Vermilion Energy – cena +300 % a obnovená dividenda
Když jsem loni v srpnu napsal:
A proto lze firmu doporučit pouze investorům, kteří mají rádi vyšší míru rizika, nevadí jim vyšší kolísaní ceny akcií. Na druhé straně za to ale budou časem odměněni vyšším výnosem. Až firma znovu zavede dividendu, tak budeme vzpomínat na ceny kolem 6 dolarů za akcii…
Tak jsem ani zdaleka netušil, jak moc budu mít pravdu. Ale popořadě, nejdříve krátké opáčko…
Obchodní přehled
Vermilion Energy (VET) je kanadská společnost produkující ropu a plyn v globální měřítku. Akcie firmy se obchodují jak v Torontu, tak i v New Yorku – v článku použijeme americkou kotaci a pokud není uvedeno jinak, tak jsou finanční údaje v amerických dolarech.
Společnost Vermilion Energy byla založena v roce 1994 a sídlí v Kanadě a má tržní kapitalizaci asi 1,2 miliardy dolarů.
Firma těží ropu a plyn na třech místech světa:
- v Serverní Americe
- v Evropě
- v Austrálii
Po svém založení v roce 1994 společnost vykázala raketové tempo růstu. Počáteční veřejná nabídka (IPO) byla v dubnu 1994 a počáteční cena akcií byla 0,30 dolaru za akcii. A v polovině roku 2014 dosáhla cena svého vrcholu více jak 70 dolarů za akcii.
Ale dlouhodobý klesající trend v ropném a plynárenském průmyslu způsobil, že se cena akcií společnosti propadla až těsně nad 7 dolarů za akcii. To zlikvidovalo drtivou většinu výnosů dřívějšího růstu ocenění po IPO. Co se ale musí vedení firmy přičíst k dobru je, že i přes všechny poklesy vždy dokázalo firmu opět vyvést z temna na světlo.
V roce 2003 se firma změnila na fond, v roce 2010 zpět na firmu. A v roce 2013 byla společnost uvedena na NYSE, což akcie zpřístupnilo velkému množství nových investorů z USA a celého světa.
Jenže od roku 2016 začaly ceny komodit padat a to přineslo firmě opět nemalé problémy. A když už se zdálo, že je firma z nejhoršího venku, tak se objevil koronavirus, ktery způsobil kolaps cestování a tím prudké snížení poptávky po ropě a plynu. Nastěští od začátku roku 2021 se podmínky konečně začínají zlepšovat, ceny komodit postupně rostou s tím, jak se ekonomiky světa opět otevírají, a lidé začínají zase cestovat.
Velkou výhodou firmy je celosvětové zastoupení (viz. obrázek výše) – zastoupení ve Spojených státech, v Evropě a v Austrálii. To je pro firmu výhodné hned z několika hledisek.
Firma se zaměřuje na stabilní regiony, těží z proměnlivých kurzů měn a ekonomický cyklus je v regionech různě posunutý v hlavních geografických oblastech Vermilionu v Evropě, Severní Americe a Austrálii.
Vyhlídky na růst
Hlavním ukazatelem pro výkonnost energetických firem jsou finanční prostředky z operací (FFO = fund from operations). To je non-GAAP (ne-auditovaný) finanční ukazatel, který získáte, když k čistému zisku zpětně přidáte nepeněžní náklady (odpisy a amortizace).
Rok 2021 byl dalším rokem v řadě, kdy „zeleno-mozci“ dál odsuzovali ropu, jakožto největšího vraha této planety, ale na konference, kde tento svůj názor prezentovali, létali letadlem nebo jezdili auty se spalovacím motorem. Proč neosedlali koně a… ale to je na jinou debatu…
Společnost se velmi rychle dokázala tomuto trendu přízpůsobit a dnes z toho velmi těží. Ostatně následující obrázek nepotřebuje komentář.
Z každého jednoho dolaru, o který vzroste cena ropy, si firma připíše cca 16 milionů dolarů v FFO!
