Unilever – Q1 2023 výsledky a výhled
Společnosti Unilever (UN, UL) se během své existence stala opradovým pojmem ve spotřebitelském sektoru. Ať doma vaříte, perete nebo jíte, tak si můžete být jisti, že používáte alespoň nějaký produkt od této firmy. V letech 2021 a 2022 ocenění akcií firmy setrvale klesalo, ale rok 2023 se zdá být pro firmu obratem k lepšímu.
A tak je na čase se na firmu znovu podívat podrobněji.
Přehled
Unilever je globální spotřebitelský gigant. Firma byla založena již v roce 1880, kdy jako malá holandská firmička začala prodávat máslo, mýdlo, svíčky a další produktu pro domáci spotřebu. 2. září 1929 se firmy Margarine Unie a Lever Brothers spojili a oficiálně vzniká společnost Unilever.
Dnes je její příjem téměř rovnoměrně rozdělen mezi potraviny a nápoje. Má velké portfolio silných značek, 13 z nich generuje každoročně více jak 1 miliardu dolarů. Své produkty firma prodává ve více než 100 zemí světa. Mezi ty hlavní patří Dove, Rexona, Hellmann´s, Knorr, Lipton, Magnum a další. Produkty firmy používá denně více než 3,4 miliardy lidí!
Sídlo firmy je v Londýně, zaměstnává asi 127 tisíc lidí a portfolio firmy zahrnuje více jak 400 značek, které firma dělí do pěti kategorií.
Obrat jednotlivých sektorů byl v Q1 2023 ve výši:
- Beauty & Wellbeing – 12,3 miliardy EUR (24 % zisků)
- Personal Care – 13,6 miliardy EUR (28 % zisků)
- Home Care – 12,4 miliardy EUR
- Nutrition – 13,9 miliardy EUR (25 % zisků)
- Ice Cream – 7,9 miliardy EUR
Portfolio produktů je velmi dobře diverzifikované, tři nejziskovějí sektory jsou Beauty & Wellbeing, Personal Care a Nutrition a generují 77 % zisků firmy.
Vedení firmy v posledních letech hodně investovalo do budoucího růstu pomocí akvizic a odporodejů méně výnosných značek. A zdá se, že se konečně karta obrátila a firma se vrací k růstu.
Růst
Vedení loni představilo pět startegických pro-růstových iniciativ, které mají firmě růst zajistit. V loňském roce navíc získal křeslo ve vedení představenstva aktivistický investor Nelson Peltz. Ten je známý tím, že si jde tvrdě za svým, což by mohlo přinést další svěží vítr do růstových aktivit firmy. Navíc má mnoho zkušeností ze spotřebitelského sektoru, v roce 2018 se stal členem představenstva firmy Procter & Gamble Company (PG), které v roce 2021 opustil. Za dobu jeho působení akcie Procter & Gamble vzrostly na hodnotě. Takže nyní by mohl stejným způsobem posunout i firmu Unilever.
První kroky ji Peltz udělal. Firma prodala produkotovou část čajů a koupila značky jako Paula’s choice a Nutrafol. Sektor čajů byl sektor s malou marží, ale oblasti zdraví a krásy mají nejen vyšší marže, ale především vyšší potenciál růstu.
Současný generální ředitel Alan Jope odchází do důchodu a nový ředitel, Hein Schumacher nastoupí od 1. července 2023 (současné době je ředitelem globální mlékárenské společnosti Royal FrieslandCampina). Jeho výhodou jsou bohaté zkušenosti jak na rozvinutých, tak i na rozvíjejících se trzích. Je též důležité zmínit, že v minulosti pracoval ve společnosti Kraft Heinz Company (KHC) jako prezident v Číně (2011-2013) a následně pro asijsko-pacifický region (2013-2014). To jsou velmi důležité zkušenosti, protože firma má silnou pozici na rozvíjejících se trzích a mohl by to být jeden z nejdůležitějších hnacích motorů budoucího růstu.
Q1 2023 výsledky
Společnost oznámila výsledky za Q1 2023 27. dubna 2023. Prodeje meziročně vzrostly o 10,5 %, ceny meziročně vzrostly o 10,7 % (pokles z 13,3 % v Q4 2022), díky čemuž mezi-čtvrtletně prodejní objemy klesly o 0,2 %. Obrátka zboží (turnover) meziročně vzrostla o 7 % na 14,8 milardy EUR.
Nejvyšší růst vykázaly sektory Beauty & Wellbeing (+2,6 %) a Personal Care (+3 %), což ukazuje na správnou strategii zaměřit se na tyto sektory. Na druhé straně Home Care (-2,8 %), Nutrition (-1,3 %) a Ice Cream (-4,1 %) vykázaly velké poklesy a to z důvodu velkých inflačních tlaků.
