Dividendový Král: Nordson Corporation – dlouhá dividendová historie, ale nízká dividenda
Nordson Corporation (NDSN) má dlouhou dividendovou historii, jako jen několik společností na světě. Společnost zvýšila svoji dividendu již 54 po sobě jdoucích let, čímž se zařadila do elitní skupiny dividendových akcií jménem Dividendoví Králové. Což je malá skupina akcií, které zvýšily svou dividendu nejméně 50 po sobě jdoucích let. Zde je celý seznam 25 Dividendových Králů. Dividendoví Králové mají nejdelší historii, pokud jde o odměňování svých akcionářů a v tomto článku se podíváme na dividendu Nordsonu a výhled ocenění jeho akcií.
Přehled podnikání
Společnost Nordson byla založena v roce 1954 v Amherstu v Ohiu, ale její kořeny sahají mnohem dále, až do roku 1909, k společnosti US Automatic Company. Společnost se na počátku specializovala na výrobu dílů pro začínající automobilový průmysl, ale ve třicátých letech se společnost přesunula k výrobě přesných dílů, které vyrábí dodnes.
Společnost Nordson byla založena v roce 1954 jako divize společnosti US Automatic Company a to díky nákupu patentů zahrnujících metodu „horko bezvzdušného“ stříkání barvy a jiných nátěrových materiálů. A postupem času Nordson vyrostl do společnosti s roční příjmy přesahujícími 2 miliardy dolarů a s 7500 zaměstnanci po celém světě.
Inženýři Nordsonu vyrábějí a uvádějí na trh jedinečné výrobky, které se používají k dávkování, nanášení a kontrole lepidel, těsnicích materiálů, polymerů, nátěrů a jiných tekutin, tak aby se zachoval nebo opravil jejich stav. Výrobky společnosti můžete najít po celém světě – Nordson je prodává především sám přímo – a nabízí zákazníkům řešení inženýrských problémů. Nordson si vybudoval v posledních pěti desetiletích pověst kvality a vynikající hodnoty v širokém spektru zákaznických řešení.
Nordson je rozdělen do tří obchodních segmentů: Systémy pro dávkování lepidel (Adhesive Dispensing Systems), Systémy pokročilých technologií (Advanced Technology Systems) a Průmyslové nátěrové systémy (Industrial Coating Systems). Systémy pro dávkování lepidel dodávají firemní proprietární výrobky pro přesné dávkování a zpracování, které snižují spotřebu materiálu, zvyšují efektivitu aplikace a zlepšují trvanlivost výrobku. Tento segment je primárně určen pro spotřebitelský trh.
Systémy pokročilých technologií jsou zaměřeny na potřeby elektroniky, zdravotnických a high-tech zákazníků integrovaných výrobních technologií, které se uplatňují v různých fázích výrobního procesu, jako je např. dávkování materiálů, povrchová úprava, optická kontrola a rentgenové testování, aby byla zajištěna kvalita finálního výrobku.
Segment průmyslových nátěrových systémů nabízí standardní a upravené vybavení pro zákazníky, které se používá především pro nanášení povlaků, těsnicích materiálů, laků a jiných povrchových úprav, jakož i pro vytvrzování a sušení nanášeného materiálu. Systémy průmyslových nátěrů se primárně zaměřují na trvanlivý spotřebitelský trh.
Příjmy Nordsonů jsou vysoce diverzifikované, pouze 30% pochází z USA, zbytek pochází od široké škály globálních zákazníků. Nordson tak nabízí nejen různorodou zákaznickou základnu, ale také velkou rozmanitost, pokud jde o měny, ve kterých působí. USA je největším geografickým zastoupením společnosti, ale Asie, tichomoří a Evropa nejdou příliš pozadu; Nordson je skutečně globální společností.
Systémy pro dávkování lepidla a Systémy pokročilých technologií představovaly v roce 2017 každý 44% příjmů, Průmyslové nátěrové systémy přinesly zbývajících 12%. V rámci těchto segmentů existuje různorodá skupina zákazníků – žádný zákazník však nepředstavuje více jak 10% celkových příjmů – stejně jako širokou škálu typů produktů a koncových trhů. Kombinace příjmů z hlediska zákazníků, produktů a geografických oblastí je velmi silná a nabízí Nordsonu výhody, když jde o vystavení se případnému poklesu ekonomiky, odvětví, či měny.