Za každý dolar růstu zemního plynu v EU si firma připíše cca 39 milionů dolarů v FFO!
Plyn je dnes prostě v kurzu, když je ropa ta černá ovce rodiny a v Evropě to platí dvojnásob… zásobníky na nejnižších stavech za posledních mnoho let, neměcký soud zakázal zvýšení kapacity plynovodu z ruskatotální absurdita, ruské dodávky-nedodávky, Ukrajina a teď ještě Kazachstán. Jooo máme to v Evropě veselo… ale prý je třeba se víc mazlit se se zvířecími miláčky, to Vás zahřeje, když jsou ceny energií tak vysoko.
A tak se vedení firmy v Evropě zaměřilo na plyn (viz obrázek výše).
A poslední akvizice projektu Coirrib za 434 milionů dolarů v Irsku je toho důkazem. Díky tomu naroste FFO ze zemního plynu v Evropě až k 47 %.
Vedení odhaduje, že by tato akvizice měla v roce 2022 vygenerovat 430-440 milionů dolarů FFO a podobně i FCF. Takže náklady na akvizici budou velmi rychle splaceny. Navíc pro téměř 70 % produkce má firma již smluvně zajištěný odběr.
Ocenění
I když cena od posledního článku prudce vzrostla, tak přesto akcie stále nejsou předražené.
Akcie se obchoduji s jedním s nejvyšších FCF výnosů v sektoru – téměř 50 %!
Vedení očekává, že firma v letošním roce vygeneruje asi 1,33 miliardy dolarů FCF, to by znamenalo 8 dolarů na akcii! Tedy poměr P/FCF ve výši 1,9… to nemá v energetickém sektoru obdoby!!!
Nejvššího ocenění akcie dosáhly v roce 2014, kdy se obchodovaly téměř za 72 dolarů za akcii. Následoval pokles a v letech 2016 až 2019 se cena pohybovala v rozpětí cca 30 až 40 dolarů za akcii.
Že bychom se vrátili k cenám v roce 2014 neočekávám, ale k ocenění z roku 2019 (20 až 25 dolarů za akcii) bychom se po znovuzavedení dividendy a dosažení odhadů vedení pro rok 2022, zajisté mohli dostat.
Takže dnešní cenu akcií kolem 15 dolarů za akcii lze stále považovat za podhodnocenou.
Rizika
Rizika jsou ve své podstatě „pouze“ dvě:
- ceny komodit a jejich vývoj
- zelené šílenství v Evropě
Těžko se vyjádřit k obému.
První dnes závisí především na vývoji koronavirové pandemie a uzavírání/otevírání hranic jednotlivých států. A pak také na spolupráci a schopnosti koordinovat jednotlivé kroky… v čemž EU žalostně selhala.
Druhé nebudu raději ani komentovat, to nechám jiným… mám jen jedny nervy.
Dividenda + Dluhy
Jak jsem již uvedl na začátku, tak v dubnu 2020 firma pozastavila výplatu dividendy, a to kvůli pandemii koronaviru, která měla velké ekonomické dopady. Díky tomu cena akcií propadla.
Od té doby se společnosti podařilo razantě snížit zadlužení, což dovolí vedení začít znovu vyplácet dividendu.
Výše zmíněná akvizice Corrib pak přidá dalších 8 % ke snížení dluhů, takže by se firma na konci roku 2022 mohla dostat na poměr čistého dluhu k FFO ve výši cca 1,2.
A proto mohlo vedení na konci loňského roku oznámit, že dividenda bude znovu zavedena v Q1 2022. A to v počáteční výši 0,06 dolaru na akcii, s výplatou v dubnu 2022. Zda to tak bude si však budeme muset ještě asi měsíc počkat.
To by dnes, při ceně kolem 15,8 dolarů za akcii, znamenalo dividendový výnos cca 1,5 %.
