Podrobná analýza firmy Procter & Gamble Company – 1. část
Dnes Vám předkládáme velmi podrobnou analýzu firmy Procter & Gamble Company našeho čtenáře Petra Vrátného.
Souhrn o Procter & Gamble (PG)
Typ: Nadnárodní korporace
Počet zaměstnanců: 92 000
Tržby: 66,8 miliard USD
Historie společnosti: 180 let
Působení: Ve 180 zemích světa
Business: Předních 65 světových produktů každodenní spotřeby
Kapitálová vybavenost: Vysoký nerozdělený zisk v řádu 98,6 miliard USD, zajímavá zisková marže14,7%, nízké zadlužení, schopnost generovat tržby a zisk
Konkurence: Colgate-Palmolive Company (CL), Unilever (UN, UL), Herbalife (HLF)
Hrozby: Goodwill činící 38% všech aktiv, tlak na ceny produktů, klesající Free cash flow to Equity(FCFE)
Co se s tím dělá: Restrukturalizace od roku 2012, zefektivnění business modelu, prodej 100 značek, které činily pouze 5% tržeb, užší zaměření na profitabilní značky
Cíl: Zvyšování tržeb prostřednictvím nových prodejních kanálů, zlepšování produktů, marketingu a posilování konkurenceschopnosti a v konečném důsledku zvyšování EPS na akcii pro akcionáře
Příležitosti: Pokles cen akcií a realizování zajímavé investiční příležitosti
Procter & Gamble analýza
Úvod
Společnost vznikla v roce 1837. Téměř před 180 lety. Jedná o společnost ze spotřebního sektoru, jenž poskytuje svoje výrobky ve více než 180 zemích světa. Do nedávné doby její sortiment čítal více jak 160 produktů. Avšak 95% tržeb činilo pouze 65 výrobků. Proto v roce 2012 započal program restrukturalizace, který běží do současnosti a během kterého se postupně prodalo téměř 100 značek, které tvořili zanedbatelné tržby. Management firmy se rozhodl zaměřit na zbývajících 65 značek a od nich získat ještě lepší výsledky.
Hlavní produkty společnosti
Mezi hlavní produkty společnosti patří Ariel, Jar, Lenor, Gillette, Always, Pampers, Tide, SK-II, Head & shoulders, Old Spice, Pantene, Oral-B a další.
Klíčový zákazníci
Našimi zákazníky jsou elektronické obchody, obchody s potravinami, členské klubové obchody, obchody s drogerií, obchodní domy, distributoři, velkoobchodníci, dětské prodejny, kosmetické obchody, prodejny a lékárny. Prodej společnosti Walmart Inc. a její přidružené společnosti představují přibližně 15% z celkového počtu prodej v roce 2018, 16% v roce 2017 a 15% v roce 2016.
Žádný jiný zákazník nevytváří více než 10% našich celkových tržeb. Našich deset nejlepších zákazníků představovalo přibližně 36% celkového objemu našich prodejů v roce 2018 a 35% v roce 2017, tak 2016.
Finanční situace
Společnost pochází ze spotřebního odvětví a považuji ji za cyklicky neutrální, se stabilními tržbami v čase. Ačkoliv toto odvětví nedosahuje kdovíjakých vysokých ziskových marží, tak společnost Procter and Gamble dosahuje příjemné 14 ziskové marže(ROS). Když toho číslo porovnáme s konkurencí, tak častokrát uvidíme ziskovou marži na hranici 7%. My požadujeme alespoň 15% ziskovou marži a s přihlédnutím k cyklicky neutrálnímu prostředí se 14% jeví jako dostatečné. Dostatečné taky z toho důvodu, že společnost v současnosti disponuje téměř 98 miliardami USD nerozděleného zisku na horší časy, nebo na zajímavé akvizice, nebo výjimečné výplaty dividend. Což se mi jeví jako velmi strategický tah, který ukazuje, že společnost myslí v dlouhodobém horizontu. Dlouhodobý horizont a zefektivňování podnikových procesů dokládá i restrukturalizace, která začala v roce 2012. V době kdy se ekonomika teprve rozbíhala po recesi v roce 2008.