Perspektivy růstu
Výsledky za Q3 2018 po předchozích kvartálech přinesly pokles. V Q2 2018 firma vykázala růst zisků o 35%, zatímco v Q3 2018 Nordson vykázal pokles o 0,4%.
Nordson od počátku své existence roste v zásadě pouze pomocí akvizic, když hned na začátku vlastně vznikl pomocí získání patentů, které pokrývají metody horkého postřiku bez přítomnosti vzduchu. To firmě umožňuje udržet si velmi silný růst mezi 9 až 13%, např. růst tržeb mezi Q2 a Q3 2018 byl 11%.
Na obrázku výše je přehled společností, které Nordson zakoupil v roce 2017, malý příklad toho, jak často Nordson provádí akvizice. Dosavadní výsledky společnosti Nordson, pokud jde o akvizice, jsou velmi dobré, protože vedení vždy hledá společnosti, které jí poskytnou určitou konkurenční výhodu, kterou ještě nemají, s vysokým procentem synergií v oblasti příjmů a výdajů. Růst pouze pomocí akvizic je dost obtížná věc, ale společnost Nordson již dlouhodobě ukazuje, že tuto schopnost její vedení má. Toto je klíčová vlastnost a odlišnost společnosti Nordson od jiných firem a jako investoři by jste ji neměli přehlédnout.
Ale nenechte se zmýlit, společnost Nordson neroste jen díky akvizicím; tato společnost také produkuje velmi slušný organický růst. Výše je obrázek růstu za posledních 11 let, kde vidíte, co Nordson dokázal svým organickým růstem objemu a akvizic. Průměrný roční růst Nordson mezi roky 2007 a 2017 díky akvizicím byl 4,4%, což poskytlo podporu růstu příjmů. Organický růst byl též velmi silný, v každém roce firma buď vyprodukovala pozitivní organický růst příjmů nebo alespoň zůstaly nastejno, tedy s výjimkou roku 2009.
Nicméně oživení v roce 2010 bylo rychlé a velké, v podstatě vymazalo pokles příjmů v předchozím roce 2009. Ačkoliv růst Nordsonu není úplně hladký – vzhledem k akvizičním snahám a ochotě firmy vydávat velké částky do vývoje vlastních produktů – tak dlouhodobá historie růstu je dobrá.
Jak to tedy Nordson dělá? Kombinace akvizic, organického růst a neustálého soustředění na zlepšování, jsou motorem růstu zisků, ale též růstu marží. Růst organických příjmů je hnán nepřetržitým zaváděním nových produktů a nových technologií na trh. Nordson investuje pouhá 3% svých zisků do výzkumu a vývoje, ale i tak dokáže v USA registrovat kolem 50ti nových patentů ročně. Tento neustálý proud nových nápadů, které se následně mění na nové produkty, vede k růstu organických příjmů.
Kromě toho se Nordson zaměřil na rozvíjející se trhy, což firmě pomůže pokračovat v růstu i v budoucnosti. Rozvíjející se trhy v posledních deseti letech, v průměru, vykázaly nízký dvojciferný růst zisků, který však stále překonal základní trhy Nordsonu v USA a v Evropě. Rostoucí střední třída na těchto rozvíjejících se trzích by Nordsonu měla napomoci, aby nadále vykazoval působivý růstu organických příjmů a zároveň přinesly nové možnosti pro cílené akvizice na těchto trzích.
Nordson, díky svým desetiletím silného růstu, má velkou zákaznickou základnu. To je nesmírně důležité, když jde o upgrady a výměnné cykly, neboť zákazníci přináší Nordosnu pravidelně opakující se tržby a ještě více peněz, když je čas na upgrade. Tento pravidelně opakující se cyklus je způsob, jak Nordson funguje a je v něm velmi dobrý; toto by jste neměli přehlížet, protože to je cesta k ustálenému, nepřetržitému růstu. A stejně jako Nordson roste, tak stejně roste i jeho zákaznická základna.
A v neposlední řadě se Nordson snaží vylepšovat svou efektivitu tím, co nazývá Nordson Business System. V zásadě jde o soubor nástrojů a osvědčených postupů (tools and best practices), které Nordson shromažďoval v průběhu let minulých, základy stojí na principech Lean Six Sigma, které firma uplatňuje v celé společnosti a ve všech obchodních jednotkách. Nordson pečlivě sleduje a kontroluje výsledky, které pak porovnává s benchmarky trhu a toto zaměření na efektivitu je růstový faktor, který následně vede k růstu marží.
