Pět restauračních akcií se stále dobrým výnosem
Rok 2020 byl těžký pro všechny firmy, ale nejvíce dolehl na restaurace. Pandemie koronaviru zavřela všechny, což způsobilo prudký pokles prodejů a tím i zisků restaurací.
Naštěstí rok 2021 je rokem oživení a to nejen pro ekonomiku jako celek, ale především pro restaurace. Jak se ekonomiky znovu otevírají, tak se lidé postupně vrací do provozoven. To vede k obrovskému nárůstu prodejů ve všech restauracích… a to následně vede (vedlo) k růstu cen akcií restaurací.
Mnoho restauračních firem muselo v době pandemie pozastavit výplatu dividend. Jak se ale situace zlepšuje, tak postupně všechny firmy začaly opět dividendy vyplácet.
Dnes se společně podíváme na pět nejznámějších akcií z restauračního sektoru.
McDonald’s Corporation (MCD)
McDonald’s je asi nejznámější a to nejen mezi strávníky, ale také mezi dividendovými investory. Firma má dlouhou historii pravidelně navyšovaných dividend. Společnost svou dividendu zvýšila již 44 po sobě jdoucích let, když svou první dividendu vyplatila v roce 1976. To společnost řadí na seznam Dividendových Aristokratů, což je skupina akcií v indexu S&P 500 s 25 a více po sobě jdoucími lety navyšování dividend.
McDonald’s je přední světová společnost poskytující služby v oblasti potravin s více než 38 000 restauracemi ve více než 100 zemích. Ale přibližně 93 % restaurací vlastní a provozují nezávislí franšízanti.
Společnost má tři hlavní obchodní segmenty:
- americký trh, kde má společnost více než 14 000 obchodů
- International Operated Markets – zahrnuje rozvinuté trhy – Francie, Velká Británie, Kanada a Austrálie
- International Developed Licensee – zahrnuje rychle rostoucí trhy jako je Čína, Itálie a Rusko.
Společnost McDonald’s nedávno oznámila výsledky za Q2 2021 – globální srovnatelné tržby (global comparable sales) se miziročně zvýšily o 40,5 %.
McDonald’s v posledních letech výrazně investoval do nového konceptu: Experience of the Future. To zahrnovalo rozsáhlou přestavbu restaurací.
Firma na konci roku 2020 přizvala ke spolupráci firmy DoorDash a GrubHub (GRUB), tím rozšířila stávající vztah s firmou Uber (UBER). Rozvoz nyní nabízí téměř 25 000 restaurací firmy po celém světě, což jsou asi dvě třetiny restaurací po celém světě. Toto rozšíření služeb se vyplatilo, prodeje se za pouhé tři roky zčtyřnásobily na 4 miliardy dolarů.
Dnes, s P/E poměrem ve výši téměř 30, se akcie McDonald’s jeví jako nadhodnocené. Odhad férové ceny akcií je s poměrem P/E kolem 20. To znamená, že i při očekávaném růstu EPS o 6 % a 2,1% dividendovém výnosu by to mohlo v příštích pěti letech znamenat záporný výnos cca 1 % ročně.
Akcie firmy McDonald’s jsou solidní investicí pro investory, kteří se zaměřují na akcie, které pravidelně navyšují dividendy, ale dnes není vhodná doba na nákup a to z důvodu vysokého ocenění.
Restaurant Brands International (QSR)
Restaurant Brands International je jedním z největších světových vlastníků – provozovatelů restaurací s rychlou obsluhou. Pokud Vám nedává ticker smysl, tak ten vychází z anglického spojení „quick service restaurants“ = „restaurace s rychlou obsluhou“.
Společnost byla založena v roce 2014 12,5 miliard dolarovou fúzí firem:
- Burger King – americký řetězec restaurací rychlého občerstvení
- Canadian coffee shop – kavárna
- Tim Horton’s – restaurace
V roce 2017 firma rozšířila své franšízové portfolio akvizicí amerického řetězce rychlého občerstvení Popeye’s Louisiana Kitchen. Společnost vlastní asi 5 000 restaurací Tim Horton’s, 19 000 Burger King a 3 500 restaurací Popeye’s Louisiana Kitchen.
