Top 5 potravinových a nápojových akcií na rok 2018
- Potravinové a nápojové akcie zažily náročný rok, protože preference spotřebitelů se mění. Růst potravinářských společností se v důsledku toho zpomalil.
- Nicméně nejkvalitnější značky zůstávají ziskové, což jim umožňuje investovat do růstových iniciativ a vyplácet dividendy.
- Těchto 5 akcií z oblasti potravin a nápojů má portfolia silných značek, výnosy dividend 2-4% a každoročně zvyšují své dividendy.
Akcie z oblasti potravin a nápojů představují dobrou volbu pro investory, kteří hledají společnosti se stabilním peněžním tokem a spolehlivé dividendy. Rok 2017 nám skončil a tak je vhodný čas podívat se na potravinářský a nápojový průmysl. Pět akcií na tomto seznamu jsou vysoce ziskovými společnostmi se špičkovými značkami ve svých příslušných kategoriích produktů. Všechny vyplácejí dividendy po několik desetiletí a také své dividendy zvýšily po mnoho let. Dvě z akcií na tomto seznamu jsou Dividend Achievers. Společnosti, které zvýšily své dividendy 10 a více let v řadě. Seznam všech 264 Dividend Achievers
zde. Dále jsou tři dividendoví aristokrati, skupina akcií z indexu S & P 500, která zvýšila dividendy 25 a více let za sebou. Zde naleznete všech 51 dividendových aristokratů. Dva ze tří aristokratů jsou také členy ještě více exkluzivního klubu – Dividend Kings. Tento článek bude pojednávat o nejlepších dividendových akciích z oboru potravin a nápojů pro rok 2018.
Potravinová a nápojová dividendová akcie č.1: PepsiCo ( PEP )
Dividendový výnos: 2,8%
Na prvním místě je PepsiCo, dividendový aristokrat s 45 po sobě jdoucími roky navýšení dividend. PepsiCo je globální potravinářský a nápojový gigant s ročními tržbami ve výši 62 miliard dolarů.
Podnikání PepsiCo je rozděleno mezi segmenty potravin a nápojů. To je také
geograficky vyvážené mezi USA a zbytek světa.
PepsiCo má rozsáhlé a rozmanité portfolio produktů. Některé z hlavních nápojových značek zahrnují šumivé nápoje jako Pepsi a Mountain Dew. Jeho nealkoholické nápoje zahrnují Pure Leaf, Tropicana, Gatorade spolu s značkami balené vody. Kromě nápojů má společnost PepsiCo rozsáhlý business s občerstvením pod značkou Frito-Lay. Také vybudovalo portfolio zdravějších potravin, včetně Quaker, Naked a Sabra. PepsiCo má 22 individuálních značek, z nichž každá shromažďuje roční tržby ve výši alespoň 1 miliardy dolarů. Díky svým silným značkám vytváří PepsiCo stabilní růst. V roce 2016 zvýšila společnost PepsiCo organické tržby a upravený zisk na akcii o 3,7% a 9%. Z roku 2017 se vyvíjí další dobrý rok. Za první tři čtvrtletí vzrostl zisk na akcii o 9%. Za celý rok společnost očekává 3% růst organických tržeb spolu s nárůstem zisku o 8%. Největší podporu růstu společnosti PepsiCo představuje rozšiřující se portfolio zdravých potravin a nápojů v USA a růst na rozvíjejících se trzích. Společnost PepsiCo intenzivně investovala do zdravějších produktů, jejichž cílem je reagovat na změny poptávky spotřebitelů. PepsiCo budoucnosti se již nebude spoléhat pouze na sódu a slané občerstvení.
Samostatně, rozvíjející se trhy jako Čína, Afrika, Indie a Latinská Amerika jsou stále nadějné růstové katalyzátory. Tyto trhy mají velký počet obyvatel a vysoký hospodářský růst. Například během prvních tří čtvrtletí roku 2017 vzrostly v Latinské Americe organické tržby o 6% a o 4% v segmentu Asie, Středního východu a severní Afriky. To více než vykompenzovalo snížení prodeje nápojů v Severní Americe o 1%.
