Starbucks: stálý růst dividendy i zisků
- cena akcií Starbucks od června 2018 vzrostla o 25%
- společnost vykázala silné čtvrtletí a ukázala, že její růstová trajektorie zůstává i nadále nedotčena
- stále vidíme potenciální až 10% roční výnosy, dokonce i po prudkém růstu po oznámení výdělků
Napsal Bob Ciura z Sure Dividend, pro IG web přeložil VSbrok
Po dlouhém období stagnující ceny akcií se cena Starbucks Corporation (SBUX) opět posouvá výše. Stálé obavy ze zpomalení růstu vedly k poklesu ceny v letech 2016 a 2017, ale poslední výkaz zisků Starbucksu dal akciím tolik potřebnou dávku kofeinu.
Od června 2018 se cena akcií společnosti Starbucks zvýšila o 25%. Investoři mohou být v pokoušeni vybírat zisky po tomto růstu, ale máme pocit, že akcie mají stále prostor k dalšímu růstu.
Starbucks má stále atraktivní ocenění i dividendový výnos, navíc s pokračujícím růstovým potenciálem v USA a zejména na rozvíjejících se trzích. Starbucks tak zůstává jednou z nejrychleji rostoucích dividendových akcií ve spotřebitelském cyklickém sektoru.
I když budoucí potenciál návratnosti Starbucksu není již tak velký, jako byl na začátku roku 2018, stále lze očekávat až 10%+ roční výnosy. Starbucks je tak stále vhodný pro DGI investory.
Přehled posledních událostí
Starbucks je globální kávový gigant s více jak 28 000 obchody v 77 zemích celého světa. Obavy, které se vyskytly v loňském roce, že by velikost společnosti mohla být důvodem ke snížení růstového potenciálu, byly nedávnými událostmi společně s Q4 2018 výsledky zažehnány a ukázaly, že existuje stále dostatek růstového potenciálu.
Starbucks oznámil několik partnerství, která by měly pomoci udržet růst. 1. srpna 2018 Starbucks oznámil partnerství s Alibabou, pro zastoupení Starbucksu v Číně. Klíčovým bodem tohoto oznámení je vytvoření partnerství se společností Ele.me, dceřinky společnosti Alibaba, která bude dodávat Starbucks kávu do více jak 30ti měst z více jak 2000 Starbucks poboček.
Dále 28. srpna 2018 Starbucks a Nestlé uzavřely smlouvu o udělení licence Nestlé k prodeji balených produktů a potravinářských výrobků Starbucksu mimo kavárny společnosti a to po celém světě. To zahrnuje značky Starbucks, Nespresso a Nescafe. Dohoda zahrnuje balené kávy a čaje Starbucksu. Díky dohodě s Nestlé Starbucks též oznámil zvýšený program zpětného odkupu akcií. Hodlá vykoupit vlastní akcie až za 5 miliard dolarů od října 2018 až do konce března 2019.
Starbucks též oznámil plány prodávat licence svého kávového byznysu ve Francii, Nizozemsku, Belgii a Lucembursku společnosti Alsea, která je největším provozovatelem řetězců prodejen v Latinské Americe a dlouholetým partnerem společnosti Starbucks. Franchising je velmi atraktivní struktura pro restaurace, protože poskytuje mateřské společnosti stálý peněžní tok a zároveň přenáší většinu provozních nákladů na franchisanta. Tato dohoda by mohla výrazně zlepšit růst v těchto zemích.
1. listopadu 2018 Starbucks oznámil silné finanční výsledky za Q4 2018 a celý fiskální rok 2018. Výnosy meziročně vzrostly o 11%, porovnatelný růst obchodu (comparable stores growth) byl celkově lepší o 3% a ve Spojených státech o 4%, upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) vzrostl meziročně o 13%. Za celý fiskální rok tržby vzrostly o 10% a upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) vzrostl o 17%. Shrnuto, podtrženo, zpráva o příjmech ukázala, že obavy ze zpomalení růstu jsou neopodstatněné a společnost i nadále pokračuje v realizaci svého růstového plánu.
Růst bude pokračovat
Partnerství s dalšími firmami a větší frančízová činnost jsou hlavními iniciativami pro růst Starbucksu. Pokračující expanze v Číně, což je přední rozvíjející se trh, bude obrovská příležitost pro růst Starbucksu v příštích letech. Čína má miliardou populaci a vysokou míru hospodářského růstu. Navíc spotřeba kávy je v porovnání se Spojenými státy velmi nízká.
Podle vedení Starbucksu se střední třída v Číně do roku 2022 zdvojnásobí. Současné době průměrný čínský spotřebitel pije méně jak jeden šálek kávy ročně, ve srovnání s 300 šálky průměrného amerického spotřebitele. Kombinace populačního růstu s velkým růstem spotřeby by mohla vést k boomu spotřeby kávy společnosti Starbucks v Číně.