Restrukturalizační plán
Restrukturalizační plán započal v roce 2012. Na tento program se vyčlenilo na 10 miliard USD. Cílem tohoto plánu bylo udržet konkurenceschopnou strukturu nákladů, včetně výroby a optimalizace pracovní síly. Náklady před zdaněním v rámci probíhajícího programu se pohybovaly od 250 milionů USD do 500 milionů USD za rok. Ve fiskálním roce 2012 společnost zahájila přírůstkový restrukturalizační program (zahrnující fiskální období od roku 2012 do roku 2017) jako součást programu produktivita a úsporné náklady na snížení nákladů v oblastech dodavatelského řetězce, výzkumu a vývoje, marketingové aktivity a režijních nákladů. Plán produktivity a úspor nákladů je určen k urychlení snižování nákladů tím, že zefektivňuje řízení rozhodování, výrobní a další pracovní postupy za účelem strategie růstu společnosti. Ve fiskálním roce 2017 společnost oznámila konkrétní cíle na další snižování nákladů v oblastech dodavatelského řetězce, některé marketingové aktivity a režijních nákladů. Vynaložené náklady na restrukturalizaci zahrnují především náklady na zaměstnance. Společnost vynaložila celkové náklady na restrukturalizaci ve výši 1 070 USD a 754 USD za rok roky končící 30. června 2018 a 2017. Předpokládá se, že částka přibližně 800 USD bude vynaložena ve fiskálním roce 2019. Celkové náklady na restrukturalizaci vynaložené v rámci plánu činily do současnosti 5,6 miliardy USD před zdaněním.
Výsledky restrukturalizačního plánu
Vývoj ziskové marže (neboli rentability tržeb ROS) je znázorněn na časové ose dole. Tato osa ukazuje, že přes pokles tržeb po prodeji některých značek zůstal zisk zachován. Což signalizuje profesionálně provedenou restrukturalizaci.
Z osy vidíme, že i přes prodeje značek a pokles tržeb se zisk zvyšuje a s ním se pomalu zvyšuje i zisková marže.
*net earnings/net sales
Vztah ROIC a WACC
13,92% > 4,63%
ROIC, neboli rentabilita investovaného kapitálu dosahuje 13,92% při průměrných nákladech kapitálu, které činní 4,63%. Tato hodnota nám udává, že společnost efektivně investuje svůj kapitál, pokavaď se rentabilita investovaného kapitálu nachází nad průměrnými náklady na kapitál.
Požadavky na ROTC a ROE
ROTC 8,2% a ROE 18,5%
Kvalitní a silná firma se specifickým výrobkem a trvale udržitelnou konkurenční výhodou je taková, která má vysoké ukazatele jak ROTC(Rentabilita celkového investovaného kapitálu) tak ROE(Rentabilita vlastního kapitálu). Oba tyto ukazatele by se měli nejlépe pohybovat nad 20%, abyspolečnost potvrdila svoji sílu na trhu. V případě Procter and Gamble jsou hodnoty ROTC 8,2% a ROE 18,5%, což ukazuje, že společnost nedisponuje specifickým produktem a nemá trvale udržitelnou konkurenční výhodu.
GARP
Neboli růst za rozumnou cenu. Je potažmo synonymum pro PEG(price to earning to growth), jenž udává poměr mezi hodnotami P/E a růstovým potenciálem zisku na akcii(EPS). Definice GARP je jinými slovy splněna ve chvíli, kdy je hodnota PEG<1. V tu chvíli je totiž splněno, že P/E je nižší, než růst zisku na akcii(EPS). Což u této společnosti splněno není, tudíž se společnost jeví jako nadhodnocená.