Nic moc, si asi říkáte. Ale vzpomeňte si, že jsem nákup doporučoval, když byla cena pod 6 USD na NYSE… a to už je dividendový výnos téměř 5 %!
Navíc, pokud se vedení podaří splnit plán, tak dividenda poroste slušným tempem… a osobně doufám, že čtvrtletní dividendu opět změní na měsíční.
Závěr
Když jsem loni napsal „A proto lze firmu doporučit pouze investorům, kteří mají rádi vyšší míru rizika, nevadí jim vyšší kolísaní ceny akcií.“, tak jsem měl pravdu, ale v „Až firma znovu zavede dividendu, tak budeme vzpomínat na ceny kolem 6 dolarů za akcii.“ jsem se mýlil. Již předtím, než vedení ohlásilo plánované znovu zavedení dividendy, se akcie obchodovali kolem 9 dolarů a po oznámení vystřelily k 11… a po oznámení výsledků za Q3 2021 a odhadů pro 2022 to byla úplná raketa.
Takže pokud se Vám zdá, že jste nákup již promeškali, tak nepromeškali.
Přesto, že ocenění za poslední cca dva měsíce již slušně vzrostlo, tak akcie má stále velmi slušný potenciál a to jak v růstu FFO, tak ocenění a také obnovená dividenda bude u mnoha investorů a fondů hrát značnou roli.
Jedno z pravidel Petera Lynche je – jen protože cena akcie jde nahoru neznamená, že jsem měl pravdu. A obráceně, jen protože cena akcie jde dolů, neznamená, že jsem neměl pravdu.
Neradoval bych se předčasně, obzvláště, pokud jsi nerealizoval zisky. Uvidíme za rok, dva 5, 10 atd.
No a k tomu „zelenému šílenství“. Ropné firmy věděli již od prvních výzkumů datujících do roku 1946, že jejich aktivita povede ke globálnímu oteplování a má vliv na klima. Z uniklých dokumentů od Exxonu a Shellu minimálně 40 let starých a jejich výzkumu, který prováděli po desetiletí, je zcela jasné, že jejich činnost má vliv na klima a může způsobit cituji dokument Exxonu „katastrofální změnu klimatu“ a dobře to věděli a nic s tím neudělali ve jménu zisku. Po celou dobu také posílali miliardy Dolarů na kampaně popírající změnu klimatu a výzkumy mající za cíl zdiskreditovat fakta o změně klimatu. Je to jeden z největších zločinů v historii lidstva a stejně jako se tabákovým firmám nepodařilo tajit škodlivost tabáku navěky, tak se to nepovede ani ropným společnostem a čeká je mnoho soudů, pokut a trablů celkově. Vždyť Shell utíká z Holandska, aby se vyhnul rozhodnutí tamnímu soudu, další soudní procesy ale budou následovat.
David Attenborough, mapující přírodu celého světa již 70 let varuje před masivním vymíráním druhů, totálním kolapsem ekosystémů po celém světě a odchýlení teplot na zemi z po desítky tisíc let stabilní teploty umožňující se vyvinout dnešní moderní civilizaci na těžko obyvatelné hodnoty. On narozdíl od nás viděl masivní destrukci planety na vlastní oči a celé to zdokumentoval.
Tedy co je šíleného na snaze EU zabránit těmto katastrofám? Ano souhlasím, že stejně jako cokoliv od politiků je to ve špatné formě a navíc ropné firmy a další korporace z jiných odvětví mají politiky pod palcem a na výplatní pásce a je to tak těžký boj. Vše je ale lepší než nic. Kdyby se boj proti snižování ozonové vrstvy kvůli freonům kdysi označil za zelené šílenství a svět by se nesemkl v boji proti této hrozbě, pak by podle mnoha vědců dnes byla planeta dost možná neobyvatelná a sežehnutá sluncem.
Ještě dodám, že místo 300% zisku u této firmy za cenu velkého rizika jsi mohl těch 300% velice snadno získat u jiné, mnohem kvalitnější firmy, která má dlouhou historii vysokých zisků a která byla v roce 2020 velice vzácně ve slevě. Třeba akcie dividendového krále Lowe byly prvně ve slevě za 10 let.
