Unilever – Q2 2022 výsledky a výhled
Sektoru spotřebního zboží jsme se na IG webu již delší dobu nevěnovali, tak je na čase to napravit.
Ocenění akcií společnosti Unilever (UN, UL) od začátku roku kleslo o více jak 20 % a tak je na čase se podívat proč a zda je vhodný čas pro vstup/příkup.
Přehled
Unilever je globální spotřebitelský gigant. Firma byla založena již v roce 1885. Dnes je její příjem téměř rovnoměrně rozdělen mezi potraviny a nápoje. Má velké portfolio silných značek, 13 z nich generuje každoročně více jak 1 miliardu dolarů. Mezi ty hlavní patří Dove, Rexona, Hellmann´s, Knorr, Lipton, Magnum a další.
Vedení firmy v posledních letech hodně investuje do budoucího růstu pomocí akvizic a odporodejů méně výnosných značek. I přesto je Pan Trh ohledně růstu firmy velmi negatiní. Přitom firma má vynikající pozici, aby plánovaného růstu dosáhla.
Růst
Vedení představilo pět startegických pro-růstových iniciativ, které mají firmě pomoci růst zajistit. Poslední akvizice firmě pomohly zajistit rychle se rozvíjející značky v odvětví kosmetiky a výživy. A strategické akvizice budou i nadále hlavním zdrojem pro budoucí růst. Vedení se dlouhodobě snaží zvýšit zastoupení firmy v sektoru prémiových značek péče o pleť a loňská akvizice online značky péče o pleť Paula’s Choice LLC je toho jasným příkladem.
Další velké odvětví je péče o vlasy, odhaduje se, že více jak 110 milionů lidí jen v USA má nějaký problém s vlasy. Růst v tomto sektoru vedení podpořilo nákupem většinového podílu ve firmě Nutrafol v letošním roce.
Na straně druhé se vedení nezdráhá prodat pomalu rostoucí značky, příkladem budiž loňský odprodej části Ekaterra za 4,5 miliardy dolarů. V souhrnu šlo o 34 značek, z nichž nejznámější jsou Lipton, Pukka, TAZO a T2. Součástí odprodeje, ale nebyla část Unilever Tea v Indii, Indonésii a Nepálu.
Dalším významným odprodejem je divize přímého prodeje Unilever Life v Thajsku.
V lednu letošního roku firma uzavřela partnerství se společností Holobiome, která se zaměřuje na hledání, úpravu a přípravu preparátů doplňků stravy, které mají zlepšit zdraví.
Na konci loňského roku také firma uzavřela partnerství se společnosti AP Moller. Tato čtyřletá smlouva zajistila společnosti možnost vyvíjet a spravovat řešení International Control Tower Solution, což je centralizovaný způsob provozního řízení pro námořní a leteckou dopravu – to by mělo firmě pomoci zvýšit produktivitu a snížit náklady.
Shrnuto a podtrženo, vedení firmy neustále hledá nové příležitosti k navazování partnerství, které společnosti umožní rozšířit nabídku produktů a oslovit širší okruh zákazníků.
Rizika
Sektor spotřebního zboží je vysoce konkurenční prostředí a pokud se firma nedokáže přizpůsobit zákazníkům, tak se ocitne velmi rychle v problémech. Navíc zákazníci vyžadují kvalitu za rozumnou cenu.
Takže kvalita produktů, známost značky(-ček), inovace produktů, uvádění nových produktů a věrnost zákazníků ke značce je naprosto zásadní. A vedení se musí velmi snažit, aby své zákazníky žádným způsobem neodradilo a také se musí snažit přilákat zákazníky nové.
Druhým rizikem v dnešní době je inflace cen a růst nákladů.
Dalším rizikem firmy jsou měny. Firma vede účetníctví v Eurech, ale naprostou většinu příjmů a výdajů má v jiných měnách. Takže kurzové riziko a zajištění proti němu je zásadní, navíc v dnešní době, kdy Forexové kurzy jsou jak horská dráha.
Ocenění
Ocenění od října 2020 vytrvale klesá. Dnes, při ceně kolem 46 dolarů za akcii a střed odhadu EPS pro letošní rok ve výši 2,68 dolarů, se akcie obchodují s P/E poměrem ve výši cca 17 – přičemž desetiletý průměr je více jak 22.
Vedení očekává v letošním roce růst EPS v rozmezí 4,5 až 6,5 %.
Akcie se tak dnes zdají být výrazně podhodnocené.
Dividenda
Akcie dnes nesou hrubý dividendový výnos ve výši 4 %, přičemž pětiletý průměr je cca 3,2 % a desetiletý CAGR je 4,4 %, i když dividendový růst v posledních letech výrazně zpomalil – tříletý CAGR je pouze 1,1 %.
I když z historického pohledu je dividendový výnos výrazně vyšší, tak výplatní poměr je stále velmi slušných 75 % (k EPS) a 47 % (k FCF).
Vedení navíc oznámilo zpětný odkup akcií ve výši 3 miliard EUR a do konce letošního roku a v roce příštím chce vedení vykoupit akcie za dalších 2,25 miliardy EUR. Pokud budou tyto dva programy plně vyčerpány, tak by to investorům přineslo dodatečný výnos 6 %.
Závěr
Vedení společnosti udělalo v minulosti několik špatných rozhodnutí, což vedlo k odchodu mnoha zákazníků a tím i pokles prodejů. Ale jak je vidět, tak se vedení poučilo a dnes velmi proaktivně vede firmu k budoucímu růstu. A to nejen sledováním potřeb a rychle se měnících názorů zákazníků, ale také odprodeji nevýkonných značek a nákupy růstových značek, které firmě přinesou růst v nadcházejících letech.
I když dnes všechny firmy v sektoru spotřebního zboží čelí velkým výzvám kvůli inflaci nákladá a problémům v dodavatelských řetězcích, tak vedení firmy se tomu snaží předcházet a poslední akvizice jsou toho důkazem.
Proaktivní akce vedení, pokles ocenění a díky tomu nárůst dividendového výnosu, tak dnes znamená, že akcie společnosti jsou výrazně podhodnocené a proto si dnes vysloužily doporučení k Nákupu (Buy).