Pět sektorů, z kterých byste měli v roce 2023 vlastnit alespoň nějakou firmu – 1. část
Proč je důležité vlastnit akcie kvalitních firem? Inu, protože se vlastnictvím akcie(-í) určité firmy stáváte podílníkem jak na ziscích této firmy, tak i na ztrátách. A u ztrát nikdo nechce být. Nejlepší a nejsilnější firmy mají tendenci překonávat průměr trhu (Index S&P 500).
Vysoce kvalitní firmy v dlouhodobém horizontu přináší investorům daleko vyšší zisky než v případě, když se snažíte následovat nějaký „údajně“ rostoucí trend … nebo nějakým analytikem protlačovanou firmu, která nemá solidní základy.
Nejlepší firmy, jak říká Warren Buffett, mají kolem sebe „široký příkop“ (wide moat), který jim dovoluje držet konkurenci daleko za sebou. Taková firma je schopna produkovat vysoké výnosy pro své akcionáře po dlouhou dobu a ještě u toho investovat do svého rozvoje. To firmě zajistí nejen oblíbenost u investorů, ale také schopnost si držet konkurenci dál od těla i v nadcházejících letech.
Na konec roku 2022 jsme si pro Vás připravili sérii článků o firmách z pěti tržních sektorů, které by měly v příštím roce si své příkopy udržet široké a zároveň i investovat do svého podnikání pro budoucnost.
Consumer Defensive
To jsou firmy, jejichž výrobky najdete doma, ať již jde o potraviny, přes čistící prostředky nebo výrobky osobní spotřeby, či hygieny. Výrobny těchto firem potřebuje každý, ať se ekonomice daří nebo ne, protože každý potřebuje jíst nebo si čistit zuby. Navíc každá z těchto firem má silnou a spotřebiteli upřednosťnovanou značku, kterou si lidé koupí i za vyšší cenu.
Walmart Inc. (WMT)
- Tržní kapitalizace: 391 miliard dolarů
- Dividendový výnos: 1,5 %
- Založena: 1945
- Q1 2022 – EPS 1,3 dolarů / Tržby: 141,6 miliardy dolarů
- Q2 2022 – EPS 1,77 dolarů / Tržby: 152,6 miliardy dolarů
- Q3 2022 – EPS 1,5 dolarů / Tržby: 152,8 miliardy dolarů
Mezinárodní společnost, která funguje ve třech sektorech Walmart U.S., Walmart International a Sam’s Club. Provozuje supermarkety, hypermarkety, také diskontní obchody, ale v poslední době se ve velkém věnuje rozšiřování svého internetového obchodu.
Společnost nabízí potraviny (mléčné výrobky, maso, pečivo, lahůdky, výrobky, suché, chlazené nebo mražené balené potraviny, alkoholické a nealkoholické nápoje a mnoho dalšího) a spotřební zboží (zdravotní a kosmetické pomůcky, papírenské zboží, prostředky na praní a domácí péčí, přípravky pro miminka, chovatelské potřeby, produkty pro zdraví a wellness, farmaceutické přípravky a mnoho dalšího).
Procter & Gamble (PG)
- Tržní kapitalizace: 359 miliard dolarů
- Dividendový výnos: 2,4 %
- Založena: 1837
- Q3 2022 – EPS 1,33 dolarů / Tržby: 19,4 miliardy dolarů
- Q4 2022 – EPS 1,21 dolarů / Tržby: 19,5 miliardy dolarů
- Q1 2023 – EPS 1,57 dolarů / Tržby: 20,6 miliardy dolarů
Mezinárodní společnost, která funguje v sektorech Beauty (kondicionéry, šampony, stylingové pomůcky – Head & Shoulders, Herbal Essences, či Pantene, ale též antiperspiranty, deodoranty, výrobky pro osobní čistotu – Old Spice, Safeguard, či Secret), Grooming (produkty a zařízení pro holení – Braun, Gillette a Venus), Health Care (zubní kartáčky, zubní pasty a další produkty ústní péče- Crest a Oral-B, ale také vitamíny, minerály, přípravky pro tišení bolesti a další produkty osobní zdravotní péče – Metamucil, Neurobion, Pepto-Bismol a Vicks), Fabric & Home Care (zvýrazňovače tkanin, prací prostředky – Ariel, Downy, Gain a Tide a také a produkty pro péči o vzduch, nádobí a produkty pro péči o povrchy – Cascade, Dawn, Fairy, Febreze, Mr. Clean a Swiffer) a Baby Feminine & Family Care (dětské ubrousky, plenky a kalhotky – Luvs a Pampers, produkty pro inkontinenci a produkty péče o ženy – Always, Always Discreet a Tampax a papírové ručníky, kapesníky a toaletní papíry – Bounty, Charmin a Puffs).
