Proč/kdy firmy snižují/ruší dividendu? A jak se zachovat?
Ano vím, začátek nového roku 2019 jsme na IG webu nezačali úplně pozitivně [1. část] & [2. část] a dnes to celé obrazně řečeno dorazíme ad absurdum. Dnes rozebereme téma, které jistě mnoho dividendových investorů zajímá a to: proč vlastně firmy své dividendy snižují? Ale nebojte se, zbytek ledna se již povezeme jen na pozitivní vlně.
Co to ta „dividenda“ vůbec je
Na začátek trocha teorie, znalí tématu to mohou s klidným svědomím přeskočit.
Dividenda je vyplacení peněz akcionářům firmy ze zisku po zdanění. To znamená, že dividenda má vliv na peněžní toky společnosti = snižuje množství peněz, které by jinak firmě zůstaly na navýšení platů zaměstnanců, investice do rozšíření výroby nebo akvizici jiné firmy. Též může mít vliv na výši nerozděleného zisku z minulých let, které firma „syslí“ pro budoucnost (dnes vidíme např. u Moneta Money Bank).
Primárním cílem DGI investorů je generovat rostoucí tok dividendových příjmů v průběhu času. S ohledem na tuto skutečnost jsou škrty dividend nejhorší noční můrou DGI investorů.
Co se stane, když firma sníží dividendu – účetní pohled
Jak již jsme si řekli, tak výplata dividendy přímo ovlivňuje množství peněz, které firmě zůstanou na účtu. To znamená, že když firma sníží dividendu, tak se jí zlepší peněžní tok.
Z pohledu investora se může zdát, že snížení může být nicotné, např. o pouhý jeden cent, ale musíte si uvědomit, že velké firmy, jako zde na IG webu nejvíce zmiňovaní Dividendoví Aristokraté, mají vydaných akcií ne desítky nebo stovky, ale miliardy! Např. v poslední době asi nejvíce diskutovaná firma AT&T má v současné době 7 278 000 000 akcií (Shares Outstanding). Ano, to je hodně nul. To znamená, že čistě teoreticky kdyby firma snížila dividendu o zmiňovaný jeden cent, tak jí na účtu zůstane 72 780 000 dolarů navíc … 72,78 milionů dolarů! Pokud by snížila o 10 centů, tak by jí navíc zůstalo 727,8 milionů dolarů! Především, ale nezapomeňte, že většina firem v USA vyplácí dividendy čtvrtletně, to znamená, že tuto částku musíte vynásobit 4mi, abychom dostali ušetřenou roční částku, popř. 12ti, když firmy vyplácí dividendu měsíční. A to už jsou opravdu dost velké peníze, které by firmě zůstaly!
Co se stane, když firma sníží dividendu – pohled investora
Snížení dividendy má vždy (téměř) negativní vliv na cenu akcií a tím i na akcionáře firmy. Trhy vždy (téměř) reagují negativně na oznámení snížení dividendy, protože investoři se začnou obávat co přijde dál. Investoři totiž předpokládají/očekávají, že společnost má nějaký problém s peněžním tokem a proto snižuje dividendu. Snížení peněžního toku může být způsobeno různými faktory, jako jsou zhoršující se podmínky na trhu = pokles tržeb, či rostoucí vstupní náklady a z toho plynoucí pokles zisků, či zvyšující se dluhové náklady. Ale též to může být z důvodu šetření peněz na akvizici jiné společnosti.
Z uvedených dvou příkladů je Vám předpokládám jasné, že zde máme opět dva druhy zprávy o snížení dividendy. Proto je v prvním odstavci to „téměř“. V prvním případě (rostoucí náklady) je snížení špatné, protože firma si nedokáže udržet svou pozici na trhu. Druhý případ snížení je dobrý, protože koupená firma přinese nové zisky do kasičky firmy, což znamená, že dividenda bude zanedlouho opět zvýšena.
To též znamená, že v prvním případě asi mohou investoři očekávat snížení dividendy natrvalo nebo alespoň na dost dlouho, ale v druhém případě půjde velmi pravděpodobně o snížení pouze dočasné.
Co tedy znamená snížení dividendy?
Ač je tedy snížení dividendy obecně bráno jako signál k prodeji, tak než kliknete na tlačítko PRODAT, tak si to raději pořádně rozmyslete! Nemusí to totiž být až tak jasné, pokud tedy nebyla dividenda zcela zrušena, což je pro nás, DGI investory, jasným signálem k prodeji.
Každé vedení společnosti si je velmi dobře vědomo, že po oznámení snížení dividendy přijde negativní reakce trhu. Takže je opravdu velmi pravděpodobné, že každé vedení firmy si tento krok velmi dobře rozmyslí a pokud není finanční situace společnosti opravdu až tak špatná, tak se pokusí ke snížení nepřistoupit.