Dividenda společnosti PepsiCo je velmi bezpečná. Současná roční dividenda ve výši 3,22 USD na akcii představuje výplatní poměr ve výši 61% na základě očekávaných zisků na akcii za rok 2017.
Potravinová a nápojová dividendová akcie č.2: Hormel ( HRL )
Dividendový výnos: 2%
Hormel je legendární dividendově růstová akcie. Zvýšila dividendu 52 let v řadě. Není to jen dividendový aristokrat. Je to také Dividend King, což je malá skupina 22 akcií, s 50 + po sobě jdoucími roky zvýšení dividend. Zde naleznete všech 22 Dividend Kings. Hormel má poměrně nízký dividendový výnos ve srovnání s ostatními akciemi na tomto seznamu, ale má vysokou míru růstu dividend. Nejnovější nárůst dividend byl 10%. Takový silný růst dividend je výsledkem kvalitního portfolia značek.
V uplynulých pěti letech Hormel zvýšil upravený zisk o 13% ročně. Hormelův upravený zisk na akcii vzrostl o 24% v roce 2016 . Rok 2017 byl pro Hormel těžší, především kvůli klesajícím cenám drůbeže, které negativně ovlivnily jeho obchod s krůty Jennie-O. Rekordní produkce krůt zapříčinila cenovou deflaci, která zhoršila marže v jednom z největších provozních segmentů společnosti. Celkové zisky na akcii společnosti Hormel klesly ve fiskálním roce 2017 o 4% na 1,54 USD. Provozní zisk se v segmentu Jennie-O snížil o 25%. Naštěstí růst v ostatních oblastech pomohl vyrovnat slabé výsledky v obchodu s krůty. Například celopodnikové organické tržby se zvýšily o 3% za celý rok, a to díky růstu na mezinárodních trzích o 6,9% a nárůstu o 4% v potravinářských produktech a mražených potravinách. Návrat k růstu zisků je velice pravděpodobný, neboť společnost má dlouhou historii dosahování silných výsledků. Hormel zvýšil zisky za 28 z posledních 31 let, a to díky silným značkám. Hormel má pozici č. 1 nebo č. 2 ve více než 35 samostatných kategoriích produktů. Hormel doplňuje svůj organický růst agresivní, ale disciplinovanou akviziční strategií. Společnost v posledních letech uskutečnila řadu transformačních akvizic, aby posílila stávající kategorie a vstoupila do nových kategorií.
V roce 2013 Hormel získal Skippy arašídové máslo. Následující rok společnost získala společnost CytoSport Holdings, výrobce MuscleMilk, aby se diverzifikovala do výživových produktů. V roce 2015 společnost Hormel získala společnost Applegate Farms za 775 milionů dolarů. Applegate je značka číslo jedna v přírodním a organickém mase, čímž Hormel získal obrovský podíl v kategorii s vysokým růstem.
Novější akvizice zahrnují Italské maso a klobásy Fontanini, které podpoří portfolio Hormelových mražených potravin. Společnost také získala Ceratti, značku obchodující s masem v Brazílii. Tato dohoda povede k další mezinárodní expanzi v Jižní Americe. A konečně, dne 31. října Hormel oznámil akvizici společnosti Columbus Manufacturing, výrobce prémiového masa a salámů. Společnost Hormel očekává, že akvizice zvýší zisk na akcii o 0,02 USD až 0,03 USD v příštím roce. Hormel očekává zisk na akcii ve výši 1,60 USD až 1,70 USD ve fiskálním roce 2018, což představuje nárůst o 3,9% na 10% v nadcházejícím roce. Bude to více než dostatečný růst k tomu, aby se v příštím roce dosáhlo dalšího silného zvýšení dividend.