Zpětné odkupy
Treasury purchases, neboli pokladní nákupy činily v letech 2016, 2017 a 2018 4 miliardy USD, 5,2 miliard USD a 7 miliard USD. Společnost tímto ukazuje, že disponuje dostatečnou hotovostí, že dokáže generovat hotovost(cash flow). A současným akcionářům dokáže zvyšovat EPS na akcii a dividendu o stažené akcie z trhu do pokladny. A samozřejmě v důsledku stabilních tržeb, mírně rostoucích.
CAGR (Složená roční míra růstu)
Vzali jsme složenou roční míru růstu a aplikovali ji na posledních 50 let růstu výplaty dividend a růstu ceny akcie. Tento růst ukazuje, že cena akcie vzrostla za 50 let o 5900% a její složená roční míra růstu byla 8,53%. Hodnota dividendy vzrostla o 7075%, což dělá složenou roční míru růstu 8,92%.
Účetní metodika US GAAP a tržby společnosti na území USA
Účetní metody segmentů jsou obecně stejné jako popsané v poznámce 1. Rozdíly mezi těmito zásadami a USA. GAAP se odráží především v daních z příjmů, které se odrážejí v účetní závěrce segmentů s použitím příslušných smíšených zákonných sazeb. Úpravy na dosáhnutí naší efektivní daňové sazby jsou zahrnuty v Corporate, včetně dopadů zákona o dani z USA ve fiskálním roce 2018. Společnost měla čisté tržby ve Spojených státech ve výši 27,3 miliardy dolarů a 27,3 miliardy dolarů a 27,0 miliardy dolarů za roky končící 30. června 2018, 2017 a 2016, resp. Dlouhodobá aktiva v USA činily 9,7 miliardy dolarů a 8,8 miliardy dolarů miliardy k 30. červnu 2018 a 2017. Dlouhodobá hmotná aktiva se skládají z pozemků, budov a zařízení.
Informace o segmentech
Během fiskálního roku 2017 společnost dokončila prodej čtyř společností resp. kategorií produktů, které se skládají ze 43 značkových značek. Transakce zahrnovala globální salon profesionální péče o vlasy a barvu, maloobchodní barvu vlasů, kosmetiku a vůně. Ve fiskálním roce 2016 společnost dokončila prodeje svých baterií na Berkshire Hathaway. Každý z těchto podniků jsou hlášeny jako ukončené činnosti pro všechny předložených období (viz bod 13). Podle US GAAP jsou agregované naše jednotky globálního podnikání (GBU) do pěti vykazovaných segmentů: 1) krása, 2) péče o vlasy, 3) zdravotní péči, 4) Tkaniny a domácí péče a 5) Baby, ženská a rodinná péče.
Našich pět reportovaných segmentů se skládá z:
- Krása: péče o vlasy (kondicionéry, šampony, stylingové pomůcky, léčby); kůže a osobní péče (Antiperspirant a deodorant, osobní čistění, péče o pleť).
- Péče a holení (ženské čepele a břitvy, přípravky před a po holení, další péče o holení); spotřebiče.
- Zdravotní péče: ústní péče (kartáčky na zuby, zubní pasty, jiné perorální Péče); osobní zdravotní péče (gastrointestinální, rychlá diagnostika, respirační, vitamíny / minerály / doplňky, jiné osobní zdravotní péče).
- Tkanina a domácí péče: péče o tkaniny (zlepšovače tkanin, doplňky na prádlo, prací prostředky); domácí péče (vzduchová péče, péče o nádobí, P & G Professional, povrchová péče).
- Baby, ženská a rodinná péče: péče o dítě (dětské ubrousky, plenky a kalhoty); ženská péče (inkontinence dospělých, ženská péče); péče o rodinu (papírové ručníky, tkaničky, toaletní papír).