Nordson od konce roku 2015 zlepšil své provozní marže o více jak 200 bazických bodů, právě pomocí těchto metod a toto bude i nadále klíčovým faktorem k dalšímu růstu firmy. Růst není jen o růstu zisků a vedení Nordsonu to moc dobře ví. Zaměření na marže bude pro investory klíčové a Nordson je ve velmi dobré kondici, když jde o zajištění neustálého zlepšování.
Konkurenční výhody a výkonnost během finanční krize
Konkurenční výhody Nordsonu jsou široké a když je všechny dáte dohromady, tak Vám to dá jasný obrázek.
- Nordson má impozantní infrastrukturu, která dává firmě celosvětové zastoupení, což znamená různorodou zákaznickou základnu a skupinu různorodých talentů.
- Nordson má svá zařízení po celém světě, tedy tam, kde jsou jeho zákazníci. To mu dává možnost/výhodu reagovat rychleji na potřeby a výrobky tak dostat na trh rychleji. To též poskytuje Nordsonu výhodu být blízko u svých zákazníků, takže jim může být kdekoli „k ruce“. To je věc, která pomáhá budovat dlouhodobé vztahy, které jsou pro Nordson denním chlebem.
- Výzkum a vývoj společnosti a patenty. Nordson vynakládá pouze 3% svých zisků na výzkum a vývoj, ale z toho vytěží opravdu hodně, když každoročně podává desítky patentů. Krom toho další patenty a podniky s kritickými produkty nakupuje, což následně využívá k doplnění svých stávajících výrobků a služeb.
- Velká ustanovená zákaznická základna Nordsonu znamená, že nejenže má velké množství opakujících se příjmů, ale též to pro konkurenci znamená, že je mnohem náročnější zákazníky přetáhnout. Náklady na přechod jsou totiž u výrobků a služeb, které Nordson prodává, velmi vysoké a tudíž v daném oboru má obrovskou konkurenční výhodu. Věrná základna zákazníků Nordsonu má tedy mnoho výhod a je to hlavní důvod, proč je společnost dlouhodobě tak úspěšná.
- Geografická diverzifikace funguje pro Nordson též velmi dobře z důvodů, které jsem uvedl výše, krom toho, že to firmě poskytuje dlouhou a rozmanitou směsici zákazníků. Dále převážnou většinu příjmů Nordson pochází mimo USA, což znamená, že je zisky jsou většinově v jiných měnách než dolarech. To poskytuje dodatečné riziko (ale i výhodu) vystavení firmy měnovým výkyvům, ale i z tohoto dokáže Nordson dlouhodobě těžit.
Jak jsme si tedy řekli, tak Nordson má mnoho konkurenčních výhod, které mu umožňují držet se i v době recese poměrně dobře.
Zisk na akcii během a po finanční krizi byly následující:
- zisk na akcii za rok 2007 byl ve výši 1,33 dolarů
- zisk na akcii za rok 2008 byl ve výši 1,77 dolarů (nárůst o 33%)
- zisk na akcii za rok 2009 byl ve výši 1,20 dolarů (pokles o 32%)
- zisk na akcii za rok 2010 byl ve výši 2,24 dolarů (nárůst o 87%)
Zisky byly během recese dost volatilní, ale celkově si Nordson vedl velmi dobře. Nebylo mnoho firem, které měly takové EPS během finanční krize, speciálně ty, které se zaobírají výrobou. Musíte si uvědomit, že mnoho produktů Nordsonu vyžaduje od zákazníkům pravidelné/dodatečné náklady (CapEx), takže když přijde recese, tak rozpočty firem na tyto výdaje mají tendenci klesat.
Nicméně Nordson prodává též výrobky/služby, které jsou pro mnohé podniky naprosto nezbytné, takže je firmy ani během recese nemohou omezit/zrušit. Vzhledem k tomu, že se globální oživení projevilo již v roce 2010, tak příjmy Nordsonu ihned vzrostly a to rovnou o 27%; odolnost Nordsonu recesi je tak překvapivě dobrá.
Ocenění a očekávané výnosy
Dle odhadů ValueLine by Nordson měl v roce 2018 vykázat zisk na akcii (earnings per share) ve výši 6,60 dolarů. To znamená, že se akcie obchodují za poměr ceny a zisku (price-to-earnings ratio) ve výši přes 21. Tedy akcie dnes nejsou příliš levné, protože 10ti letý průměr poměr cena a zisk je ve výši 17,6.