Taktéž se ukázalo, že velmi dobrý růst prodejů byl v Asii a Tichomoří, Africe, Severní Americe a Latinské Americe a naopak v Evropě došlo k 3 % poklesu. Tedy zaměření na rozvíjejíci se trhy je a bude pro firmu znamenat obrat k růstu. Naopak vysoká inflace bude zisky a prodejní objemy firmy v rozvinutých zemích, především Evropě, snižovat.
Vedení také již téměř vyčerpalo 750 milionů EUR na výkup akcií (vyčerpáno by mělo být v červenci 2023). A vedení také oznámilo dividendu za Q1 2023 ve stejné výši jako předchozí.
Vedení pro rok 2023 očekává meziroční růst tržeb o 3 až 5 procent a marži okolo 16 %, tedy podobně jako v loňském roce.
Rizika
Sektor spotřebního zboží je vysoce konkurenční prostředí a pokud se firma nedokáže přizpůsobit zákazníkům, tak se ocitne velmi rychle v problémech. Navíc zákazníci vyžadují kvalitu za rozumnou cenu.
Takže kvalita produktů, známost značky(-ček), inovace produktů, uvádění nových produktů a věrnost zákazníků ke značce je naprosto zásadní. A vedení se musí velmi snažit, aby své zákazníky žádným způsobem neodradilo a také se musí snažit přilákat zákazníky nové.
Velkým rizikem dneška je inflace cen a růst nákladů, což bude snižovat marže firmy a vyšší ceny také mohou některé zákazníky od nákupu odradit úplně nebo snížit nákupní objem.
A nesmím zapomenout na měnové riziko. Firma totiž vede účetníctví v Eurech, ale naprostou většinu příjmů a výdajů má v jiných měnách. Takže kurzové riziko a zajištění proti němu je zásadní a to přinese firmě další náklady.
Ocenění
Při ceně kolme 54 dolarů za akcii a EPS za rok 2022 ve výši 3,21 dolarů se dnes akcii obchodují s P/E poměrem ve výši 16,8. Přitom desetiletý P/E poměr je kolme 19, takže dnes se akcie firmy zdají podhodnocené vúči svému historickému průměru.
Pokud by se ocenění v příštích pěti letech vrátilo ke svému férovému ocenění, tak by to dnešním investorům přineslo cca 3 % roční výnos. To společně s 3,5% dividendovým výnosem a 4% růstem zisků znamená, že investoři by v přístích pěti letecho mohli vidět až 10 % roční výnos.
Dividenda
Akcie dnes nesou hrubý dividendový výnos ve výši cca 3,5 %, přičemž pětiletý průměr je cca 3,21 %, i když dividendový růst v posledních letech výrazně zpomalil – i když desetiletý CAGR je 3,5 %, tak pětiletý CAGR je pouze 0,26 %. Vedení na konferečním hovoru uvedlo, že plánuje vyplácet „konzistentní a atraktivní dividendu“, o růstu nepadlo ani slovo.
Přitom průměrný dividendový výnos Spotřebitelského sektoru je 2,41 %. Takže z pohledu dnešního dividendového výnosu je cena akcie vhodná k nákupu.
Při EPS za rok 2022 ve výši 3,21 dolarů a dividendě vyplacené v roce 2022 měla firma výplatní poměr pod 59 %. Tedy bezpečný výplatní poměr. Dividenda je také bezpečně kryté volným peněžním tokem, i když výplatní poměr pak vychází mírně nad 80 %.
V roce 2022 firmy vykoupila akcie za 1,5 miliardy EUR a jak jsem uvedl výše, tak v letošním roce firma dokončuje výkup akcií za dalších 750 milionů EUR. To pomohlo a pomůže výplatní poměr snížit.
Avšak investoři nemohou s růstem dividendy příliš počítat. Akcie bude spíše fungovat jako udržitel hodnoty s postupným rostoucím ocenění a pravidelnou výplatou dividendy.
Společnost vyplácí dividendu již od roku 1929, nevyplácela pouze v době druhé světové války, nejdříve jednou ročně a od roku 2009 čtvrtletně. A jak ukazuje následující obrázek, tak růst se v posledních letech téměř zastavil.
Závěr
Unilever je stabilní a recesi odolná společnost a vedení v posledních letech udělalo mnoho kroků k budoucímu růstu firmy. Nové vedení se zaměřuje na rychle rostoucí rozvíjející se trhu, kupuje rychle rostoucí značky a naopak se zbavuje pomalu rostoucích.
I přesto, že dnes všechny firmy v sektoru spotřebního zboží čelí velkým výzvám kvůli inflaci nákladá, tak vedení firmy se tomu snaží předcházet a poslední akvizice jsou toho důkazem.
Dividenda v nacházejících letech zřejmě neporoste příliš rychle, pokud vůbec, ale i přesto by celkové výnosy mohly dosáhnout dvouciferných hodnot. Akcie firmy jsou dnes navíc podhodnocené vúči svým historickým úrovním. A proto dnes akcie hodnotíme jako vhodné k Nákupu (Buy).