Omnicom Group Inc.
Společnost Omnicom Group Inc. (OMC) spolu se svými dceřinými společnostmi poskytuje reklamní, marketingové a podnikové komunikační služby. Poskytuje řadu služeb v oblasti reklamy, řízení vztahů se zákazníky. Mezi služby společnosti patří reklama, branding, obsahový marketing, poradenství v oblasti sociální odpovědnosti podniků, krizová komunikace, vlastní publikování, analýza dat, správa databází, digitální / přímý marketing, digitální transformace, zábavní marketing, zážitkový marketing, terénní marketing, finanční / firemní podnikání – obchodní reklama, grafika / digitální zobrazování, marketing a komunikace ve zdravotnictví a designové služby v obchodech.
Společnost se tedy dělí do těchto 5ti segmentů:
- reklama
- zkušenost zákazníků CRM
- CRM Execution & Support
- vztahy s veřejností
- zdravotní péče
Historie společnosti
Společnost poskytuje více než 30 marketingových služeb v 1500+ agenturách. V roce 2019 se všechny tři kreativní sítě Omnicom (DDB, BBDO a TBWA) umístily v první pětce na Mezinárodním festivalu kreativity v Cannes Lions 2019 a Omnicom byl již druhým rokem vyhlášen holdingovou společností roku. Hlavní sítě společnosti Omnicom Group Inc., společnost poskytuje reklamu značkám jako je napříkladSnickers, McDonald a Pepsico.
Příjmy společnosti
Příjmy společnosti Omnicom Croup Inc. byli velice zasaženy pandemii COVID 19, hodně společností z jejich portfolia muselo snížit svoje výdaje na reklamy, což znamenalo pokles přijatých plateb za služby, které společnost poskytuje.
Avšak v segmentu zdravotní péče došlo k zvýšení příjmů, ale i tak celkový pokles tržeb byl 11,9%. Což znamenalo pokles z 14 953 milionů dolarů v roce 2019 na 13 171 milionů dolarů v roce 2020. Na obrázku také vidíme, že největší podíl na tržbách společnosti má segment reklamy, který tvoří 56% příjmů společnosti.
Jak už to u mě bývá tradicí, podíváme se na reakci managmentu (vedení) společnosti na tento pokles příjmů. Vedení zareagovalo nejlepším možným způsobem a podařilo se jim
snížit výdaje o téměř 10% z 12 831,4 milionů dolarů v roce 2019 na 11 572,3 milionů dollarů. I přes snížení výdajů došlo k poklesu čistého zisku a to o 30%.
Ke snížení výdajů došlo v hlavně v oblasti výplat a odměn. Další snížení výdajů je v oblasti produktů 3tích stran. Avšak objevila se nám tu nová negativní položka, která se právě vztahuje k výdajům spojených s pandemii COVID 19.
Krásná diverzifikace příjmů společnosti mezi sektory na trhu. Porovnání mezi lety 2019 a 2020 vidíme zde navýšení zastoupení příjmů ze zdravotní péče, který v roce 2020 tvoři 16% všech příjmů společnosti.
Společnost dle informací v účetní závěrce pozastavila program zpětného odkup akcii, což je mírně negativní zpráva. Vzhledem k tomu jak probíhal zpětný odkup v předešlých letech mi toto rozhodnutí příjde rozumné. Tímto způsobem společnost vracela hodnotu akcionářům. 101% čistých zisků nám bylo vráceno formou dividend nebo zpětným odkupem vlastních akcií.
Dluhy
Společnost je zatížena dluhem 5 811,2 milionů dolarů, došlo zde k zvýšení oproti roku 2019, toto zvýšení bylo způsobeno právě vydáním nových dluhopisů začátkem roku 2020. Rád bych zde vyzdvihl hodnotu 5600,5 milionů dolarů, které společnost má v krátkodobých investicích nebo na účtu. Když tyto hodnoty odečteme, získáme čistý dluh ve výši 210,7 milionů dolaru. Tato informace mě zanechává velice klidným, neboť tyto peníze jsou pro společnost slangově řečeno „drobné“.
Splatnost dluhu společnosti je krásně rozdělena až do roku 2031, společnost tedy svůj dluh zvládá.
TOTAL DEBT / EBITDA
Příčinou nárustu tohoto ukazatele je snížení příjmů způsobené pandemii COVID 19, tento ukazatel bych vzhledem k výsledkům čekal o něco horší. Vedení společnosti udělalo dobrá rozhodnutí a tak dopad restrikcí a uzavírek zmírnili téměř na minimum. Avšak došlo zde k zlepšení poměrového ukazatele čistého dluhu / EBITDA, zapříčiněno právě zvíšením hotovosti na učtě společnosti.
Dividenda
Při ceně kolem 76$ na akcii je dividendový výnos 3,6%, dividenda posledních 10let rostla průměrným ročním tempem 9-11%. Výplatní poměr dividendy je 50%.
Společnost dividendu vyplácí již od roku 1998, avšak v průběhu finanční krize (2008) musela svoji dividendu snížit.
Závěr
Společnost se aktuálně prodává za P/E ve výši 17,5. Jedná se o nejvyšší poměr P/E za posledních 13let. Firma je aktuálně tak 15-20% nad svou vnitřní hodnotou.
Porovnání výkonosti akcii společnosti s indexem S&P500, od roku 1990 společnost vzrostla o 2260% a index o 1060%. Akcie společnosti Omnicom group Inc. rostli posledních 30let vyšším tempem než index S&P500. Tato informace je však velice zavádějící, neboť úspěch v minulých letech neznamená zaručeně úspěch v letech budoucích.
Rizika spojená s investicí do společnosti Omnicom group Inc.
Velká otázka je kdy se celá situace ohledně pandemie COVID 19 uklidní. Kolik zákazníků této společnosti tento „lockdown“ a uzavření provozoven vydrží. Ztráta jakéhokoliv velkého zákazníka
společnosti by mohla znamenat výpadek příjmu a tím možné snížení dividendy. Neboť v roce 2020 představovalo 100 největších zákazníků přibližně 54% tržeb.
Společnost se pohybuje též ve velmi konkurenčním prostředí, co se týče marketingu a reklamy je velký konkurent Facebook Inc. Společnost však stále investuje do vývoje svých marketingových a reklamních segmentů, jako je například investice do umělé inteligence, která má pomoci nález více potencionálních zákazníků například investice do společnosti Smart digital v roce 2019.
Akcie této společnosti jsem nakoupil minulý rok a postupně jsem dokupoval a dostal jsem se na průměrnou nákupní cenu 57,92 dolarů. Hodlám tuto akcii dokupovat někde okolo 60 dolarů za akcii a to právě kvůli již zmiňované dividendě.