Tržní podíly jednotlivých segmentů a jejich vývoj
Z jednotlivých segmentů je patrné, že nejlépe se daří segmentu Grooming, nebo segment péče o vlasy. V letech 2016, 2017 a 2018, při tržbách 11%, 10%, 10% dosahoval nejlepších výsledků zisku a to konkrétně 15%, 16% a 14%. Domnívám se, že tento segment z celé skupiny dosahuje nejlepší rentability tržeb, neboli ziskové marže. Patří sem značky jako Braun, Fusion, Gillette a Mach3. V posledním roce se vedlo lépe i segmentu Beauty, který zvýšil svůj ziskový podíl z 19% na 23%.
Konkurence
Colgate-Palmolive Company (CL), Unilever (UN, UL), Herbalife (HLF). Tyto 3 zmiňované společnosti dosahují menších tržeb, mají nižší ziskové marže a většinou vyšší zadlužení a náklady. Ale mohou replikovat produkty Procter and Gamble a tím získat část podílu na trhu.
Vývoj dividend
Zítra se v druhé části podíváme na:
- ocenění firmy
- rozvahu firmy
- SWOT analýzu
- porovnáme DDM a DCF modely
- ziskové modely (Sharpovo a Shillerovo)
- makroekonomickou situaci firmy
- a uděláme hodnotící závěr
Zaujalo mě těch cca 40 USD volného cashe na akcii. To je fakt slušný, co s tím asi udělají??
Těch 40 dolarů volného cash flow jim bude sloužit na akvizice a potažmo jako takový polštář pro lineární růst dividend. 🙂 Ukazuje to obrázek vývoje dividend dole. Od společnosti nějaké velké zázraky neočekávám, spíš je to silně defenzivní společnost, která by měla pokrýt inflaci. Co přidá na případné mimořádné dividendě, nebo růstu své ceny akcie bych bral jako bonus.
No cena přes 100 USD je fakt šílená, tohle už je téměř na prodej a nákup jiné podhodnocené firmy.
Ale zatím držím, furt si říkám, že je lepší pobírat divi, než mít hromadu peněz na účtu a čekat esli příjde ta předpovídaná krize.
Omyl VSbroku, akcie nemá šílenou cenu, při 100 USD nese 2,87%, a od května by to mohlo být už 2,95% po brzkém navýšení dividendy. To ti nedá ani desetiletý US dluhopis. Jak píše Benjamin Graham – kvalitní akcie by měla nést srovnatelně s 10y US dluhopisem.
Takže zvykejme si, protože to zase vypadá na dlouhodobě nízké úroky ve světových ekonomikách (mimochodem to je jeden z nejzásadnějších parametrů kapitálového trhu), tak to zase vyžene ceny akcií o něco výše.
Otázka, kdy přijdou úroková zvýšení, mají přijít letos 2. Ale pořád to bude nízké na zadrhnutí ekonomiky, nepřehoupne se to ani přes 3,5%. Zase se to zvýší 2x o 25 bazických bodů.
Ano, to je opravdu otázka – aktuálně zrovna před chvilkou po zasedání FEDu vyšla tato zpráva:
„Fed naznačil, že v tomto roce sazby nezvýší, počítá s jedním růstem v roce 2020 (Bloomberg)“
Hm, tak na to se dá říct asi jediné…,,Show must go on”. Nevím, zda je tohle správné, trh je podle mě nasycený, klesají prodeje, i se už propouští. Obávám se, aby pak něco skutečně neprasklo.
Hm, tak na to se dá říct asi jediné…,,Show must go on“. Nevím, zda je tohle správné, trh je podle mě nasycený, klesají prodeje, i se už propouští. Obávám se, aby pak něco skutečně neprasklo.
To neví nikdo, o dalším směřováním rozhodne trh. Vždy je spousta důvodů pro další růst cen akcií i pro jejich pokles:-)
Je potřeba být trpělivý a sosat dividendy.