Vrací se McDonald do oblasti nákupu?
- Re-franchisingové aktivity se McDonaldu vyplácejí.
- McDonald’s se chystá dále rozvíjet díky silným kompromisům a novým opatřením, jako je McDelivery.
- Investoři získají atraktivní dividendu a potenciál pro solidní celkové výnosy.
McDonald’s ( MCD ) je jedním z dividendových aristokratů, což je skupina akcií v S & P 500, které navyšují své dividendy nejméně 25 let v řadě. To činí společnost vysoce sledovanou dividendově růstovou akcií po mnoho desetiletí. Všech 53 dividendových aristokratů můžete vidět zde.
Růst společnosti McDonald se během posledních dvou čtvrtletí zrychlil a akcionářům i nadále přináší spoustu peněz. Nedávno došlo k poklesu ocenění.
Při této ceně je ocenění společnosti McDonald atraktivnější a investoři získají také solidní dividendový výnos 2,6%.
Přehled společnosti a výhled růstu
McDonald’s je z hlediska celkové tržní kapitalizace největší restaurační společností na světě. Společnost, která byla založena před více než 70 lety, se rozrostla do společnosti s působností ve více než 100 zemích.
Od začátku stávajícího století celkové výnosy společnosti McDonald drtily celkové výnosy trhu, protože investoři zaznamenali meziroční růst o 10,4%. A to i přes obrovské medvědí trhy, které jsme viděli v tomto časovém rámci po splasknutí dot.com bubliny a během poslední finanční krize.
Během posledních několika let prošla společnost McDonald’s velkými změnami. Vedení společnosti zjistilo, že by bylo prospěšné, aby společnost refranšízovala většinu svých restaurací. Tento strategický posun měl velký vliv na výsledky společnosti McDonald:
Tržby se v posledních třech letech podstatně snížily, ale současně se výrazně zvýšil provozní zisk. Když se podrobněji podíváme na re-franchisingové aktivity, je jasné, proč se to stalo: společnost McDonald’s uváděla všechny prodeje v restauracích, které společnost vlastnila jako tržby, ale to již není pravda. Vzhledem k tomu, že mnoho z těchto restaurací bylo re-franšízováno, McDonald’s nyní do tržeb zaznamenává pouze franchisingové poplatky.
To je důvod, proč se tržby společnosti v posledních letech výrazně snížily, a to navzdory silným prodejům a otevíráním nových restaurací. Restaurace, které jsou franšízou, mají velký vliv i na náklady společnosti McDonald, nicméně:
Tržby společnosti McDonald od franchisingových restaurací za poslední dva roky vzrostly o 1,2 miliardy dolarů, ale náklady na tyto franšízy se zvýšily o pouhých 140 milionů dolarů. Dopad na provozní zisk společnosti je pozitivní a činí 1 mld. USD.
Kvůli re-franchisingovým aktivitám došlo v posledních dvou letech k poklesu nákladů u firemních restaurací o 3,5 miliardy dolarů. Kromě toho se společnosti McDonald’s podařilo snížit některé prodejní, režijní a administrativní náklady (SG & A). Kombinace těchto faktorů umožnila přesvědčivý růst zisku navzdory nižším tržbám.
Re-franchisingové aktivity také uvolnily značné množství peněz. Vzhledem k tomu, že společnost nyní provozuje menší počet restaurací, nemusí být její majetková základna tak velká a kapitálové výdaje také klesly. Podle posledních 10-K podání se roční kapitálové výdaje snížily z 3 miliard dolarů v roce 2012 na 1,9 miliardy dolarů v roce 2017.
Nižší kapitálové výdaje umožnily společnosti McDonald’s v posledních letech urychlit své odkupy akcií:
Jen za posledních pět let se společnosti McDonald’s podařilo snížit počet akcií o více než 20%. To samo o sobě by způsobilo, že se EPS zvýší o 27%, všechno ostatní bude stejné.
Růst provozních zisků, podnikatelský model s nižší kapitálovou náročností a vysoké peněžní toky, které lze vrátit majitelům společnosti, jsou atraktivní kombinací. To je obzvláště pravda, protože výhled růstu společnosti McDonald’s je stále pozitivní. V posledních několika čtvrtletích se podařilo zaznamenat velmi silný prodej.
Ve čtvrtém čtvrtletí vzrostl celosvětový srovnatelný prodej restaurací McDonald o 5,5%. Výkon prodeje v USA, nejdůležitějším trhu McDonald’s, byl také silný, a to 4,5% . Je to mnohem lepší než prodejní výkonnost amerického restauračního průmyslu jako celku, který právě teď bojuje s velmi slabými srovnatelnými prodeji:
Rostoucí srovnatelné prodeje jsou velice pozitivní, neboť výsledkem je zvýšení marže. Mnoho nákladů je fixních na základě umístění; vyšší srovnatelné tržby jsou tedy přínosné, neboť tržby podstatně rostou, zatímco náklady se příliš nezvyšují. Tento provozní pákový efekt by měl pokračovat a posilovat marže restaurací provozovaných společností McDonald’s i v budoucnu.