Společnost 30. července 2021 vykázala lepší výsledky než se očekávalo. Tržby byly ve výši 1,44 miliardy dolarů, což bylo o meziročně o 37 % více. Upravený zisk na akcii byl ve výši 0,77 dolaru, což je téměř dvojnásobek než před rokem. Celosvětové srovnatelné tržby vzrostly na dvouletém základě o 4 % oproti čtvrtletí roku 2019, to znamená, že společnost překonala prodeje před pandemií.
V první polovině roku 2021 společnost otevřela 378 nových restaurací. Otevírání nových restaurací je hlavní souučástí prorůstových plánů.
Druhým prorůstovým impulzem má být rozšiřování internetových prodejů. Společnost se snaží rozšiřovat možnosti drive–thru, možnosti osobního vyzvednutí a možnosti doručení na určité místo. Do poloviny roku 2022 firma chce nainstalovat více než 10 000 digitálních objednávkových tabulí v drive–thru lokacích v USA a Kanadě.
Jen v Severní Americe v roce 2020 společnost více než zdvojnásobila své internetové prodeje. A v Q1 2021 internetové prodeje v USA meziročně vzrostly o 60 %.
S P/E poměrem nad 24 se dnes akcie zdají být trošku nadhodnocené, odhad férové hodnoty je kolem P/E poměru ve výši 18. Na druhé straně roční růst EPS o 10 % a dividendový výnos cca 3 % mohou/pomohou kompenzovat možný pokles ocenění.
S očekávanou návratností cca 7,3 % jsou akcie Restaurant Brands International solidní investice pro investory, kteří se zaměřují na dividendový příjem.
Wendy’s Company (WEN)
Wendy’s je třetím největším řetězcem rychlých restaurací v oblasti hamburgerů na světě s více než 6700 restauracemi po celém světě a tržní kapitalizací 5 miliard dolarů. Více než 90% restaurací společnosti je ve Spojených státech.
Dne 12.května 2021 společnost vydala výsledky za Q1 2021. Stejně jako konkurence i firma těžila z růstu prodejů v roce 2021. Globální tržby společnosti se v Q1 2021 zvýšily o 12,5%, oproti 1% růstu před rokem.
Společnost v Q1 2021 otevřela 38 nových restaurací. Firmá též přestavuje stávající restaurace a v Q1 2021 bylo dokončeno 66%, oproti 60% před rokem.
Firma vrací spoustu peněz svým akcionářům. Společnost oznámila navýšení dividendy o 11 % a současný dividendový výnos je 1,7%.
Společnost též v Q1 2021 vykoupila 2,8 milionu akcií za 56 milionů dolarů a vedení oznámilo navýšení odkupu akcií o 50 milionů dolarů.
Akcie Wendy’s se obchodují s P/E poměrem ve výši 32. Přitom férový P/E poměr je 29,5. Kombinace 7 % ročního růstu EPS a dividendového výnosu ve výši 1,7%, by tak mělo více než kompenzovat pokles P/E. To by celkově mělo investorům vygenerovat výnos asi 7,5 % ročně v příštích pěti letech.
Yum! Brands (YUM)
Yum! Brands je společnost s rychlým občerstvením, která po celém světě provozuje restaurace KFC, Pizza Hut, Taco Bell a The Habit Burger Grill. Na konci roku 2020 měla společnost 25 000 poboček KFC, téměř 18 000 pizzerií, 7 400 Taco Bells a téměř 300 The Habit Burger Grills ve 150 zemích.
Firma provozuje franšízový model, který jí pomohl rychle expandovat a také pomáhá dosáhnout velmi velkých marží.
Síla značek a jejich přitažlivost pro spotřebitele představují významnou konkurenční výhodu, stejně jako obrovský zásah mezi zákazníky díky více než 50 000 restauracím.
Značky firmy se letos vrátily k silnému růstu díky růstu počtu prodejen a prodejů ve stávajících restauracích. Celosvětové tržby v Q2 2021, bez přepočtu měn, vzrostly o 26 %. Upravené EPS vzrostlo o 41 %.