Vedení Starbucksu si myslí, že může donutit čínské spotřebitele k pití většího počtu káv a položit základy pro vedoucí pozici na čínském trhu. Vedení by se do roku 2022 chtělo dostat do 6 000 obchodů a ročně otevřít zhruba 600 nových obchodů.
Starbucks prozatím optimalizuje portfolio svých amerických obchodů, zpomaluje rychlost otevírání nových obchodů a uzavírá určité lokality s nedostatečným výkonem. Ačkoliv to pravděpodobně k růstu v USA příliš nepomůže, tak je to stále cesta alespoň k malému růst v USA.
Zavírání málo výkonných míst by mohlo společnosti umožnit přesměrovat cenné zdroje do slibnějších oblastí růstu v USA, která zahrnuje především digitální iniciativy. Zvýšení cen též může pomoci udržet růst v americe. V posledním čtvrtletí Starbucks vykázal ve Spojených státech 4% růst srovnatelných prodejů, a to především díky zvýšení průměrné útraty na jednu účtenku.
Fiskální rok 2018 byl pro Starbucks dalším silným rokem v řadě a společnost očekává, že fiskální rok 2019 bude též růstovým rokem. Vedení Starbucksu očekává, že ve fiskálním roce 2019 bude upravený zisk na akcii (adjusted earnings-per-share) ve výši 2,635 dolarů, což představuje růst o 8,9% oproti fiskálnímu roku 2018. Akcie společnosti Starbucks reagovaly pozitivně, když během obchodního dne po zveřejnění zisků a odhadů získaly 9,7%.
Celkový návratový potenciál stále překračuje 10% ročně
Bohužel cena akcií společnosti Starbucks není tak atraktivní, jako když byla v červnu. Cena akcií se zvýšila, což zvýšilo ocenění akcií a snížilo dividendový výnos. I když už cena akcií Starbucks není tak dobrá, jako byla to v loňském roce, tak i přesto by měla přinést silné výnosy, i při současné ceně.
Společnost Starbucks se obchoduje s poměrem ceny a zisků (price-to-earnings ratio) ve výši 24,5, při použití středu odhadů zisku na akcii (earnings-per-share) pro fiskální rok 2019. Akcie již není extrémně levná, ale vyšší ocenění je opodstatněné pro tak prémiovou společnost, jako je Starbucks. Domnívám se, že P/E poměr ve výši 22 je opodstatněný pro tak vysoce kvalitní firmu s dvojciferným růstem v dnešním tržním prostředí. Starbucks je v současné době lehce nadhodnocen ve srovnání s odhadem reálné hodnoty, takže by snížení ocenění akcií k reálné hodnotě mohlo snížit roční výnosy asi o 2,1% v příštích 5ti letech.
Ale i přesto mohou akcie společnosti Starbucks přinést silné výnosy a to díky růstu výnosů a dividend. Velmi pravděpodobně lze očekávat růst příjmů společnosti o 10% ročně, což lze připsat růstu výnosů díky otevírání nových obchodů a zvyšováním cen, zpětným odkupem akcií a zahrnutím výhod daňové reformy. V kombinaci s 2,2% dividendovým výnosem a dopadem změn ocenění, by měl celkový očekávaný výnos společnosti Starbucks mírně přesáhnout 10%.
Závěr
Cena akcií Starbucksu od roku 2016 mírně klesala a teprve v roce 2018 se dostala na stejnou úroveň. Investoři se obávali, že společnosti došel dech. Ale Starbucks má stále v zásobě dostatek možností pro další růst, a to jak v USA, tak ve zbytku světa. Akcie se odrazily od svého 52týdenního dna, ale přesto představují stále atraktivní hodnotu. Proto lze stále považovat akcie vhodné pro DGI investory, s celkovým očekávaným výnosem více jak 10% ročně v příštích 5ti letech.
Akcie SBUX jsou předražené. P/B a P/E má tak vysoké, jako mnohé technologické firmy ! Dluh mají taky obrovský a celý jejich investiční růst je postavený na úvěrech.
A atraktivní divi výnos ? To jako vážně ? Nejsem si jistý, ale 2% divi (hrubého) v současnosti nepokryje ani inflaci.
Tak jak dlouhodobě sleduji Sure Dividend, tak hodnotí firmy samostatně, nikoliv v porovnání s ostatními. Proto výsledek je takový. Když se podíváte na SBUX z pohledu, např. 5ti let, tak cena i DY odpovídají závěru.
Ano samozřejmě souhlasím, že 2% DY v dnešní době není žádná hitparáda, ale na SBUXu je to dost dobrý.