Společnost McDonald’s také neustále rozšiřuje nabídky jídelního lístku, přičemž jednou z nejnovějších nabídek je čerstvé hovězí Quarter Pounder. Díky kvalitnějším a dražším nabídkám se společnost McDonald’s úspěšně distancuje od jiných restaurací rychlého občerstvení. Takové nabídky na vyšších cenových hladinách jsou také způsob, jak může společnost zvýšit příjem z jednoho zákazníka, stejně jako marži.
McDonald’s úspěšně spolupracuje s firmou Uber ( UBER ), pokud jde o zavedení McDelivery jako způsobu přístupu k více zákazníkům:
Spolupráce mezi společnostmi McDonald’s a Uber Eats přináší ovoce. Společnost nejen že může zvýšit svůj celkový prodej, ale tento krok také pomáhá zvýšit poptávku během večera a přes noc. V tomto časovém rámci je odbaveno více než 60% všech objednávek McDelivery, což znamená, že kuchyně v restauracích jsou lépe využity.
McDonald’s nepotřebuje zvýšit pracovní zatížení během poledne, kdy je špička, ale zvýšit pracovní zatížení mimo špičku, aby stávající restaurace byly co nejlépe využity, což je velmi chytrý krok. Vzhledem k tomu, že společnost Uber Eats a další doručovací služby budou pravděpodobně v nadcházejících letech růst , McDonald’s by měl mít z tohoto trendu značné výhody.
McDonald’s jako dividendová investice
Dividenda společnosti McDonald je zvyšována již řadu let v řadě, přičemž nejnovější zvýšení dividendy bylo oznámeno minulý rok. Společnost v loňském roce zvýšila dividendu o 7,4%, což je o něco více než je průměr za poslední dva roky.
Vzhledem k tomu, že zisky na akcii společnosti McDonald rostly v roce 2017 silným tempem, tento nárůst dividend nebyl vůbec příliš agresivní. Ve skutečnosti zisk na akcii ve výši 6,66 USD v roce 2017, který meziročně vzrostl o 16%, výrazně snížil výplatní poměr, protože rostl mnohem rychleji než dividenda. Na základě výsledků z loňského roku společnost McDonald’s nyní vyplácí zhruba 61% svých zisků ve formě dividendy.
To je velmi dobře řízený výplatní poměr, což znamená, že riziko snížení dividend je velmi nízké. Výrazný růst zisku společnosti McDonald znamená, že společnost bude pravděpodobně pokračovat ve zvyšování výplaty atraktivním tempem:
Analytici předpovídají v příštích letech 8,5% růst EPS. Společnost McDonald’s by tak mohla zvyšovat dividendu vysokou jednocifernou sazbou a výplatní poměr by zůstal na úrovni 60%.
Vzhledem k tomu, že se McDonald’s obchoduje za 20ti násobek letošního zisku, zatímco výhled růstu zisků je dobrý, existuje také značný potenciál pro zvýšení cen akcií.
Pokud zisk na akcii McDonald’s dokáže do roku 2022 růst o 8,5%, investoři by zaznamenali meziroční nárůst cen akcií o 6,2%, i když by ocenění kleslo na PE 18. Když připočteme dividendu s výnosem 2,6%, tak by McDonald’s v tomto scénáři generoval výnos zhruba 9% ročně – a to i přes to, že by jeho ocenění během těchto pěti let značně kleslo.
To znamená, že celkový výhled výnosů společnosti McDonald’s není v dnešní době špatný, a to díky solidnímu výhledu růstu v kombinaci s oceněním, které není příliš vysoké. Pokud jde o investory zaměřené na příjmy, 2,6% dividendový výnos, spolu s velkým potenciálem růstu dividendy v nadcházejících letech, vypadá docela dobře.
Závěrečné myšlenky
Porovnatelný prodejní výkon McDonald’s je mnohem lepší než výkon restauračního průmyslu jako celku. Kromě toho společnost těží z inteligentního strategického rozhodnutí re-franšízovat restaurace. To uvolnilo hotovost, což znamená, že společnost může svým majitelům vrátit spoustu peněz a současně tento krok umožnil vyšší marže.
Vzhledem k tomu, že výhled růstu je poměrně pozitivní, zatímco ocenění není příliš vysoké, společnost McDonald’s poskytuje solidní celkový výnos v kombinaci s atraktivní dividendou.