnost totiž každoročně dividendu agresivně zvyšuje. Podívejte se na průměrný růst dividendy za poslední desetiletí:
Firma Nike, jak v krátkodobém, střednědobém, tak i v dlouhodobém výhledu, svou dividendu zvyšovala o vysoká procenta. Poslední zvýšení bylo letos v lednu a bylo opět o vysokých 11,1%. I když to bylo zvýšení menší než výše uvedené hodnoty, tak stále je to dvouciferné zvýšení a to není příliš obvyklé.
Navíc Nike s velkou pravděpodobností bude v dvojciferném růstu pokračovat, protože výplatní poměr (payout ratio) je stále vylmi nízké:
Nike si udržuje výplatní poměr pod 50% již téměř posledních 10 let a to i při zvyšování dividendy o téměř 14% ročně. Firma Nike za fiskální rok 2018 vykázala zisk na akcii (earnings per share) ve výši 2,76 dolarů, to znamená výplatní poměr přibližně 30%. Budoucí rostoucí zisky tak umožní společnosti i nadále dividendu dvojciferně zvyšovat, přičemž výplatní poměr bude stále velmi nízký.
Navíc Nike nadále vykupuje své vlastní akcie velmi rychlým tempem. Do 31. srpna 2018 Nike vykoupila 167,2 milionů akcií za průměrnou cenu 60,31 dolarů a v Q1 2019 dalších 17,8 milionu akcií za průměrnou cenu kolem 77,64 USD. V červnu 2018 vedení schválilo další 4 letý program s 15ti miliardami dolarů na zpětný odkup akcií.
Ocenění
Plány na návrat k růstu v Severní Americe a impozantní dividendová historie jsou skvělé, ale investory v první řadě zajímá cena. Je dnes cena akcií vhodná k nákup nebo není?
Akcie společnosti Nike se v současné době obchodují za poměr ceny a zisků (price-to-earnings multiple) ve výši 30,2. Přičemž 5ti letý průměr P-E byl 20,7. To znamená, že akcie jsou v současné době nadhodnocené o téměř 46%, vzhledem ke svému historickému P/E průměru. To znamená, že akcie Nike jsou příliš, příliš drahé.
Podle Yahoo Finance je průměrný odhad zisků na akcii (EPS) pro fiskální rok 2019 ve výši 2,65 dolarů. Pokud Nike tohoto odhadu dosáhne, tak při ceně 80 dolarů (v době psaní článku) se akcie obchodují s budoučím P/E asi 30. To by bylo sice blíže průměru P/E, ale stále je to příliš vysoké číslo. I když si je třeba uvědomiž, že Nike v posledních čtyřech letech vždy překonala odhady analytiků, tak je velmi pravděpodobné, že budoucí násobek PE bude asi ještě o trošku nižší.
Závěr
Zisky společnosti Nike za Q4 2018 a celý rok 2018 překonaly odhady a zisky vzrostly o jednočíselná procenta. Nike se též osvědčila jako velmi vstřícná společnost ke svým akcionářům. Dividenda za poslední desetiletí vzrostla na více jak trojnásobek, a to díky dvojcifernému růstu každý rok. Společnost má též velmi nízký výplatní poměr, takže je pravděpodobné, že dvojciferný růst dividendy bude v příštích letech pokračovat.
Vzhledem k tomu, že prodeje v Severní Americe zůstávají pro firmu problémem, tak se však Nike snaží o zvýšení přímého prodeje spotřebitelům a je třeba říci, že se to firmě slušně daří. Zlepšení podnikání v oblasti e-commerce by mělo společnosti pomoci vrátit se k růstu v Severní Americe. Ale investoři by měli mít na paměti potenciální obchodní válku s Čínou, protože čínský trh je pro Nike velmi důležitý.
Akcie Nike v uplynulých letech překonávaly tržní index, takže cena akcií by mohla v blízké budoucnosti začít stagnovat nebo klesat. S aktuálním poměrem P/E, podstatně vyšším než historický průměr, tak Nike dnes není příliš atraktivní investicí, i když je to stále silná dividendová společnost s vysokým dividendovým růstem.