Odhady dlouhodobého růstu zisku jsou v nízkých dvojciferných číslech (low-double digits), což odpovídá růstu Nordsonu v minulých letech. Bohužel, ale nadhodnocení akcií však návratnost akcionářů zhorší.
Velké volné peněžní toky (free cash flow) Nordsonu a disciplinovaný přístup k akvizicím též znamenají, že dividenda je velmi dobře kryta. Takže též může rychle růst – Nordson v posledních 5ti letech v průměru dividendu zvyšoval o 16%. A jak bylo uvedeno na začátku článku, tak Nordson dividendu zvýšil již více jak 50 let v řadě. S pokračující prosperitou společnosti si tak můžeme být jistí, že dividenda poroste i v následujících 50ti letech.
Jediným problémem dividendy je, že výnos je pouhé 1%. Nicméně, je to Dividendový Král a dividendová výplata by měla pokračovat v růstu.
Přístup společnosti Nordson k nakládání s hotovostí je poněkud odlišný od ostatních společností tím, že v závislosti na vývoji v každém roce může nakoupit spoustu akcií, provést akvizice, splatit dluh nebo jakoukoli jinou věc.
Na obrázku výš vidíme, že od roku 2012 Nordson vynaložil hotovost k různým příležitostem, které se rok od roku lišily, více jak polovina šla v tomto období na akvizice. Byly zde roky se zpětnými odkupy akcií, ale i roky bez nich. Výplata dividendy je jediná věc, která v těchto letech byla poměrně konstantní, tedy kromě růstu výplaty, ale jak je vidět, tak to od roku 2012 představuje méně jak 10% výdajů Nordsonu. To vše vypovídá o kvalitě manažerského týmu, což přispívá k přitažlivosti akcií na základě ocenění, neboť Nordson má dlouhou historii rozvážného umisťování kapitálu.
Když se podíváme na výsledky, tak následující grafy ukazují, jak dobře si Nordson vedl v posledních 10ti letech a proč si zaslouží označení: vůdce segmentu.
Růst zisků byl silný, tedy krom výkyvu během finanční krize, ale i tak si Nordson byl schopen udržet silné provozní rozpětí, což vedlo k tomu, že od roku 2007 vykázal 14% průměrného ročního růstu EPS.
Výnosy akcionářů by tedy mohly přesáhnout 10% ročně díky růstu zisků a dividendě. Ale pokud cena akcií poklesne směrem k 10ti letému průměru, tak z tohoto výnosu moc nezbude. Pokud budeme předpokládat, že ocenění akcií klesne zpět na poměr ceny a zisků (price-to-earnings ratio) ve výši 17-18, tak to znamená, že je Nordson v současné době nadhodnocen asi o 12-17%. Pokud by dosažení této úrovně trvalo 5 let, tak klesající ocenění sníží výnosy akcionářů asi o ~3% ročně.
Pokud by růst zisků a dividenda poskytly 10% roční výnosy, ale klesající cena toto snížila o 3% ročně, tak to znamená, že celková návratnost se pravděpodobně bude pohybovat někde kolem 7% ročně. Což je myslím vcelku uspokojivá návratnost pro ty, kteří se dnes rozhodnou pro nákup Nordsonu.
Závěr
Nordson není akcie pro vysoký dividendový příjem. Což je trochu divné, vzhledem k tomu, že jde o Dividendového Krále, jenže výše dividendové výplaty není pro vedení prioritou. Prioritou je růst podnikání a v tomto si společnost vedla/vede mimořádně dobře, čímž dosahuje vysokých celkových výnosů pro své akcionáře. Dividenda bude i nadále růst, protože Nordson za posledních 54 let jasně ukázal, že to je něco, v čem chce pokračovat.
Společnost Nordson má vedoucí postavení ve svém oboru, má vysokou úroveň odbornosti a velkou základnu zákazníků, což ztěžuje konkurenci práci. Nordson je též odolný recesím a manažerský tým se osvědčil v řízení firemního kapitálu.
Nordson je Dividenovým Aristokratem, má ale nízký dividendový výnos a navíc se dnes nezdá být podhodnoceným. Existují jiní, více atraktivní, Dividendoví Aristokraté, kteří jsou v současné době vhodní k nákupu.