A zpětné odkupy akcií také podpoří růst zisku na akcii. Vedení 10. května 2021 schválilo nový program zpětného odkupu akcií za 2 miliardy dolarů do konce roku 2022. To představuje více než 5 % současné tržní kapitalizace společnosti.
Díky silnému růstu a silným značkám analytici očekávají, že společnosti v příštích pěti letech poroste zisk na akcii průměrným ročním tempem 12 %.
Firma očekává, že za rok 2021 vygeneruje zisk na akcii ve výši 4,50 dolarů. Na tomto základě se akcie dnes obchodují s P/E poměrem ve výši 29,2. Přitom odhad férové hodnoty je s P/E poměrem asi 24, což je desetiletý průměr ocenění.
Díky očekávanému růstu EPS o 12 % a 1,5% dividendovému výnosu to však znamená, že by potenciální celkové roční výnosy v příštích pěti letech mohly dosáhnout asi 9,4 %.
Jack in the Box (JACK)
Společnost Jack in the Box je řetězec rychlého občerstvení, který provozuje a franšízuje řetězce hamburgerů v USA. Má více jak 2 200 restaurací ve 21 státech a na Guamu. Tržní kapitalizace firmy je přes 2 miliardy dolarů.
Společnost dříve vlastnila i značku Qdoba, ale v roce 2018 ji prodala společnosti Apollo Global Management, aby se mohla zaměřit na svou hlavní značku. I přesto má společnost stále velké zastoupení v USA.
Firma oznámila výsledky za Q2 2021 dne 12. května 2021. Návštěvnost restaurací meziročně klesla o 5,4 %. Na druhé straně však účtenka za návštěvu vzrostla o 19,9 %. Díky tomu firma vykázala 14,5% růst prodejů.
Díky tomuto impozantnímu růstu se upravený zisk na akcií téměř ztrojnásobil – z 0,50 dolaru na 1,58 dolarů.. Tento vynikající výkon firma dosáhla díky vysoké popularitě celodenního menu (all-day menu). To dovolilo vedení zvýšit dividendu o 10 %.
Tento růst lze alespoň částečně přičíst jmenování nového generálního ředitele, kterému se podařilo nasměrovat společnost k novému růstu po třech letech stagnace. Analytici očekávají pro rok 2021 upravený zisk na akcii v rozmezí 6,20 dolarů až 7,20 dolarů.
Firma také v posledních pěti letech agresivním tempem vykupovala své akcie – za toto období se počet akcií snížil o 36 %. Zpětné odkupy akcií tak budou hlavní součástí budoucího růstu EPS. Firmě se během posledních deseti let dařilo navyšovat EPS průměrným ročním tempem 5,9 %.
Analytici ale očekávají, že společnost bude v příštích pěti letech navyšovat EPS v průměru o 9 % ročně. Vedení očekává, že firma letos vydělá 7,20 dolarů na akcii, to znamená P/E poměr ve výši 15,1. Přitom desetiletý P/E průměr je ve výši 20. Pokud se ocenění akcií vrátí k P/E ocenění alespoň 18, tak by to znamenlo asi 3,3% roční růst výnosů.
Očekávaný 9% růst EPS a 1,6% dividendový výnos dále posílí výnosy, což by v příštích pěti letech mělo vést k celkovým očekávanému výnosu asi 13,9 % ročně.
Závěr
Koronavirus v roce 2020 změnil život lidem na celém světě. Akcie restaurací byly obvzláště těžce zasaženy, ale v roce 2021 dosáhly obrovského růstu. Jak se ekonomiky světa zotavují a restaurace se znovu otevírají, tak celé restaurační odvětví se znovu vrací na výsluní.
A pokračující rozvolňování protikoronavirových opatření bude hlavním motorem dalšího růstu akcií restaurací i po zbytek roku 2021 a v přístích letech. Z dlouhodobého hlediska tak lze usuzovat, že restaurační sektor je a bude silný.
Všechny akcie firem, které podnikají v restauračním sektoru vyplácí dividendy a měly by je i nadále zvyšovat.
Ne všechny jsou však dnes atraktivní k nákupu. Vyjímky tvoří firmy Jack in the Box a Yum! Brands.