Potravinová a nápojová dividendová akcie č.3: Kellogg ( K )
Dividendový výnos: 3,3%
Společnost Kellogg má dividendový výnos ve výši 3,3% a zvýšila dividendu již více než 10 let v řadě, včetně 4% zvýšení dividendy v roce 2017. Společnost od roku 1925 vyplatila více než 370 po sobě jdoucích dividend. Stejně jako General Mills se Kellogg potýká se změnou spotřebitelských preferencí. Objem prodeje obilovin klesá kvůli snižující se poptávce mezi mladšími generacemi. Což představuje zásadní problém pro firmu, která dominuje obilnému průmyslu společně se společností General Mills. Dobrou zprávou pro společnost Kellogg je skutečnost, že její snažení o obrat je na dobré cestě. Tržby se v roce 2016 snížily pouze o 1% . Zatímco čisté tržby klesly o 3% během prvních tří čtvrtletí roku 2017, snížení nákladů a odkup akcií přispěly k růstu zisků na akcii o 10%. Kellogg je dobře připraven reagovat na měnící se požadavky spotřebitelů. V uplynulých letech se uskutečnilo několik akvizic, včetně akvizice společnosti Pringles v roce 2012 ve výši 2,7 miliardy dolarů, aby se rozšířil sortiment svačinek. Kellogg má obrovské produktové portfolio mimo obiloviny, včetně značek Kellogg’s, Keebler, Cheez-It a Pringles.
Vedení společnosti Kellogg uvedlo, že snack průmysl roste o 4% ročně. Do roku 2020 se předpokládá, že snack průmysl bude představovat trh o hodnotě 100 miliard dolarů. Výrobky společnosti Kellogg, jako jsou Cheez-It a Rice Krispies Treats, v uplynulém roce představovaly jedny z nejlepších značek společnosti. Další klíčovou částí k obratu je rozšíření marže. Společnost Kellogg využila řadu iniciativ zaměřených na snižování nákladů s cílem zlepšit marže. Provozní marže se v prvních třech čtvrtletích roku 2018 skutečně zvyšuje o 450 bazických bodů od roku 2015. Kellogg očekává, že tržby klesnou v tomto roce zhruba o 3%, ale zisk na akcii vzroste o 8-10% v roce 2017, z důvodu růstu marží a odkupu akcií. Vysoký jednociferný růst zisku by byl více než dostatečný k tomu, aby se příští rok zvýšila dividenda.
Potravinová a nápojová dividendová akcie č.4: General Mills ( GIS )
Dividendový výnos: 3,5%
Společnost General Mills je jedním z největších výrobců potravin v USA s ročními příjmy přes 15 miliard dolarů. Mezi nejoblíbenější značky patří Cheerios, Annie, Yoplait, Nature Valley, Fiber One, Häagen-Dazs, Betty Crocker, Pillsbury a Old El Paso. Díky svým silným značkám je General Mills jednou z nejspolehlivějších dividendových akcií široko daleko. Generál Mills vyplatil dividendu již 119 let v řadě. Kombinací 3% dividendového výnosu a více než 100 letého podnikání splňuje General Mills naši definici pro „blue-chip“ akcie. Generál Mills zažíval v poslední době těžké časy. Snažila se poprat s obtížemi, jimž čelí mnoho velkých výrobců potravin, zejména obilovin. Například celkové tržby poklesly o 6% ve fiskálním roce 2017 , jelikož tržby z obilovin klesly o 3,5% za rok. Podmínky zůstaly náročné i na začátku fiskálního roku 2018. Organické tržby a upravený zisk na akcii za první čtvrtletí poklesly o 4 a 9% oproti stejnému čtvrtletí minulého roku. Prodej v Severní Americe klesl o 5% kvůli obilovinám a jogurtu, které se propadly o 7 respektive 22%. Dobrou zprávou je, že poklesy se zpomalují.
A společnost zůstává velmi zisková. To umožňuje růst marží a odkup akcií, což přispělo ke zvýšení zisku na akcii o 6% ve fiskálním roce 2017. To také umožňuje společnosti investovat do svého obratu.