Nemusel jsi kvůli tomu hrát kasino, že po 30 letech se zázračně trend otočí a ropné firmy po 30 letech úpadku zázračně budou dobrá dlouhodobá investice. Obzvláště s přechodem na elektromobilitu ještě rychlejším, než se čekalo.
Tak zrovna u eAuto šílenství osobně doufám, že tahle slepá větev bude co nejdříve opuštěna.
Bohužel každý z těch vymytých zeleno-mozků vidí jen ten výsledný produkt = auto bez emisí .. jenže!!! Totálně zapomínají jakým způsobem se těží nezbytně nutné prvky pro tohle „čisté“ auto!!! Děti v měděných a paládiových dolech v Africe, ruda se pak vozí na lodi do Číny, ano na těch lodích, které jsou po letadlech druhým největším znečišťovatelem planety. Následně se z rudy vyrobí měd a další potřebné materiálny a to celé v Číně, která na nějakou ekologii z vysoka ser…. a pak ještě jednou lodí do EU, kde se z toho vyrobí to „super ekologické a ovzduší nešpínící auto“ .. pro které byla elektrika vyrobená v uhelných a dnes opět i neměckých mazutových elektrárnách. A to už nemluvím o „ekologické“ likvidaci baterek, který po 2-4 letech jsou na odpis a musí se vyměnit za nové. A hádejte jak bude s nimi naloženo? Ano správně, naloží se zas na ty lodičky a odvezou se do Číny, kde … no radši nemyslet.
Joooo takhle čistý a ekologický ty eAuta jsou!!! Takže třikrát hurá pro eAuto slepou větev vývoje aneb Cimrmanův úkrok stranou.
Jenže zaslepenci vidí jen tu část od vytažený zástrčky a ježdění po silnici.
A kde se vezme vezme infrastruktura? Vedle staví barák a PRE povolilo pouze dvě!!! nabíječky pro 80 bytů, protože není kabel, který by tam tu elektriku dostal.
Dovedete si přestavit co by to bylo, rozkopat každý město a natáhnout tam silnější kabely? O nákladech na práci radši ani nepřemýšlím, stačí jen ta představa těch stovek kilometrů kabelů, která se vyrábí … hádejte kde? Ano správně v Číně. A jak se sem dostanou? Ano, opět správně, lodí.
No a za poslední, kde se vezme všechna ta elektrika pro nabíjení? Němci jakožto největší protlačovatelé týhle totální debility, ruší jednu elektránu za druhou a hip hip hurá do větru a solárů … jen takový drobný problém … v noci slunce nesvítí. Takže až všichni přijedou večer z práce domů a píchnou do zásuvky ty „super čistý“ eAuta, tak hádej co se stane? Vůbec nic, protože bude nedaj elektrárny nebo kabely … nebo obojí.
Takže eAuta jen urychlý návrat k svíčkám a spalování dřeva … a to bude teprve CO2 bomba … jupíííí.
Jo částečně máš pravdu. Mnohem lepší by třeba pro USA bylo postavit vysokorychlostní železnici, protože tam je efektivita úplně někde jinde. Jejich hromadná doprava je tak špatná, že se jim celý vyspělý svět směje a jejich kultura automobilismu po desetiletí protlačovaná ropnou a automobilovou mafií je katastrofa. Před sto lety bylo USA na špici v hromadné přepravě, pak automobilky skoupily všechny tramvajové linky a sešrotovaly všechny tramvaje a pomocí obrovské lobby a marketingem celý národ posunulo na 100 let do aut. Když člověk vidí ty 16 proudé dálnice plné jedním autem za druhým, tak to je na palici.
