Udržitelné konkurenční výhody: definice, typy a příklady
Aby společnost v dnešním globálním prostředí prosperovala, jsou zapotřebí udržitelné konkurenční výhody. Hodnotoví investoři vyhledávají společnosti s nějakou výhodou. Abychom se vyhnuli nákupu takzvané „hodnotové pasti“, je jednou z věcí, kterou hledáme, udržitelná konkurenční výhoda.
Bez jedné nebo více udržitelných konkurenčních výhod se společnost nemusí vzpamatovat z toho, co způsobilo, že se akcie staly výhodnými. Chceme nakupovat pouze akcie společností, které jsou investicemi skutečné hodnoty, nikoli hodnotovými pastmi. Jinými slovy, chceme koupit akcie obchodující se pod jejich vnitřní hodnotou a s rostoucím peněžním tokem pro akcionáře.
Definice: Udržitelné konkurenční výhody
Trvale udržitelné konkurenční výhody jsou aktiva, atributy nebo schopnosti společnosti, které je obtížné duplikovat nebo překonat a poskytují vynikající nebo výhodnou dlouhodobou pozici oproti konkurentům.
Typy a příklady udržitelných konkurenčních výhod
Poskytovatel nízkých nákladů/ nízké ceny
Úspory z rozsahu a efektivní operace mohou společnosti pomoci udržet konkurenci stranou tím, že jsou nízkonákladovými poskytovateli. Být nízkonákladovým poskytovatelem může být významnou překážkou pro vstup konkurence. Důsledné nízké ceny navíc mohou budovat loajalitu ke značce jako obrovskou konkurenční výhodu (například Wal-Mart).
Trh nebo cenová síla
Společnost, která má schopnost zvyšovat ceny bez ztráty podílu na trhu, má údajně cenovou sílu. Společnosti, které mají cenovou sílu, obvykle využívají výhod vysokých překážek vstupu nebo získaly dominantní postavení na svém trhu.
Síla značky
Vybudování značky vyžaduje velkou investici času a peněz. K jejímu zničení stačí velmi málo. Dobrá značka je neocenitelná, protože způsobuje, že zákazníci upřednostňují značku před konkurencí. Být lídrem na trhu a mít skvělou firemní pověst může být součástí silné značky a konkurenční výhody (například Coca-Cola).
Strategická aktiva
Patenty, ochranné známky, práva na kopírování, názvy domén a dlouhodobé smlouvy by byly příklady strategických aktiv, která poskytují udržitelné konkurenční výhody. Společnosti s vynikajícím výzkumem a vývojem mohou mít cenná strategická aktiva (například International Business Machines).
Bariéry ke vstupu
Cenové výhody stávající společnosti oproti nové společnosti jsou nejčastější překážkou vstupu. Vysoké investiční náklady (například AT&T) a vládní předpisy jsou běžnou překážkou pro společnosti pokoušející se vstoupit na nové trhy. Vysoké překážky vstupu někdy vytvářejí skoro až monopoly (například Energetické společnosti).
Přizpůsobení produktové řady
Produkt, který se nikdy nemění, je zralý ke konkurenci. Produktová řada, která se může vyvíjet, umožňuje vylepšené nebo doplňkové navazující produkty, díky nimž se zákazníci vracejí k „nové“ a vylepšené verzi (například Apple iPhone) a případně k některému příslušenství.
Odlišení produktů
Unikátní produkt nebo služba buduje loajalitu zákazníků a je méně pravděpodobné, že ztratí konkurenční podíl na trhu, než výhoda založená na nákladech. Kvalita, počet modelů, flexibilita při objednávání (tj. Vlastní objednávky) a služby zákazníkům jsou aspekty, které mohou pozitivně odlišit produkt nebo službu.
Silná bilance / hotovost
Společnosti s nízkým dluhem a/nebo spoustou hotovosti mají flexibilitu při realizaci vhodných investic a nikdy nemají problém s přístupem k provoznímu kapitálu, likviditě nebo solventnosti (například Johnson & Johnson). Rozvaha je základem společnosti.
Vynikající management / lidé
Vždy existuje nehmotné vynikající řízení. To je těžké vyčíslit, ale existují vítězové a poražení. Zdá se, že vítězové dělají správná rozhodnutí ve správný čas. Vítězové nějakým způsobem motivují a vytěží ze svých zaměstnanců maximum, zvláště když čelí výzvám. Konkurenční výhodou je management, který je úspěšný již několik let.
Hodnotové investice a udržitelné konkurenční výhody
Společnosti s jedinou udržitelnou konkurenční výhodou mohou být úspěšné. Nalezení společností s více udržitelnými konkurenčními výhodami výrazně zvýší šance, že jste našli akcii se skutečnou hodnotou.