Firma nemá vlastní obchody, své produkty prodává prostřednictvím velkých prodejců, drogérií a lékáren.
Coca-Cola (KO)
- Tržní kapitalizace: 275 miliard dolarů
- Dividendový výnos: 2,7 %
- Založena: 1886
- Q1 2022 – EPS 0,64 dolarů / Tržby: 10,5 miliardy dolarů
- Q2 2022 – EPS 0,7 dolarů / Tržby: 11,3 miliardy dolarů
- Q3 2022 – EPS 0,69 dolarů / Tržby: 11,1 miliardy dolarů
Mezinárodní nápojová společnost, která vyrábí, prodává a prodává různé nealkoholické nápoje po celém světě. Firma prodává šumivé nealkoholické nápoje, ochucenou a upravenou vodu a sportovní nápoje, šťávy, mléčné a rostlinné nápoje, čaj a kávu a energetické nápoje.
Nejznámější nápoje firmy jsou: Coca-Cola, Dietní Coke, Coca-Cola Light, Coca-Cola Zero Sugar, Fanta, Fresca, Schweppes, Sprite, Thums Up, Aquarius, Ciel. Své nápoje vyrábí a distribuuje prostřednictvím sítě nezávislých stáčecích partnerů, distributorů, velkoobchodníků a maloobchodníků.
PepsiCo (PEP)
- Tržní kapitalizace: 254 miliard dolarů
- Dividendový výnos: 2,5 %
- Založena: 1898
- Q1 2022 – EPS 1,29 dolarů / Tržby: 16,2 miliardy dolarů
- Q2 2022 – EPS 1,86 dolarů / Tržby: 20,2 miliardy dolarů
- Q3 2022 – EPS 1,97 dolarů / Tržby: 21,9 miliardy dolarů
Mezinárodní nápojová společnost, která vyrábí, prodává a prodává různé nápoje a jídla po celém světě. Společnost působí v sedmi segmentech: Frito-Lay North America; Quaker Foods Severní Amerika; PepsiCo nápoje Severní Amerika; Latinská Amerika; Evropa; Afrika, Střední východ a jižní Asie; a Asie a Tichomoří, Austrálie a Nový Zéland a oblast Číny.
Firma vyrábí a distribuuje dipy, svačinky a pomazánky, kukuřičné, bramborové tortilly a chipsy, cereálie, rýži, těstoviny, různé směsi a sirupy, müsli tyčinky, ovesné vločky, rýžové koláčky a různé další přílohy. Dále pak nápojové koncentráty, sirupy, kávu, čaj, džusy, mléčné výrobky, výrobníky perlivé vody.
Své výrobky dodává velkoobchodům, distributorům, ale také stravovacím zařízením, drogeriím večerkám, diskontním prodejnám, ale má též svůj vlastní internetový obchod.
Unilever PLC (UL)
- Tržní kapitalizace: 129 miliard dolarů
- Dividendový výnos: 3,3 %
- Založena: 1894
- Q1 2022 – EPS nezveřejňuje / Tržby: 13,8 miliardy euro
- Q2 2022 – EPS nezveřejňuje / Tržby: 15,8 miliardy euro
- Q3 2022 – EPS nezveřejňuje / Tržby: 15,8 miliardy euro
Mezinárodní „rychloobrátková“ společnost, která funguje ve třech segementech: Beauty & Personal Care (produkty pro péči o pleť a vlasy, deodoranty a produkty na čištění pleti), Foods & Refreshment (zmrzliny, polévky, bujóny, koření, majonézy, kečupy a čaje) a Home Care segments (řešení pro domácnost a různé čisticí prostředky).
Nejznámnější produkty firmy jsou: Domestos, OMO, Ben & Jerry’s, Knorr, Magnum, Wall’s, Bango, Vegetarian Butcher, Axe, Cif, Comfort, Dove, Lifebuoy, Lux, Rexona, Sunsilk, Equilibra, OLLY, SmartyPants, Onnit, Hellmann’s a Vaseline.
Své výrobky prodává prostřednictvím velkoobchodů, maloobchodů, drogérií a lékáren.
Ne každá firma z tohoto seznamu je dnes za cenu vhodnou k nákupu, ale všechny by měly těžit z ekonomických trendů v příštím roce.
P.S. ano, „byste“, nikoliv „by jste“, už jsem se to snad naučil, můj starej-češtin-kobyl si to už bude pamatovat