S Čínou se ale pleteš. Je to právě Čína, která se o ekologii velice zajímá a je to právě Čína, která jako největší automobilový trh světa protlačila elektrická auta a je lídr ve vývoji nových ekologických technologií. Kdo někdy byl v Číně nebo i jinde v Asii pochopí proč. Mají tam ve městech tak hrozný vzduch, že tam lidé nosili roušky dávno před pandemií. Čína také za 10 let postavila 28 tisíc kilometrů vysokorychlostní železnice, nahrazující miliony letů letadel a automobilů na cestách. USA bohužel nepostavilo ani kilometr. Čína také stopla dovoz odpadu z Evropy a USA do jejich země. V Číně vyrábí nejprodávanější auto světa a je to malé auto. Je to USA, které protlačilo dementní módu SUV a pick-up, na kterých mají vyšší marži a tento hloupý trend rozšířilo do celého světa. Pokud někdo na ekologii dlabe, tak je to USA.
Co se týče EV samotných, tak nebýt US automobilek, tak máme EV již 50 let. V 60. letech již měl GM EV z donucení pro Kalifornii a byl to velký úspěch. U soudu to ale zvrátil a EV nechal sešrotovat. Protože chtěli zachovat status Quo. EV není slepá větev vývoje, protože je natolik lepší než spalovací motory, že se k nim nikdo nebude chtít vrátit. Bohužel odpůrci EV nemají tušení ani o 5% dnes dostupných technologiích či technologiích před dokončením v testovací fázi. Také která technologie byla v době uvedení na trh levná a vyladěná k dokonalosti? Odpůrci EV ze sebe dělají klauny, protože jim vadí vysoká cena EV. No CD vypalovačka stála v době uvedení na trh 16 tisíc korun a kdo remcal, že se nikdy neprosadí, tak je dnes za hlupáka. Plazmové TV stály kolem 200 tisíc, vypaloval se obraz, byly hlučné a velké krabice. Poslední generace se dali koupit za 15 tisíc, obraz se nevypaluje, jsou zcela tiché a spotřeba je o dost níže. Z pohledu boje proti změně klimatu kdo ví, ale jako mnohem lepší alternativa spalovacích motorů je to dobře i kdyby to nesnížilo emise ani o píď. Nevím jak ty, ale já jsem z vesnice a když jedu do města, tak mi ty smradlavé, neefektivní, hlučné a prašné krámy dost vadí. Ono stačí jít na vesnici na procházku z kočárkem a stejnak každou chvíli projede auto a ten smrad čuchat je hrozný.
EV baterie vydrží déle než 2 roky a jsou i s dnešní technologií téměř plně recyklovatelné a již jsou první recyklační místa na to v USA. Takže baterie se do Číny vozit nebudou.
Průměrné auto stojí 23 hodin denně a najede 40 km za den. Tedy určitě naráz večer všichni auta nezapojí a nebudou nabíjet z 0% do 100% baterie. Drtivá většina jízd je do 50 km vzdálenosti a to je ideál pro EV. Také ti musím připomenout, že v noci je minimální odběr elektřiny a v noci nabíjet auta nebude problém. Několik málo elektráren na plyn jednoduše zapnutelných to zvládne. Podle naší šéfky jaderné energie Drábové se pravděpodobně všechny EV auta propojí do jedné sítě a budou sloužit jako obrovská zásobárna energie pro uložení solární energie. Tedy v noci bude energie dost. Kdo si koupí solární panel na střechu a centrální baterie pro dům, ten může nabíjet auto i zcela bez připojení k rozvodné síti. Nicméně máš pravdu, že dnešní rozvodná síť se musí zmodernizovat, spíše ale na přenosové větvi a ne ve městech. Co jsem Googlil, tak nabíječka na auto vezme zhruba 7kW, tedy jako sporák v kuchyni. A tedy zatím jsem si nevšiml, že by večerní či polední vaření shodilo rozvodnou síť a museli jsme být při svíčkách.