Naopak zvýšením dividendy vedení firmy dává investorům jasný signál, že věří v dobré zítřky a schopnost firmy vytvářet dostatek peněz na výplatu vyšších dividend. Takže snížení dividendy ukazuje na finanční problém, a že vedení očekává nižší budoucí výnosy.
V minulosti bylo snížení dividendy, v některých případech, pouze prvním krokem budoucích škrtů. Protože vedení společnosti nebylo schopno vyřešit ziskovost a navrátit vývoj k lepšímu, popř. když „oprava“ těchto problémů trvá delší dobu než vedení očekávalo. Viděli jsme v nedávné době např. u firmy General Electric (NYSE:GE).
Tak tedy, kdy prodávat? Nebo neprodávat?
Existují okolnosti, kdy by žádný DGI investor neměl tlačítko „prodat“ zmáčknout poté, co společnost oznámí snížení dividendy. Ač se může zdát opuštění pozice sebe lákavější, či sebe jasnější.
Když pro snížení dividendy existují jiné důvody, než špatná provozní výkonnost:
Společnosti někdy snižují dividendu poté, co udělali velkou akvizici (viděli jsme u Owens & Minor Inc. (NYSE:OMI)) nebo rychle potřebují našetřit velkou hotovost, protože se připravují na velký a nákladný projekt. V takovém případě to znamená pro investory dlouhodobý přínos z úspor z rozsahu v budoucnosti. Tedy, že malé krátkodobé snížení bude nahrazeno velkým růstem v budoucnosti. A tedy, neprodávat a držet.
Když je snížení dividendy z důvodu tlaku na trhu (může jít např. rozsáhlou korekci na trhu):
Společnost s hvězdnou dividendovou historií může být donucena podmínkami na trhu dočasně omezit výplatu dividendy nebo ji úplně zrušit. Počet firem, které svou dividendu snížilo nebo zrušilo, narostl během finanční krize let 2007 – 2009 vysoko nad dlouhodobý průměr. Jenže mnoho z těchto firem dividendovou výplatu v následujících letech obnovilo, protože jak znovu začaly ekonomiky růst, tak se zlepšily i firemní finance – a tím začala růst i cena akcií těchto firem.
Na druhou stranu se toho dá využít pro klasický přístup „prodej draho a nakup levně. Toto ale lze použít jen a pouze u kvalitních dividendových titulů, jako jsou např. právě Dividendoví Aristokraté, jejichž ceny sice během finanční krize propadly, ale dividendy nejenže zůstaly stejné, ale byly opět navýšeny.
Protože prodej kvalitních akcií, které dividendu snížily kvůli těžkým, ale dočasným ekonomickým časům, se následně může ukázat jako druhý klasický případ, a to prodej zalevno (pod nákupní cenou) a pak následný nákup za draho – poté co firma dividendu opět zvýší.
Pokud je reakce trhu na snížení dividendy příliš negativní:
Když je dividenda snížena, tak reakce trhu bývá ve většině případů příliš přehnaná a pošle cenu přespříliš dolů. To na druhou stranu, ale znamená, že se snížený dividendový výnos stane opět atraktivním, aby přilákal investory s vyšší tolerancí k riziku.
Uveďme si příklad:
Akcie se obchoduje za 100 dolarů a platí 5 dolarů roční dividendu = 5% hrubého / 4,25% čistého. Když by byla dividenda snížena o 20%, tedy na 4 dolary a cena klesla o 25%, tedy na 75 dolarů, tak nový dividendový výnos by byl vlastně ještě vyšší: 5,33% hrubého / 4,53 čistého. Navíc, když by cena klesla též o 20%, tedy na 80 dolarů, tak dividendový výnos byl stále 5% hrubého / 4,25% čistého.
Když je snížení dividendy menší než trh očekával:
Snížení dividendy není ve většině případů překvapením, protože vedení tento krok ve valné většině pomaloučku, polehoučku naznačuje předem, aby následná reakce trhu nebyla přehnaná. Proto v případech, kdy je snížení dividendy nižší než investoři očekávali, nemusí/nedojde k tak velkému výprodeji a cena klesne jen minimálně. V některých případech dokonce může začít cena i růst, když snížení dividendy investoři berou jako pozitivní krok vedení ke zlepšení firemních financí.
Závěr
I když je oznámení o snížení dividendy obecně považováno za signál k prodeji, tak by si investoři měli dobře překontrolovat, zda to není z dobrého důvodu (jak jsme si popsali výše) a akcie držet dál.
Ať už půjde o dočasné nebo trvalé, tak prvotní reakce na trhu je vždy panika a výprodej. To je dobrá zpráva pro ty investory, kteří jsou schopni a ochotni si přečíst zprávu vedení společnosti, kde se vždy píše z jakého důvodu ke snížení došlo.
Proto znovu a stále dokola! Nebuďte otroci trhu, udělejte si vlastní závěr a dle toho následně jednejte!