Například společnost General Mills vyloučila umělé aroma a barviva z mnoha obilných značek. Obecně Mills buduje své podnikání ve svačinkách, které zůstává růstovou kategorií v potravinářském a nápojovém průmyslu. Společnost má velké portfolio snacků a zmrzliny. Společnost se zaměřila na přírodní potraviny. Získala Annie za 820 milionů dolarů. Tržby společnosti Annie se od roku 2010 do roku 2014 zdvojnásobily a společnost General Mills očekává, že prodeje se do konce roku opět zdvojnásobí. Společnost General Mills očekává, že tržby z přírodních produktů dosáhnou do příštího roku 1 miliardy dolarů. Ve fiskálním roce 2018 společnost General Mills očekává, že organické čisté tržby se sníží o 1 až 2% za celý rok. Upravený zisk na akcii by měl růst o 1 až 2%. I když se to nezdá být příliš působivé tempo
růstu, mělo by to stačit na mírné zvýšení dividendy v nadcházejícím fiskálním roce. Společnost má výplatní poměr 64% na základě upraveného zisku na akcii za fiskální rok 2017.
Potravinová a nápojová dividendová akcie č.5: The Coca-Cola Company ( KO )
Dividendový výnos: 3,3%
Nakonec máme společnost Coca-Cola, která je jednou z 22 Dividend Kings. Coca-Cola zvýšila dividendu 55 let v řadě. Této úžasné dividendové historii vděčí jedné z nejsilnějších spotřebitelských značek na světě spolu s jedinečnou distribuční sítí. Podle Forbesu je Coca-Cola pátou nejcennější značkou na světě. Značka Coca-Cola sama o sobě stojí 56 miliard dolarů. Kromě toho má Coca-Cola největší nápojový distribuční systém na světě. Ze zhruba 59 miliard celosvětově spotřebovaných nápojů po celém světě pochází od společnosti Coca-Cola více než 1,9 miliardy. Coca-Cola prodává více než 500 značek ve více než 200 zemích. Společnost má 21 značek, které generují ročně 1 miliardu dolarů nebo více. Mezi nejoblíbenější výrobky patří Coca-Cola, stejně jako Diet Coke, Sprite, Fanta a další. Portfolio nealkoholických nápojů zahrnuje vodu, džusy a hotové čaje, jako je Dasani, Minute Maid, Vitamin Water a Honest Tea.
Coca-Cola nezažívá lehké časy. Prodej je pod tlakem, protože spotřebitelé na vyspělých trzích, jako je USA, gravitují pryč od slazených nápojů, kvůli vysokému obsahu kalorií a cukru. Nadměrná spotřeba slazených nápojů je stále častěji spojována s obezitou, což je významná otázka veřejného zdraví v USA. V důsledku toho spotřeba slazených nápojů v USA klesá již více než deset let a v současné době je téměř na 30 letém minimu. V reakci na to společnost Coca-Cola výrazně rozšířila své kategorie produktů nealkoholických nápojů. Celosvětový průmysl nealkoholických nápojů i nadále roste a společnost Coca-Cola má spoustu příležitostí k zachycení podílu na trhu v oblastech mimo slazené nápoje.
Nakonec se Coca-Cola vrací k růstu. V roce 2016 vzrostly organické tržby společnosti Coca-Cola o 3% a zisk na akcii o 5%. Růst zisku byl způsoben růstem cen, růstem objemu prodeje a odkupem akcií. Po prvních třech čtvrtletích roku 2017 se organické tržby zvýšily o další 2%, což bylo způsobeno zvýšením cen. Značky společnosti Coca-Cola a distribuční schopnosti jsou nejlepší konkurenční výhody, které podpoří obrat společnosti k růstu. Společnost pouze potřebovala vyvinout nové produkty, aby mohla uspokojit poptávku spotřebitelů. Mezitím mohli investoři získat solidní dividendový výnos ve výši 3,3% a radovat se z každoročního navyšování dividend.
Závěrečné myšlenky
Akcie z oblasti potravin a nápojů nemusí být zrovna nejúžasnějšími investičními nápady, ale nabízejí značnou hodnotu. Potravinářské a nápojové společnosti na tomto seznamu mají silné značky, které vytvářejí peněžní toky bez ohledu na stav ekonomiky. Což jim umožňuje spolehlivě vyplácet dividendy. Všech pět nabízených akcií se nachází na našem seznamu 350 dividendových akcií v sektoru spotřebního zboží. Těchto pět akcií nemá nejvyšší dividendové výnosy, ale je potřeba mít na paměti i jejich bezpečnost. Všech pět akcií má jedinečnou směs prvotřídních značek, bezpečných dividend a růstového potenciálu.