Kde se vezme ta energie. Nejlépe z plynu, soláru, větru a úplně nejlepší a nejefektivnější jsou právě vyvíjené podmořské turbíny, které mají násobně vyšší životnost, výkon i efektivitu než ty větrné a dokážou pohánět sami o sobě většinu přímořských oblastí světa s dobrými odlivy a přílivy.
Pravda je taková, že jen za cenu války v Iráqu by USA mohlo vybudovat kompletní síť rychlovlaků napříč kontinentem, nainstalovat solární panel na každou střechu v USA, vytvořit univerzální zdravotní péči a ještě by neutratily ani třetinu peněz. Peníze na to jsou, jen lidé dokud nezačnou umírat, tak na to budou prdět. Jak řekl jeden vědec, kéž by lidé věnovali tolik úsilí změně klimatu, jakou věnují pandemii, protože následky naší činnosti na klima budou nic oproti pandemii.
Jen drobný výpočet … protože těch rychlovarek se nikdy nezapojí takový množství najednou…
Což znamená, že do deseti let musíme, jen pro potřeby ČR, postavit další 4!!! Temelíny. To jsem zvědav jak tohle zvládneme, když se posledních 20 let bavíme o jednom bloku v Dukovanech a do země se ještě nekoplo. Takže postavit čtyři, ufff nooo … hodně štěstí …
„pravděpodobně všechny EV auta propojí do jedné sítě a budou sloužit jako obrovská zásobárna energie pro uložení solární energie“ – to zní sice super, ale dokážeš si představit realizaci?
Já si dám na střechu soláry, přes den, protože dělám na HO, si uložím elektriku do mýhé eAuta. Ty večer přijedeš z práce, píchneš svý eAuto do zásuvky a to se nabije z baterký mýho eAuta. Takže až budu ráno chtít někam jet, tak zjistím, že baterka je prázdná a nikam nejedu.
Tak tohle teda fakt neberu.
A to už vůbec nemluvím o tom, že jsme na Zeměguli na dost špatným místě, kde slunce svítí jen cca 1/3 roku pořádně. Zbytek je furt zataženo.
A to už vůbec nemluvím o tom jak jsou současný baterky v eAutech v zimě naprosto odepsaný. „nastartuješ“ a čekáš až se baterka ohřeje na provozní teplotu a energii na to bere hádej kde? No sama ze sebe, čímž se při teplotách pod nulou slušně ničí, nehledě na to, že se Ti tím sníží dojezd klidně na polovinu.
Super bylo, když jsem jel loni Praha>Vysočina loni. D1 není v létě nico moc a natož pak v zimě … a už po cca 40ti km od Prahy se začali objevovat odstavené eAuta u krajnice, protože prostě pomalá jízda + topení = dojezd pár desítek km, nikoliv stovek.
Hezky shrnuto zde:
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-nabijeni-zima.A220106_212627_automoto_fdv
Nemůžeš srovnávat Californii a ČR! Tam slunce svítí 95% v roce … hodinky – holínky, obojí stejné, že? Obojí se natahuje.
S tím smradem máš samozřejmě pravdu. To je asi jedininý argument, který jsem osobně ochoten akceptovat jako plus pro eAuta.
Problém ovšem je, že ač to smrdí sebe víc, tak je to furt jen asi 1% CO2 co člověk na planetě vygeneruje. Na prvním místě jsou záoceánské lodě a na druhém letadla. Ale na tyhle dvě se zelený mozci trofnout nedovolí, kdo by jim pak přeci dovezl každý rok nový ajfoun z Číny nebo džíny z Indie … kdepak to by tak hrálo sahat jim na jejich životní standard …
Znova opakuji, drtivá většina aut stojí a nikam nejezdí a v průměru auto v USA ujede 40km za den. A to je kultura postavená na autech. Pro příklad v Las Vegas jen 1% lidí používá hromadnou dopravu, zbytek auta. V mnohem vyspělejší Evropě, kde máme hromadnou dopravu je použití pravděpodobně ještě o dost menší. Tedy počítat s miliony aut naráz na nabíjení je blbost. Během dne se to prostřídá a také není problém udělat nabíjení aut na „noční“ proud, kdy je síť minimálně zatížená. V noci skoro vůbec. Normálnímu člověku pak dobití přes noc stačí, protože jede v průměru 20 km do práce a na nákupy.
Nežer tolik ty konspirační weby založené na hovínkách. V Norsku mají již 54% vozidel elektrických a zrovna teplo tam není a kabely ve městech měnit nemuseli ani nové elektrárny ve velkém nestavěli.
I v zimě dá Tesla minimálně 250km a to je technologie teprve v začátcích. Za 10 let budou EV stát méně než spalovací a dojedou dál než spalovací na nádrž a spotřeba kovů bude o dost níž.
Je to jako by jsi pindal před 120 lety, že auta se nikdy neprosadí, protože vybudovat čerpací stanice a silnice by bylo moc drahé a je lepší zůstat u koní. Nechme se překvapit, jak to skutečně bude a co vědci vymyslí a nedělejme závěry s nulovou znalostí daného tématu. Oni vědci opravdu nejsou tak blbí, jak si popírači vlivu člověka na zničení planety myslí.
Kde s tebou ale na 100% souhlasím, tak je to, že na zpomalení změny klimatu budou mít EV nulový vliv. Tam je potřeba mnohem razantnější kroky. Největší znečišťovatel je výroba jídla. Přitom 50% se ho v EU a USA vyhodí. Dále pak více než 25% všeho vráceného zboží z eshopů se vozí rovnou na skládky, protože je to levnější, než to znovu prodat. To je jen v USA 5 miliard tun zboží ročně, co se veze přes celý svět z Číny, pak to cestuje napříč USA a nakonec se to vyhodí na skládku, aniž by to kdo použil. To co už se použije, tak to tam stejnak skončí za rok, dva, protože morálně zastará, nebo se změní módní trend.
Musel by se opustit celý kapitalizmus a systém založený na dluhu, vyžadující neustálý růst spotřeby. Dále by pak USA muselo zastavit 850 miliard Dolarů ročně dotací do fosilních paliv a použít tyto peníze na vybudování čistých zdrojů přepravy, výroby energie apod. Je to více, než odhadovaný rozpočet na obranu a nepředstavitelná částka.
Všichni ale asi víme, že se to nestane a naše děti a vnoučata se mají na co těšit. V chudých zemích ani nemusí čekat na další generaci, tam už pociťují dopady dnes.
Konspiračním webům se snažím vyhejbat voboukem a radši se ptát známých co s eAuty přišli již do styku ať už si ho pořídili nebo ho mají od firmy.
Ano souhlas na přískoky na nákup super, ale furt chybí nabíjecí infrastruktur.
Zrovna v pátek v TV říkal mluvčí PRE, že pokud bychom chtěli nabíjet např. eAuta ze stožárů veřejného osvětlení, tak natahat nový kabely, který by to utáhly, bude stát 18 miliard!!! A ministerstvo teď chystá pobídku pro firmy ve výši 1 miliarda, pouze!
A to se bavíme jen o Praze!
Ano souhlas, eAuta ve velkých městech smysl dávají o tom žádná, jenže furt jsme u toho, že ty auta prostě nenabiješ … tahat prodlužku z 10týho patra přes chodník na parkoviště je bezpečnostní rizko ja prase, nehledě na to, že takhle to auto nabiješ za 15-20 hodin.
Další souhlas s časem využití. Moje auto taky stojí většinu času. Jenže mám jistotu, že když jedeme 3x za týden (těch 20km) nakoupit, tak příjdu, otočím klíčkem a jedu … a to ať je 30 stupňů nad nebo pod nulou. Což u eAuta obvzláště v zimě nemám a ještě dlooooho mít nebudu.
A hlavně každý víkend jedem na chalupu, což je 200km … a v zimě fakt nehodlám stát co 50 km dvě hodiny u „pumpy“, abych mohl ujet dalších 50km.